• De ALV van de VTOI-NVTK heeft een sectoroverstijgende code goed toezicht vastgesteld. Aanleiding hiervoor is een advies van een kwaliteitscommissie, die constateerde dat er bij raden van toezicht behoefte is aan een eigen normenkader voor het interne toezicht. Raden van toezicht die aangesloten zijn bij de VTOI-NVTK passen de code goed toezicht toe.

  • Op 1 juli 2021 treedt de Wet Bestuur en Toezicht Rechtspersonen, kortweg WBTR, in werking. De invoering van deze wet heeft ook gevolgen voor bestuurders en intern toezichthouders in het funderend onderwijs. Door de PO-Raad en VO-raad is, in samenwerking met advocaten van AKD een factsheet opgesteld, waarin de gevolgen van de WBTR worden toegelicht. 

  • Per 1 januari treedt de WBTR in werking. Deze nieuwe wet is bedoeld om het bestuur van onder meer verenigingen en stichtingen te verbeteren en stelt een aantal wettelijke eisen aan het bestuur en intern toezicht van verschillende rechtspersonen. Voor het funderend onderwijs zijn de gevolgen van deze wet relatief beperkt.

  • ,,Een ouder in de GMR moest 50 pagina’s platte tekst door op zoek naar de cijfers die er toe doen." Willem Kock begon anderhalf jaar geleden als bestuurder bij Best Onderwijs. Een van zijn speerpunten is het organiseren van een goede verantwoording en dialoog. En dat heeft er dit jaar toe geleid dat hij het bestuurlijk jaarverslag heeft teruggebracht tot een mooi vormgegeven, aanklikbare infographic.

  • Onderwijsministers Arie Slob en Ingrid van Engelshoven willen eerder kunnen ingrijpen als het onderwijs op scholen niet in de haak is. In een brief aan de Tweede Kamer doen ze hiertoe diverse voorstellen.

  • Hoe pak je als schoolbestuurder en toezichthouder de regie op onderwijskwaliteit? Die vraag staat centraal tijdens de nieuwe ontwikkelgroep die de PO-Raad en de VTOI-NVTK organiseert in het najaar van 2019. In de ontwikkelgroep werken schoolbestuurder en toezichthouder samen aan een effectief samenspel om zo de regie te voeren op onderwijskwaliteit. Samen met een toezichthouder deelnemen aan de ontwikkelgroepen?

  • Pagina

    Samen werken aan onderwijskwaliteit, ieder vanuit hun eigen rol, dat is waar de PO-Raad naartoe werkt binnen de ontwikkelgroepen die zij samen met de AVS en VTOI-NVTK organiseert. Schoolbesturen gaan samen met een schoolleider of toezichthouder in gesprek over hoe ze het samenspel kunnen versterken en zo volop in kunnen zetten op de versterking van de kwaliteit van onderwijs.

  • De Inspectie voor het Onderwijs gaat de dertig herstelopdrachten die ze eerder aan samenwerkingsverbanden oplegde vanwege tekortkomingen in hun intern toezicht, opnieuw beoordelen. De PO-Raad had hierop aangedrongen, omdat de opdrachten in het veld voor veel verwarring zorgden. Schoolbesturen zijn momenteel namelijk juist volop aan de slag met meer onafhankelijkheid in het intern toezicht op de samenwerkingsverbanden.

  • Samen werken aan onderwijskwaliteit, ieder vanuit hun eigen rol, dat is waar de PO-Raad naartoe werkt binnen de ontwikkelgroepen die zij samen met de AVS en VTOI-NVTK organiseert. Schoolbesturen gaan samen met een schoolleider of toezichthouder in gesprek over hoe ze het samenspel kunnen versterken en zo volop in kunnen zetten op de versterking van de kwaliteit van onderwijs.

Pagina's