• Het is de meest besproken en enige verplichte toets op de basisschool: de eindtoets. De komende weken staat deze op het programma voor alle leerlingen van groep 8. De PO-Raad voert ondertussen gesprekken met betrokkenen over de toekomst van deze toets en het bijbehorende schooladvies.

  • Basisscholen die relatief lage eindtoetsresultaten halen, worden hier voortaan minder op afgerekend wanneer zij veel leerlingen tellen die extra ondersteuning nodig hebben. De Inspectie van het Onderwijs heeft meer mogelijkheden gekregen om scholen dan soepeler te beoordelen.

  • Welke rol moeten schooladvies en eindtoets spelen in de schoolloopbaan van een leerling? Op welke manier draagt een eindtoets optimaal bij aan de kwaliteit van het onderwijs? En, is het meervoudig...

  • Welke rol moeten schooladvies en eindtoets spelen in de schoolloopbaan van een leerling? Die vraag staat centraal in drie gesprekstafels die de PO-Raad hierover in april organiseert, aansluitend op drie van de regiobijeenkomsten. Leden van de PO-Raad nodigen we van harte uit hieraan deel te nemen.

  • Driekwart van de leraren uit groep 7 en 8 voelt zich wel eens onder druk gezet door ouders om het schooladvies naar boven bij te stellen, blijkt uit een enquête van CNV Onderwijs en EenVandaag. ,,Het systeem is te veel een sjoelbakconstructie. Eenmaal in een bepaald vakje, is het moeilijk om over te stappen naar een ander niveau'', zegt Rinda den Besten tegen radio 1.

  • Ze zijn weer binnen, de schooladviezen. Hiermee kunnen leerlingen van groep 8 op zoek naar een middelbare school. Vanaf half april maken zij nog wel een eindtoets, als second opinion bij het schooladvies. Of het allemaal zo blijft, wordt volgend jaar duidelijk, als de wet wordt geëvalueerd.

  • De uitslag van het intelligentie-onderzoek van een leerling dat wij drie jaar geleden afnamen, strookt niet met haar huidige resultaten. Zijn wij verplicht om voorafgaand aan de eindtoets haar intelligentie opnieuw te laten bepalen?

    Op de website www.vanponaarvo.nl staat een stroomschema die deze vraag helpt beantwoorden. De IQ test van de betreffende leerling is ouder dan twee jaar. Wanneer de gegevens uit het leerlingvolgsysteem bevestigen dat deze leerling niet verder is dan niveau eind groep 5 dan mag deze leerling deelnemen aan de eindtoets (in overleg met ouders). Het resultaat telt dan niet mee voor de opbrengstbepaling van de school. Volgt uit het leerlingvolgsysteem dat deze leerling verder is dan niveau eind groep 5, dan kunt u overwegen om nogmaals een IQ test af te nemen. De leerling maakt dan sowieso de eindtoets en het resultaat telt mee voor de opbrengstbepaling van de school.

  • Hoe kiest u als basisschool de juiste eindtoets? Kiest u voor een digitale of papieren toets? En als de school digitaal wil toetsen, zijn alle (technische) randvoorwaarden goed geregeld? 

  • Vorige week publiceerde RTL Nieuws weer haar jaarlijkse rankinglijst van scholen op basis van de eindtoetsscores van de leerlingen in groep 8. Zoals ieder jaar volgden in de media verbolgen reacties van scholen en ouders. Waarom steeds weer die ophef?

  • Scholen geven leerlingen weer vaker een breed schooladvies (vmbo/havo bijvoorbeeld) en ze stellen hun advies vaker naar boven bij als een leerling beter dan verwacht scoort op de eindtoets. Dat blijkt uit een brief over de eindtoets die minister Arie Slob (Onderwijs) vrijdag aan de Tweede Kamer stuurde.

Pagina's