• Deze maand is het onderzoeksrapport ‘Gepersonaliseerd leren met ICT: docent en leerling samen aan het stuur’ verschenen. Het beschrijft interventies met gepersonaliseerd leren met ICT op 35 vo-scholen en in 9 groepen van 94 po-scholen.

  • Het Doorbraakproject Onderwijs & ICT is onlangs afgerond. In de periode tussen 2014 en 2017 maakten vele partners, waaronder de PO-Raad, zich sterk voor meer maatwerk in het onderwijs door de inzet van ICT. De resultaten kunt u bekijken in een nieuwe digitale brochure. Het programma ‘Slimmer leren met ICT’ voor het primair onderwijs, draait dit jaar nog op volle kracht.

  • Inspireren, innoveren, implementeren en inkopen op het gebied van ICT in het onderwijs. Dat was OnderwijsInzicht in een notendop. Op vrijdag 19 januari bezochten zo’n 500 bestuurders, schoolleiders en ICT-verantwoordelijken uit het primair en voortgezet onderwijs dit event in de Jaarbeurs. De volgende editie staat alweer in de agenda: vrijdag 18 januari 2019.

  • Hoe zorgen we dat iedere school een snelle, stabiele en veilige internetverbinding heeft? Dit is een van de vragen waarover de Tweede Kamer woensdag spreekt in een Algemeen Overleg over onderwijs en leermiddelen. De PO-Raad en VO-raad roepen de Kamer op met duurzame oplossingen te komen omdat inzet van ICT en investeringen hierin van de overheid onmisbaar zijn voor goed onderwijs.

  • Hoewel tablets met digitaal lesmateriaal en digiborden bijna overal worden gebruikt, heeft lang niet iedere school toegang tot goed internet. Het Jeugdjournaal maakte hiervan een reportage. 

  • De inzet van ICT op nieuwkomersscholen blijft achter. Terwijl ICT júist hier, met de enorme diversiteit binnen deze groep leerlingen, uitkomst kan bieden. Met een nieuw, praktisch stappenplan voor nieuwkomersscholen op Wikiwijs komt een goede inzet van ICT op nieuwkomersscholen een stap dichterbij.

  • Vanaf 1 september kunnen scholen subsidie aanvragen voor de aanleg van een snelle internetverbinding. De overheid vergoedt de helft van de kosten, na aftrek van een eigen bijdrage van € 2.500. De Regeling ‘toekomstvast internet po en vo’ geldt alleen voor scholen die nu gebruik maken van een koperverbinding. De PO-Raad en VO-raad zijn positief over de nieuwe regeling, maar zien die als een druppel op een gloeiende plaat. De sectorraden blijven erop hameren dat er forsere investeringen nodig zijn om ICT in het onderwijs echt toekomstbestendig te maken.

  • Het demissionaire kabinet onderschrijft het belang van ICT voor het onderwijs, maar toont zich amper bereid hiervoor zelf actie te ondernemen, zo blijkt uit een Kamerbrief. En dat terwijl de Onderwijsraad er onlangs op wees dat de overheid een belangrijke rol heeft bij onder meer het regelen van goed internet voor scholen. Scholen draaien hier nu vooral zelf voor op. PO-Raad en VO-raad vinden dit teleurstellend.

  • De digitalisering van het onderwijs heeft dringend een impuls nodig, stelt de Onderwijsraad in het advies ‘Doordacht Digitaal, Onderwijs in het digitale tijdperk’. De PO-Raad sluit zich hierbij aan. Ook pleit de PO-Raad voor een gezamenlijke inzet van overheids- en marktpartijen voor een verbeterslag van het ICT-onderwijs.

  • Zorgelijk, zo typeert de PO-Raad de uitkomsten van de analyse die adviesbureau Stratix maakte in opdracht van de NOS. Hieruit blijkt dat de groei van het aantal glasvezelkabelaansluitingen in Nederland stagneert. Dit kan problemen opleveren voor het primair onderwijs omdat de inzet van ICT op school nu al meer vraagt dan de huidige kabelverbindingen kunnen bieden. De PO-Raad vindt het de verantwoordelijkheid van de overheid om hierin te investeren en te zorgen voor een toekomstbestendige digitale infrastructuur.

Pagina's