• Basisscholen mogen vanaf schooljaar 2020-2021 niet meer experimenteren met flexibele schooltijden schreef minister Arie Slob (Onderwijs) eerder naar de Tweede Kamer. NRC.nl spreekt een aantal betrokkenen bij het experiment. Zij hebben het over ‘een stap terug in de tijd’.

  • Vanaf schooljaar 2020-2021 mogen basisscholen niet meer experimenteren met het afwijken van de traditionele schooltijden. Minister Slob (Onderwijs) schrijft vandaag aan de Tweede Kamer dat loslaten van de regels risico's voor de kwaliteit van het onderwijs met zich meebrengt. De PO-Raad vindt dat de minister eerst zijn nieuwe voorstel moet uitwerken, voordat hij het kind met het badwater weggooit.

  • Nog maar de helft van de basisscholen hanteert traditionele schooltijden. Dat meldt de Volkskrant vandaag op basis van een enquête van Duo Onderwijsonderzoek. De PO-Raad laat in de krant weten dat meer flexibiliteit in schooltijden past in deze tijd.

  • In hoeverre mag een school zomaar zijn schooltijden veranderen?

    Schooltijden kunnen niet worden gewijzigd zonder de ouders hierbij te betrekken. De oudergeleding in de medezeggenschapsraad heeft instemmingsrecht bij het vaststellen of wijzigen van de schooltijden. Voorafgaand aan de vaststelling (of wijziging) van de schooltijden in de medezeggenschapsraad worden alle ouders hierover geraadpleegd middels een ouderenquête. Een wijziging kan pas plaatsvinden als de meningen van de ouders zijn gepeild. Dit om te voorkomen dat ouders en kinderen onvoorziene problemen krijgen door veranderingen in de schooltijden. Het instemmingsrecht is vastgelegd in artikel 13.1 onder h van de Wet medezeggenschap scholen.

    Bekijk ook het rapport van DUO Onderwijsonderzoek naar verschillende schooltijdenmodellen, waaruit blijkt dat in schooljaar 207-2018 nog maar 41% van de scholen het traditionele schooltijdenmodel hanteert.

    Zie ook: Regeling flexibilisering onderwijstijden

  • Scholen die niet één maar twee weken meivakantie willen inplannen, moeten daarvoor zoveel mogelijk dezelfde weken aanhouden. Staatssecretaris Sander Dekker (Onderwijs) gaat daarvoor vanaf komend schooljaar adviseren welke tweede week zij vrij kunnen geven. Hij houdt wetgeving achter de hand, zo schrijft de bewindsman in een brief aan de Tweede Kamer. De PO-Raad vindt deze inmenging in het onderwijs ongewenst.

  • Scholen die deel hebben genomen aan het experiment met flexibele onderwijstijden, ervaren dit als zeer waardevol en zijn tevreden over het experiment. Wel zijn er nog tekortkomingen in de kwaliteit te zien. Dit blijkt uit de Kamerbrief die staatssecretaris Dekker (Onderwijs) in aanloop naar het debat over flexibilisering van de onderwijstijd naar de Kamer stuurde. De PO-Raad is enthousiast over het voorstel van Dekker om het experiment voort te zetten.

  • Het   Algemeen Dagblad  schrijft op woensdag 10 juni over basisscholen die traditionele lesroosters wegdoen en roosters invoeren waarbij leerlingen korter lunchen en al vroeg in de middag naar huis...

  • Thema
    21-11-2014

    It takes a village to raise a child. Wanneer kinderen instromen in het primair onderwijs, hebben ze al een ontwikkeling doorgemaakt: thuis, op een kinderdagverblijf, een voorschool of een peuterspeelzaal. En zodra ze vier zijn geworden, gaat het leren en ontwikkelen ook buiten schooltijd door: in de naschoolse opvang, thuis, in de wijk, in een zorginstelling, in de vrije tijd. Kinderen leren overal en altijd. De omgeving van het kind en de school is daarom van groot belang om kinderen optimale ontwikkelingskansen te bieden. Onderwijs is teamwork. Lees verder