• Om de ontwikkelingen van nieuwkomers in het basisonderwijs goed te kunnen volgen ontwerpt LOWAN in samenwerking met het bedrijf Cedin het online volgsysteem DrieDee Plus. Resultaten van nieuwkomers worden in DrieDee Plus op verschillende niveaus gemonitord: op leerling-, groeps-, school- en bestuursniveau. De gegevens zijn eenvoudig over te dragen naar een vervolgschool.

  • Het Netwerk Onderwijsinnovatie en ICT komt vier keer per jaar bij elkaar op wisselende locaties in Utrecht.

  • ICT kan een belangrijke bijdrage leveren aan goed en vernieuwend onderwijs. Het helpt scholen iedere leerling meer op maat les te geven en zijn talenten te ontplooien zodat hij voldoende is toegerust op de samenleving van de toekomst. Anderzijds kan ICT scholen in de bedrijfsvoering ondersteunen. Door bijvoorbeeld digitale systemen op elkaar te laten aansluiten, worden scholen ontlast bij het...

  • Onderwerp
    21-04-2015

    ICT kan leerlingen helpen om te leren, maar ICT kan de school ook administratief werk uit handen nemen en bureaucratie helpen tegengaan. Naast digitale systemen die scholen gebruiken voor het verwerken van leerlinggegevens en het maken van roosters, zijn er bijvoorbeeld ook leerlingvolgsystemen, de Overstapservice Onderwijs en Basispoort als veel gebruikte digitale systemen.... Lees verder

  • Thema
    25-11-2014

    De laatste jaren neemt de rol van ICT in het onderwijs duidelijk toe. Inmiddels is het niet meer de vraag óf ICT wordt ingezet, maar hóe. ICT biedt tal van mogelijkheden om les op maat te geven, lessen te verrijken en resultaten te monitoren. En scholen kunnen hiermee de administratie vereenvoudigen en effectiever samenwerken met hun partners. De randvoorwaarden en infrastructuur voor een effectieve inzet van ICT zijn echter nog niet overal op orde en een aantal ICT-innovaties verdient nader onderzoek.  Lees verder