• Steeds meer kinderopvangorganisaties en scholen werken samen binnen een brede school of integraal kindcentrum (IKC). Een mooie kans om gezamenlijk te werken aan een gezonde leefstijl. Hoe zorg je ervoor dat de verschillende werkwijzen op elkaar aansluiten? Hoe creëer je een doorgaande lijn voor een gezonde leefstijl? Lees voor meer informatie en tips het interview met Brede School-coördinator Ans Nieuwenhuis  en Gezonde School-adviseur Sylvia Meijer.

  • Scholen en kinderopvangorganisaties gaan steeds nauwer samenwerken. Het format samenwerkingsovereenkomst helpt schoolbesturen en kinderopvang hun samenwerking formeel vorm te geven. In het format staan verschillende voorbeelden waarin thema’s als bestuur en organisatie, personeel, communicatie en aansprakelijkheid aan bod komen.

  • De dag waar kinderopvang en onderwijs traditiegetrouw samenkomen. Het gesprek rond het kampvuur, symbool voor samenwerken, vormde de rode draad van de Landelijke IKC-dag 2019. De dag inspireerde deelnemers met andere ogen naar organisatieculturen en bestaande patronen te kijken. Tijdens de achtste editie van de Landelijke IKC-dag op 18 september kun je, net als eerdere jaren, in de ochtend een keuze maken uit een veelheid aan deelsessies. ’s Middags introduceren we iets nieuws: de IKC-dag masterclasses.

  • In een serie van vier inspirerende en informatieve bijeenkomsten krijgen schoolbestuurders, beleidsmakers en andere geïnteresseerden uit het onderwijs, de kinderopvang, zorg en/of gemeente de kans om te leren van de praktijk. Tijdens deze editie opent 10-14 Zwolle haar deuren voor ons.

  • Steeds meer scholen werken met opvang en jeugdhulp samen in een integraal kindcentrum (IKC). Hun aantal steeg van vijftien procent in 2016 naar een kwart dit jaar, zo blijkt uit onderzoek in opdracht van Het Kinderopvangfonds. Hun aantal zou sneller groeien als belemmerende wetten en regels eindelijk worden weggenomen, stelt ook de PO-Raad.

  • Hoe staat het er in 2019 voor? Welke stappen zijn gezet? Welke praktische oplossingen zijn of worden gevonden in de uitvoering van de verschillende adviezen van de Taskforce onderwijs en kinderopvang? Welke hobbels zitten de vorming van doorgaande lijnen nog in de weg? Vragen en uitdagingen genoeg, vandaar ‘IKC in de praktijk’ als titel voor de 7e Landelijke IKC-dag.

  • In een serie van vier inspirerende en informatieve bijeenkomsten krijgen schoolbestuurders, beleidsmakers en andere geïnteresseerden uit het onderwijs, de kinderopvang, zorg en/of gemeente de kans...

  • De PO-Raad organiseerde op vrijdag 23 november de eerste ‘IKC-dag op locatie’ van dit schooljaar bij Kindcentrum De Zevensprong in Heerhugowaard. Doel van deze bijeenkomst is om schoolbestuurders, school- en locatieleiders en andere geïnteresseerden uit het onderwijs te inspireren, te informeren over en verder te helpen bij het vormgeven van een IKC. Hoe kun je samenwerken met kinderopvang, zorg en/of gemeente?

  • In maart schreven wij het nog maar weer eens op (in Trouw): “Laat de kansen van peuters niet afhangen van hun achtergrond”. Samen met de kinderopvangsector en de gemeenten voeren we al jaren argumenten aan om naar één basisvoorziening voor alle peuters toe te groeien. De politieke wil om dit te doen, ontbreekt helaas nog steeds. En dat is ontzettend jammer, want met echte integrale kindcentra, een basisvoorziening, of hoe je het ook noemt, kunnen we werken aan een doorgaande leerlijn en kunnen we talenten van kinderen beter en doelgerichter ontwikkelen.

  • De btw-handreiking voor integrale kindcentra (IKC’s) verschaft helderheid en oplossingsrichtingen over de zogenaamde btw-problematiek die tot voor kort bestond bij het uitruilen van personeel tussen organisaties binnen een IKC. Uit de handreiking wordt duidelijk hoe onderwijsinstellingen en kinderopvangorganisaties kunnen samenwerken, zonder dat de samenwerking kostenverhogend werkt.

Pagina's