• De tweede editie van OnderwijsInzicht staat in het teken van technologische ontwikkelingen. Wat betekenen deze voor het onderwijs? Ook is er aandacht voor adaptief lesmateriaal, kunstmatige...

  • Devices: huren, leasen of kopen? En hoe zit het met afschrijving?

    Veel scholen willen dat leerlingen in de klas kunnen beschikken over een device - zoals een tablet, Chromebook of laptop - bijvoorbeeld voor het gebruik van digitale leermiddelen of voor samenwerken. Maar als de keuze voor een device eenmaal is gemaakt, ontstaat de volgende vraag: huren, leasen of kopen?

    Doelstelling en kosten op termijn

    2 vragen zijn belangrijk bij de keuze voor huren, leasen of kopen: met welk doel zet je het device in en hoe lang heb je het nodig?

    • huren: relatief de duurste optie. Je kunt een device het beste alleen huren voor korte, verkennende projecten, zoals een pilot van een paar maanden
    • leasen: financieel en praktisch gezien de meest gunstige optie, omdat de leasemaatschappij het beheer en de reparaties op zich neemt. De kosten zijn vooraf bekend. Deze kunnen in sommige gevallen hoger lijken dan bij het kopen van devices, maar dat is afhankelijk van hoeveel beheer en reparatie er nodig is. Bij leasen heeft de school daar geen omkijken naar
    • kopen: alleen een optie als de school bereid is het risico en de kosten van beheer en reparatie zelf op zich te nemen. Doe dit alleen als je dat zelf efficiënter kunt doen dan een leasemaatschappij. Daarnaast kan het een uitdaging zijn om de apparaten na het gebruik weer te verkopen - bij leasen wordt ook dit uit handen genomen

    Lees het volledige antwoord op de website van Kennisnet.

    Kennisnet en de PO-Raad verzamelden in gesprekken met po- en vo-scholen de meestgestelde vragen van bestuurders. Deze vraag is er een van. Samen werken Kennisnet en PO-Raad aan Slimmer leren met ICT. Zodat scholen ICT op hun eigen manier makkelijk kunnen inzetten voor onderwijs, leerlingen meer op maat kunnen leren en we zo het beste uit ieder kind kunnen halen. Deze serie is mede mogelijk gemaakt door het Doorbraakproject Onderwijs & ICT.

  • Drie ICT-dilemma’s zijn weer een stapje dichter bij een oplossing. Deskundigen hebben deze week drie nieuwe vragen van schoolbesturen geselecteerd die hen in de weg staan om door te pakken met het inzetten van ICT in het onderwijs. De PO-Raad en Kennisnet gaan schoolbesturen helpen deze vragen te beantwoorden zodat voor hen de weg vrij is om hun ICT-ambities versneld waar te maken.

  • De PO-Raad gaat aan de slag met vier door schoolbesturen breed gedragen vragen die hen in de weg staan om door te pakken met het inzetten van ICT in het onderwijs. Deze zogenoemde versnellingsvragen zijn bekend gemaakt op de conferentie ‘Beter en Slimmer leren met ICT'.

  • Onderwerp
    21-04-2015

    Als een school ICT wil gaan inzetten in het leerproces en hiervan optimaal wil profiteren, is het verstandig om als uitgangspunt de eigen onderwijsvisie te nemen. ICT moet deze visie ondersteunen en daarnaast handen en voeten geven.

  • Thema
    25-11-2014

    Ieder kind heeft recht op eigentijds, uitdagend onderwijs. Onderwijs dat aansluit bij de eigen talenten en dat een goede voorbereiding is op leven en werken in de 21e eeuw. Dergelijk onderwijs vraagt om les op maat en de juiste ICT toepassingen en digitale vaardigheden kunnen daarbij helpen.