• Krijgt ieder kind wel gelijke kansen in het onderwijs? In een aflevering van De publieke tribune gingen schoolbestuurder Arnold Jonk, schoolleider Ineke van Uden, leraar Jan van de Ven en voorzitter van de PO-Raad Rinda den Besten hierover in gesprek.

  • De onderwijssector moet scherper kiezen wat ze leerlingen wel en niet bijbrengt en heldere doelen en ijkpunten afspreken. Dat stelt de Inspectie van het Onderwijs in de Staat van het Onderwijs 2019. De PO-Raad onderschrijft dit maar stelt dat dit alleen lukt wanneer ook politiek en maatschappij scherper kiezen wat ze van het onderwijs vragen.

  • Door de manier waarop ons onderwijsstelsel is ingericht, worden kinderen veel te vroeg in hokjes geplaatst. Daardoor krijgen sommige groepen leerlingen minder kansen, stelt de Onderwijsraad in zijn rapport De Stand van educatief Nederland. Met zijn pleidooi voor één voorziening voor alle kinderen van 0-12 jaar en meer mogelijkheden om op de middelbare school van niveau te wisselen, onderschrijft de raad de visie van de PO-Raad.

  • Staatssecretaris Van Ark heeft toegezegd dat ze haar plannen met loondispensatie gaat aanpassen. Verschillende organisaties in het onderwijs hadden hier op aangedrongen: ,,Door werknemers met een beperking minder te willen belonen, maakt het kabinet van kansengelijkheid een wassen neus en doet het alle inspanningen van het onderwijs teniet.'' 

  • Ze zijn weer binnen, de schooladviezen. Hiermee kunnen leerlingen van groep 8 op zoek naar een middelbare school. Vanaf half april maken zij nog wel een eindtoets, als second opinion bij het schooladvies. Of het allemaal zo blijft, wordt volgend jaar duidelijk, als de wet wordt geëvalueerd.

  • De PO-Raad is onthutst dat het voor volgende week geplande debat over het onderwijsachterstandenbeleid wordt uitgesteld. Hoe later een besluit wordt genomen over hoe het achterstandsgeld over leerlingen wordt verdeeld, hoe meer geld er weglekt en hoe groter de problemen blijven, vreest ze.

  • Gemiddeld zitten in iedere Nederlandse basisschoolklas 2 tot 3 kinderen die in armoede opgroeien. Een hardnekkig maar vooral ook een complex probleem. De SER en Kinderombudsman hebben in hun...

  • Het huidige armoedebeleid is te weinig is gericht op de thuissituatie van kinderen. Dat stelt de Kinderombudsman vandaag in het rapport ‘Alle kinderen kansrijk’. Ook voor scholen ligt er een belangrijke taak: zij moeten signalen van armoede herkennen en ouders wijzen op gemeentelijke voorzieningen.

  • Scholen geven leerlingen weer vaker een breed schooladvies (vmbo/havo bijvoorbeeld) en ze stellen hun advies vaker naar boven bij als een leerling beter dan verwacht scoort op de eindtoets. Dat blijkt uit een brief over de eindtoets die minister Arie Slob (Onderwijs) vrijdag aan de Tweede Kamer stuurde.

Pagina's