• Zo’n 750 scholen klommen met hulp van analisten en vliegeniers van Goed worden goed blijven uit de put. Het programma van de PO-Raad speelde daarmee de afgelopen tien jaar een belangrijke rol bij het verbeteren van de onderwijskwaliteit. Maandag stond de PO-Raad hier in een symposium bij stil.

  • Hoe kan een schoolbestuur de kwaliteitszorg binnen de organisatie verbeteren? Het is een urgente vraag, zeker nu de Inspectie van het Onderwijs sinds september 2017 haar vernieuwde toezicht begint en eindigt bij het schoolbestuur. De PO-Raad startte een pilot om schoolbesturen te ondersteunen bij de kwaliteitsverbetering.

  • Een jaar geleden begon de Inspectie van het Onderwijs met haar nieuwe toezicht. Dat begint nu bij schoolbesturen in plaats van bij de scholen zelf. Besturen die ondersteuning kunnen gebruiken, kunnen hulp krijgen uit het programma Goed Worden, Goed Blijven van de PO-Raad. ,,Het nieuwe toezicht is een leerproces.’’

  • Pagina

    Omdat nu ook schoolbesturen een ‘onvoldoende’ kunnen krijgen van de Inspectie van het Onderwijs, biedt de PO-Raad vanuit het programma Goed worden en goed blijven ondersteuning aan.

  • Thema
    01-08-2018

    Leerlingen verdienen goed onderwijs en schoolbesturen hebben hiervoor de volle verantwoordelijkheid. Dagelijks werken zij hier dan ook hard aan en proberen ze met hun scholen hun onderwijs steeds weer verder te verbeteren. Dat kan nergens ter wereld op zoveel manieren als in Nederland. Wij kennen ‘vrijheid van onderwijs’ waarbij scholen en hun besturen zelf mogen bepalen hoe ze hun onderwijs organiseren. Tegelijkertijd is er ook sturingsdruk van overheid en samenleving, veelal ingegeven door incidenten. Dat leidt tot allerlei normen, wetten en quota. Lees verder

  • Op de scholen zijn de uitkomsten van de eindtoets groep 8 binnen. Voor kinderen een spannende tijd, maar ook voor de scholen zelf: is onze gemiddelde score boven de norm? Heeft uw school voor de tweede keer op rij onvoldoende eindopbrengsten of maakt u zich zorgen over de kwaliteit? Maak dan gebruik van ons ondersteuningsaanbod voor risicoscholen.

  • Doelgroep: schoolleiders, ib'ers, bovenschoolse kwaliteitszorgmedewerkers en andere collega's...

  • De meeste scholen die van de Inspectie het predicaat 'zeer zwak' krijgen, scoren onvoldoende op leeropbrengsten van hun leerlingen. Verder schort het op bijna alle zeer zwakke scholen aan planmatige zorg. Dat blijkt uit een onafhankelijk onderzoek dat de PO-Raad liet uitvoeren onder ruim vijftig basisscholen die van de Inspectie het oordeel 'zeer zwak' hadden gekregen.

Pagina's