• Groep 8-leerlingen kregen in schooljaar 2019-20 gemiddeld een definitief schooladvies dat lager uitviel dan in voorgaande jaren. De oorzaak is het schrappen van de eindtoets, daardoor kon het schooladvies niet naar boven bijgesteld worden. ,,Deze cijfers laten zien dat er iets elementair mis is met ons stelsel”, zegt Anko van Hoepen, vice-voorzitter van de PO-Raad.

  • Nog een kleine week tot 15 maart, dan moeten de schooladviezen van alle groep 8-leerlingen binnen zijn. Met de eindtoets in het vooruitzicht is dit voor veel kinderen en hun ouders een spannende tijd. In dit toch wel vreemde jaar is een goede communicatie over de totstandkoming van het schooladvies en de rol van de eindtoets van extra groot belang.

  • Gaat de eindtoets door dit jaar? Worden de normen van de eindtoets dit jaar aangepast? Hoe houdt de inspectie in haar toezicht op basisscholen rekening met mogelijke leerachterstanden? Antwoorden op deze en meer vragen vind je nu op lesopafstand.nl.

  • De onderwijsresultaten van dit schooljaar worden niet gebruikt bij het vormen van een oordeel over scholen, volgend jaar. Dat maakte de Onderwijsinspectie vandaag bekend. In gesprekken met OCW en de Inspectie benadrukte de PO-Raad de afgelopen periode dat de eindtoets dit jaar niet gebruikt kan worden om scholen te beoordelen. 

  • Dit schooljaar is net als vorig schooljaar anders dan alle andere. We krijgen veel berichten van scholen en besturen die zich willen voorbereiden op de eindtoetsafname. Dit is heel erg begrijpelijk en de huidige coronacrisis kan natuurlijk leiden tot situaties waarin je als school niet aan de normale afname-eisen kunt voldoen. Wat als een kind in quarantaine zit? Of de school zelfs gesloten is? De PO-Raad ontwikkelde in overleg met de toetsaanbieders en het Ministerie van OCW dit stappenplan dat je duidelijk maakt wat je in dat soort gevallen moet doen. 

  • Leve het Onderwijs , een beweging van schoolbestuurders, roept op het verplichten van toetsen, waaronder ook de eindtoets, te stoppen. Leraren kunnen volgens hen prima zelf bepalen of ze toetsen en wanneer ze dat doen. De PO-Raad heeft er begrip voor dat het onderwijs zich op dit moment laat horen over de eindtoets. De eindtoets is dit jaar namelijk niet voor alle doelen te gebruiken die hij normaalgesproken dient. Ook de Onderwijsinspectie laat zich horen in de media: 'De eindtoets moet dit jaar hoe dan ook doorgaan', zegt de Inspectie in het Parool en het AD. De PO-Raad heeft bij het ministerie van OCW en de Onderwijsinspectie aangekaart dat de eindtoetsresultaten dit jaar niet gebruikt mogen worden om scholen en de sector primair onderwijs op te beoordelen.  

  • Het kabinet heeft op basis van het advies van het Outbreak Management Team (OMT) besloten dat de basisscholen en de kinderopvang tot in ieder geval maandag 8 februari 2021 gesloten blijven. De landelijke situatie is nog te kwetsbaar en er zijn te veel onzekerheden en vragen rondom de nieuwe varianten van het virus om een veilige heropening te kunnen garanderen. De PO-Raad heeft altijd aangegeven dat de scholen snel zo snel mogelijk weer open moeten, maar de veiligheid van leerlingen, leraren en ander onderwijspersoneel blijft de allerhoogste prioriteit.

  • Het kabinet verlengt de lockdown met drie weken, maar basisscholen mogen misschien al eerder, namelijk op 25 januari, hun deuren openen.  Dit hangt af van het RIVM-onderzoek naar de Britse variant van het coronavirus en de gevolgen daarvan voor kinderen. De PO-Raad vindt het belangrijk dat basisscholen hun deuren zo snel mogelijk weer kunnen openen, mits dat veilig en verantwoord kan voor leerlingen en onderwijspersoneel.

  • Het ministerie van OCW heeft een nieuw servicedocument coronavirus voor het funderend onderwijs gepubliceerd. In het servicedocument vind je meer informatie over de mondkapjesplicht, de examens en de eindtoets.

  • Het is geen kwade wil, maar leraren laten de sociaaleconomische status van een gezin te zwaar meewegen in hun schooladvies voor een leerling, zegt dr. Kimberley Lek. En daarmee worden sommige leerlingen tekortgedaan. Lek promoveerde op haar onderzoek naar de voor- en nadelen van docentoordelen en toetsresultaten in de overgang van PO naar VO. We spraken haar en PO-Raad vicevoorzitter Anko van Hoepen over wat scholen kunnen leren van haar onderzoek.

Pagina's