• Vanaf het schooljaar 2020-2021 kunnen twintig scholen uit het primair onderwijs meedoen aan een experiment om flexibeler om te gaan met de invulling en organisatie van onderwijstijd. Het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap (OCW) wil hiermee onderzoeken of flexibele onderwijstijden de kwaliteit van onderwijs op de langere termijn kan verbeteren.

  • Scholen en samenwerkingsverbanden moeten per direct stoppen met het vragen van een eigen bijdrage aan ouders van hoogbegaafde kinderen, stelt de Tweede Kamer. Ook moeten deze leerlingen passend onderwijs krijgen. Daarnaast stemde de Kamer vorige week voor een aantal andere veranderingen voor het primair onderwijs. In dit bericht lees je de belangrijkste besluiten.   

  • Onderwerp
    06-12-2019

    De samenleving is sterk veranderd, maar het onderwijs is al tijden op dezelfde manier georganiseerd: één leraar voor één klas voor vijf dagen per week. Eigentijds onderwijs vraagt om continue verbetering, ook van de organisatie van het onderwijs. Zoals het onderwijs nu is ingericht biedt het onvoldoende mogelijkheden om antwoorden te geven op de uitdagingen die de samenleving van ons onderwijs vraagt. Anders organiseren kan scholen en schoolbesturen kansen bieden slim met deze uitdagingen om te gaan en de grenzen van wat mogelijk is op te zoeken. Lees verder

  • Scholen die eerder proefdraaiden met flexibele onderwijstijden, moeten hiermee kunnen doorgaan als zij hun onderwijskwaliteit op orde hebben, vindt de Tweede Kamer. Zij vindt het onwenselijk dat minister Arie Slob (Onderwijs) als aanvullende voorwaarde wil stellen dat scholen hiervoor het predicaat ‘goed’ moeten hebben, zo blijkt uit een schriftelijk overleg.

  • Scholen die sinds 2011 experimenteren met flexibele onderwijstijden, moeten daarmee kunnen doorgaan, mits hun kwaliteit goed is. CDA, D66, VVD en SGP voerden donderdag in een debat de druk op op minister Arie Slob (Onderwijs) om dit te regelen. Hij kondigde onlangs aan dit experiment te willen beëindigen.

  • Minister Arie Slob (Onderwijs) blijft bij zijn besluit te stoppen met het experiment flexibele onderwijstijden, ondanks onbegrip hierover bij de Tweede Kamer. Dat blijkt uit zijn beantwoording van Kamervragen. De Kamer, onder aanvoering van CDA, VVD en D66 gaat donderdag met Slob in debat.