• De samenwerkingsverbanden in het primair en voortgezet onderwijs hebben deze week een extra uitvraag ontvangen over de reserves. De uitvraag is een gevolg van de opdracht van minister Arie Slob (onderwijs) aan ‘de gezamenlijke  samenwerkingsverbanden’ om voor 1 februari 2021 te komen met een plan om de mogelijk bovenmatige reserves terug te dringen tot aan de signaleringswaarde.

  • Alle samenwerkingsverbanden passend onderwijs moeten met één gezamenlijk plan komen om hun financiële reserves te verminderen. En wel voor 1 februari 2021. Dat wil minister Slob. Een werkgroep, waarin ook de PO-Raad zit, is ermee aan de slag.

  • Passend onderwijs werd het afgelopen jaar uitgebreid geëvalueerd door het ministerie van OCW en vorige week stuurde minister Arie Slob zijn verbeteraanpak met 25 maatregelen naar de Tweede Kamer. Deze week spraken minister en Tweede Kamer over hun ideeën om passend onderwijs te verbeteren. Ze waren het er wel over eens dat het stelsel niet in zijn geheel op de schop hoeft. 

  • Hoewel er op veel plekken al het nodige bereikt is en het ondersteuningsaanbod beter is geworden, zijn we op veel plekken nog lang niet waar we willen zijn, schrijft minister Arie Slob (Onderwijs) aan de Tweede Kamer over de evaluatie passend onderwijs. De minister stelt daarom een integraal pakket aan maatregelen voor, de zogenaamde verbeteraanpak, waarmee hij inzet op twee lijnen. Op de korte termijn moeten er verbeteringen komen in de uitvoering van passend onderwijs voor alle kinderen. Daarnaast schetst hij een stip op de horizon richting inclusiever onderwijs.

  • Het Nationaal Regieorgaan Onderwijsonderzoek (NRO) publiceerde gisteren het eindrapport van het vijfjarige evaluatieonderzoek passend onderwijs. Het onderzoek is in opdracht van het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap uitgevoerd door zeven onderzoeksinstituten, en maakt onderdeel uit van de politieke evaluatie van de Wet passend onderwijs.

  • Minister Arie Slob (Onderwijs) wil het experiment voor samenwerking tussen regulier en speciaal onderwijs verlengen en verbreden. Dat maakte hij gisteren bekend op het congres  ‘Naar inclusiever onderwijs’. Met dit experiment moet het voor scholen makkelijker worden om kinderen in het speciaal en regulier onderwijs in één klas te plaatsen.

  • In 2020 wordt de Wet op passend onderwijs geëvalueerd en in de Tweede Kamer besproken. Samen met de VO-raad heeft de PO-Raad gewerkt aan een eigen inbreng met voorstellen om passend onderwijs te verbeteren. Hierbij maken de sectororganisaties onderscheid tussen speerpunten en aanpassingen voor de komende tijd en een stip op de horizon.

  • Schoolbesturen vormen een belangrijke schakel binnen passend onderwijs. Om het stelsel goed te kunnen evalueren is hun input dan ook cruciaal. In dit kader zet het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap dit najaar een groot onderzoek uit onder schoolbesturen.