• In een serie van vier inspirerende en informatieve bijeenkomsten krijgen schoolbestuurders, beleidsmakers en andere geïnteresseerden uit het onderwijs, de kinderopvang, zorg en/of gemeente de kans om te leren van de praktijk. Op 7 februari kun je een kijkje nemen bij Kindcentrum De Groenling in Panningen.

  • In een serie van vier inspirerende en informatieve bijeenkomsten krijgen schoolbestuurders, beleidsmakers en andere geïnteresseerden uit het onderwijs, de kinderopvang, zorg en/of gemeente de kans om te leren van de praktijk. Op 17 januari kun je een kijkje nemen bij IKC Sint Michael in Harlingen.

  • Personeelstekort? Op Casa Tweetalige Montessorischool, een IKC in Pijnacker is er niets van te merken. Met een wachtlijst van meer dan driehonderd kinderen heeft dit kindcentrum bovendien geen zorgen over de aanwas. Wat maakt deze locatie zo gewild, bij zowel ouders als personeel? Ruim dertig deelnemers komen af op deze IKC-dag op locatie om het antwoord te horen op onder andere deze vraag.

  • Steeds meer scholen werken met opvang en jeugdhulp samen in een integraal kindcentrum (IKC). Hun aantal steeg van vijftien procent in 2016 naar een kwart dit jaar, zo blijkt uit onderzoek in opdracht van Het Kinderopvangfonds. Hun aantal zou sneller groeien als belemmerende wetten en regels eindelijk worden weggenomen, stelt ook de PO-Raad.

  • In een serie van vier inspirerende en informatieve bijeenkomsten krijgen schoolbestuurders, beleidsmakers en andere geïnteresseerden uit het onderwijs, de kinderopvang, zorg en/of gemeente de kans om te leren van de praktijk.

  • De btw-handreiking voor integrale kindcentra (IKC’s) verschaft helderheid en oplossingsrichtingen over de zogenaamde btw-problematiek die tot voor kort bestond bij het uitruilen van personeel tussen organisaties binnen een IKC. Uit de handreiking wordt duidelijk hoe onderwijsinstellingen en kinderopvangorganisaties kunnen samenwerken, zonder dat de samenwerking kostenverhogend werkt.

  •   De PO-Raad organiseert locatiedagen integrale kindcentra. In een serie van vier inspirerende en informatieve bijeenkomsten krijgen schoolbestuurders, beleidsmakers en andere geïnteresseerden uit het onderwijs, de kinderopvang, zorg en/ of gemeente de kans om te leren van de praktijk. Deze IKC-dagen zijn voor bestuurders die meer willen weten over thema’s zoals passend onderwijs, samenwerking met jeugdhulp, doorgaande leerlijn en bestuurlijke modellen voor IKC’s. Deelnemers gaan met IKC-bestuurders in gesprek over visievorming, de beste strategie en (be)sturing voor ‘hun’ IKC of in discussie gaan over de noodzakelijke processtappen tijdens het transformatieproces van school en kinderopvang naar integraal kindcentrum.

  • Nederland is één van de weinige landen in West-Europa waar kinderen pas op vierjarige leeftijd samen naar school gaan. Grote kans dat ik met deze eerste zin al uw irritatie heb gewekt. Hoezo ‘pas’? Wil de PO-Raad de leerplicht nóg eerder in laten gaan? Laat die peuters toch met rust!

  • In aanloop naar de verkiezingen vraagt de PO-Raad nog één keer de aandacht voor haar drie belangrijkste verzoeken aan een nieuw kabinet. Wat beloven de partijen hierover in hun programma’s en minstens zo belangrijk: wat zeggen de doorrekeningen van het Centraal Planbureau (CPB)? In deze eerste editie de basisvoorziening voor het jonge kind.

  • Op 14 september werd de vierde landelijke IKC-dag georganiseerd. Ook dit jaar bleek dat samenwerken een onderwerp is waar veel scholen, kinderopvangorganisaties, peuterspeelzalen en gemeenten druk mee bezig zijn in de dagelijkse praktijk. Met 275 deelnemers was de dag uitverkocht.

Pagina's