• Welke kansen biedt verlaging van de wettelijke urennorm? Wat zijn de effecten voor de werkdruk en de kwaliteit van het onderwijs? De bonden en de PO-Raad hebben minister Arie Slob van Onderwijs een brief gestuurd om hierover het gesprek te voeren. Het doel is dat er een gezamenlijk onderzoek komt naar de verlaging van de urennorm in het primair onderwijs.

  • Het belangrijkste van de nieuwe functiereeksen, is dat het scholen en schoolbesturen aan het denken zet: wat voor een directiefunctie past bij onze school en ons onderwijs? Tot en met 23 april kunnen alle betrokkenen hun oordeel geven over de ontwerpen van de verschillende functiereeksen voor leidinggevende functies in het primair onderwijs.

  • Tot en met 23 april kunnen alle betrokkenen hun oordeel geven over de ontwerpen van de verschillende functiereeksen voor leidinggevende functies in het primair onderwijs. Doe mee met de internetconsultatie!

  • In zes sessies gaan we met elkaar in gesprek over wat er nodig is om strategisch HR-beleid in de organisatie neer te zetten en te laten ontwikkelen. Doe mee en gebruik jouw kennis en ervaring om met elkaar tot creatieve oplossingen te komen die direct toepasbaar zijn in de praktijk.

  • ,,Doe vooral een beetje moeilijk als vrouw’’, besloot Esther Mollema haar verhaal, tijdens de bijeenkomst op Internationale Vrouwendag. ,,Een competente indruk maak je niet als je te aardig overkomt, maar juist als je kritisch bent. Nederland heeft meer heldinnen nodig: vrouwen die de boel een beetje opschudden.’’

  • Vanaf volgend schooljaar is er structureel 333 miljoen euro beschikbaar om de werkdruk in het primair onderwijs aan te pakken. Het tweede deel van het extra geld uit het Werkdrukakkoord komt daarmee eerder beschikbaar. Minister Arie Slob (Onderwijs) heeft deze kasschuif woensdagavond 6 maart bekend gemaakt. De PO-Raad is verrast door dit besluit en heeft een kanttekening, maar ondersteunt in principe de keuze om geld voor het primair onderwijs eerder beschikbaar te stellen. De werkdruk is nog steeds hoog.

  • Bestaat er een checklist voor het opstellen van een bestuursformatieplan?

    De PO-Raad heeft geen uitgebreide checklist. Wel is er een beknopt overzicht waarmee u aan de slag kunt met het bestuursformatieplan.

    In het bestuursformatieplan moet het bevoegd gezag aangeven welke functies van welke omvang, aard en niveau op korte en lange termijn noodzakelijk zijn voor het verwezenlijken van de onderwijsdoelstellingen. Uit het bestuursformatieplan moet kunnen worden afgeleid welke functies boventallig zijn, voor welke omvang en waarom. Het bestuursformatieplan bevat vervolgens in ieder geval de volgende overzichten:

    • Het meerjarenformatiebeleid en de prognoses;

    • Een overzicht van de te besteden middelen en de lumpsumbekostiging;

    • Een overzicht van de formatieopbouw en andere bestedingsdoelen;

    • Een overzicht van de besteding van middelen, de vorming van reserves en voorzieningen en de overdracht van formatie.

    Het bestuursformatieplan bevat bij voorkeur een toelichting bij de overzichten. Het verdient aanbeveling de keuzes in het bestuursformatieplan nader toe te lichten.

  • Het ministerie van OCW heeft een onvolledige brief aan schoolbesturen verzonden over het leveren van basisgegevens van hun leraren voor het lerarenportfolio (voorheen lerarenregister). De brief van het ministerie legt niet uit dat schoolbesturen ervoor kunnen kiezen geen gegevens aan te leveren.

  • Schoolleiders spelen een belangrijke rol in het tot stand brengen van goed onderwijs. Het kabinet wil daarom investeren in de rol, professionaliteit en positie van de schoolleider. De PO-Raad vindt het belangrijk dat schoolleiders zich kunnen professionaliseren in de context van de school.

  • Vrijwilligers die werken met kwetsbare mensen kunnen vanaf 1 november 2018 gratis een Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG) aanvragen. Hieronder vallen nu ook vrijwilligers die werken met leerlingen op scholen. Het schoolbestuur moet zich daarvoor aanmelden voor de regeling.

Pagina's