• De leerdagen en werkdagen worden georganiseerd door de PO-Raad in samenwerking met Kennisnet en Sivon. Deelname is kosteloos.

    De afgelopen drie jaar organiseerden de PO-Raad en Kennisnet een leergang rondom veranderkunde en ICT. Deelnemende besturen waren enthousiast. Daarom is er nog één kans om deze kennis op te komen doen, maar dan in één dag. Vervolgens is er een werkdag waarin we helpen uw vraagstukken rondom leermiddelen/leeromgevingen, ict-infrastructuur en informatiebeveiliging en privacy aan een veranderstrategie te verbinden. Zo kunt u ICT-beleid implementeren of uw onderwijsvisie vertalen naar concrete uitvoering door medewerkers daarin mee te nemen.  Bent u bestuurder, schoolleider, stafmedewerker, ICT-coördinator of leraar met extra taken? Kom dan naar de leerdag en werkdag Samen Slimmer Leren in uw eigen regio die de PO-Raad en Kennisnet gezamenlijk organiseren. 

  • “Het basisonderwijs is het fundament van het gehele onderwijsgebouw.” “Wil je kinderen kansen geven, moet je aan de basis beginnen.” Het zijn vaak gehoorde uitspraken van politici. Met de Tweede Kamerverkiezingen van maart 2017 in zicht, komt het nu op daden aan. We hebben de verkiezingsprogramma’s van alle politieke partijen naast elkaar gelegd en zeker op het gebied van onderwijsinnovatie en ICT komt het primair onderwijs er bekaaid van af. Teleurstellend, vooral omdat er brede overeenstemming lijkt te bestaan over nut en noodzaak.

  • Op woensdag 9 november 2016 staan Dé Onderwijsdagen in het teken van het primair en voortgezet onderwijs. Haal de nieuwste kennis op over leren met behulp van ICT en bekijk in de innovatieklas hoe...

  • In aanloop naar de bespreking van de Onderwijsbegroting in de Tweede Kamer deze week, heeft de PO-Raad via een brief aan de Kamer aandacht gevraagd voor een aantal zaken die een optimale uitvoering van het Bestuursakkoord nog in de weg staan: gebrekkig internet op scholen, hoge werkloosheidskosten en de positie van achterstandsleerlingen en vluchtelingenkinderen.

  • Afgelopen zomervakantie sprak ik met Fabrice, een Franse wijnhandelaar, over zijn werk. Opvallend genoeg hoorde ik veel gelijkenis met mijn rol als bovenbouwleerkracht en mijn omgang met ICT in de klas:  ‘Ieder wijnjaar is anders en vraagt om een nieuwe zoektocht. De ene wijn is namelijk niet de andere wijn. Door invloeden kan een wijn anders smaken. Zo zijn er goede jaren en magere jaren’. Ik dacht aan het begin van een nieuw schooljaar.

  • Scholen die groepsoverstijgend werken met het innovatieve organisatieprincipe Slimfit hebben minder zittenblijvers, hogere cito-scores op taal en rekenen en meer tevreden ouders. De arbeidsproductiviteit is op de deelnemende scholen echter niet gestegen, mogelijk door de krimp en de recessie. Dat zijn enkele uitkomsten uit het kwantitatieve evaluatieonderzoek van SEO Economisch Onderzoek en ResearchNed naar het overheidsproject InnovatieImpuls Onderwijs.

  • Wanneer op scholen een cultuur heerst waarin leraren intrinsiek nieuwsgierig zijn naar de resultaten van hun handelen, gaat de kwaliteit van de school omhoog. Dat is één van de bevindingen van het...

  • Netwerk Gewoon Speciaal ICT organiseert i.s.m. LECSO (Landelijk Expertise Centrum Speciaal Onderwijs) een netwerkbijeenkomst voor ICT-coördinatoren / ICT-coaches binnen het speciaal onderwijs....

  • Kleuters die hun iPad delen presteren na een schooljaar beter dan kleuters die een eigen iPad tot hun beschikking hebben. Die bevinding presenteerde promovenda Courtney Blackwell van de Northwestern University vandaag op de jaarlijkse Conference of the International Communication Association.

  • Prinsjesdag was bij mij thuis vroeger altijd een speciale dag. De hele familie zat dan ’s avonds voor de televisie. Mijn moeder vooral omdat ze benieuwd was naar de jurk van de koningin. Ik omdat ik hoopte dat ik mijn vader op het beeldscherm voorbij zag komen die met zijn collega’s van de Nationale Reserve bij de rijtoer een onderdeel van de erewacht vormde. Op Prinsjesdag was hij altijd aan het werk in Den Haag. Op school had Prinsjesdag een iets andere betekenis. In de vijfde en zesde klas keken we met de klas naar de tv, zoals vandaag ook op veel scholen in groep 7 en 8 het geval zal zijn geweest. Dan hadden we eerst de kranten geanalyseerd en waren we simpelweg nieuwsgierig naar wat de koningin ging zeggen.

Pagina's