• Van maandag 11 tot en met vrijdag 15 maart zijn er door heel Nederland acties in alle onderwijssectoren. De vakbonden roepen hun leden op om actie te voeren voor meer investeringen in het onderwijs. De week wordt afgesloten met een landelijke onderwijsstaking op 15 maart op het Malieveld in Den Haag.

  • Wat gebeurt er met het geld dat de overheid uittrekt voor basisschoolleerlingen? Daar was ouder Marije van den Berg ook wel nieuwsgierig naar. Samen met de schooldirecteur van de Lucas van Leydenschool en een aantal andere geïnteresseerden werd gestart met het project ‘Geldstromen door de school’ schrijft de Volkskrant. Al snel werd duidelijk dat het bekostigingssysteem van het primair onderwijs nogal ingewikkeld in elkaar zit.

  • Het Onderwijsaccountantsprotocol OCW 2018 is nu beschikbaar op de website van de Inspectie van het Onderwijs. In deze versie kunt u de onderliggende wet- en regelgeving en overige relevante documenten raadplegen.

  • De Onderwijsraad organiseerde op 8 maart een debat over de bekostiging van het onderwijs. Tijdens het debat gingen partners uit het onderwijsveld  en politici hierover met elkaar in discussie. Thea Meijer, lid van het Algemeen Bestuur van de PO-Raad en bestuurder bij SPO Utrecht, bracht een toelichting op het thema toereikendheid van de bekostiging.

  • Grote onzin, schofferend en getuigen van struisvogelpolitiek. Dat vindt de PO-Raad van uitspraken van Kamerleden tegen de NOS. D66 en CDA insinueren dat leraren best meer kunnen verdienen als schoolbestuurders salaris inleveren en als wordt bezuinigd op bijvoorbeeld ‘cursussen’.

  • Basisonderwijs: te weinig voor te veel wensen’ kopte NRC Handelsblad deze week. In een uitgebreid artikel neemt de krant de bekostiging van het primair onderwijs onder de loep. Scholen en besturen zeggen dat de kosten voor het primair onderwijs al jaren sneller zien stijgen dan de inkomsten. Ook zijn er steeds meer taken bijgekomen. Het kampt daardoor met tekorten en dat gaat ten koste van de kwaliteit van het onderwijs.

  • Afgelopen zomer konden scholen, ouders en leerlingen reageren op het conceptwetsvoorstel 'Actualisatie deugdelijkheidseisen funderend onderwijs'. De PO-Raad heeft in een reactie laten weten dat het voorstel nog niet leidt tot de door haar gewenste helderheid.

Pagina's