• Lukt het school om het verschil te maken? Dit is de vraag die Sarah Sylbing en Ester Gould, makers van de bekroonde serie Schuldig, zich voor hun nieuwe documentaireserie Klassen stelden. Wederom strijken ze neer in Amsterdam-Noord, dit keer richten ze hun pijlen op de kinderen van groep 8. Een zevendelige documentaireserie over de strijd voor gelijke kansen in het onderwijs. Klassen is te zien vanaf maandag 30 november 2020 om 21:35 uur op NPO 1 en NPO Start. Na de laatste uitzending trekken de makers het land in om met betrokkenen door te praten over oplossingen.

  • Brugklassers moeten volgend schooljaar een landelijke niveauverbetertoets maken die in beeld brengt of zij wel op het juiste niveau zitten. Dat is één van de adviezen die jongeren vandaag aan premier Mark Rutte presenteren.

  • Dat de eindtoets dit jaar niet is afgenomen, kan de kansenongelijkheid in het onderwijs vergroten, schrijft het CPB vandaag. Nieuw is deze kennis niet. We zien al jaren dat bij gemiddeld 8% van de groep8-leerlingen het eindadvies wordt bijgesteld op basis van de eindtoetsresultaten. Heroverweging zat er dit jaar niet in, er werd immers geen eindtoets afgenomen. De PO-Raad ontwikkelde daarom samen met partners direct in april een formulier om aan het overgangsdossier toe te voegen.

  • 'Arme en rijke kinderen zitten steeds minder vaak bij elkaar in de klas, en daar is wat aan te doen', schreef journalist Anja Vink deze week in De Correspondent. Rinda den Besten reageerde onder het stuk met haar visie op kansenongelijkheid in het onderwijs.

  • Onderwijsorganisaties in het primair en voortgezet onderwijs reageerden gisteren unaniem op de 25 miljoen die het kabinet uittrekt voor het bestrijden van kansongelijkheid: zij vinden het te weinig. Bovendien ontbreekt zicht op de lange termijn. Dat schrijven Trouw en NRC Handelsblad vandaag.

  • Het Nederlandse onderwijs presteert goed, vergeleken met de onderwijsstelsels van de meest welvarende landen. Dat blijkt uit de nieuwste editie van Education at a Glance, een publicatie van de Organisatie voor Economische Samenwerking en Ontwikkeling (OESO). De PO-Raad is verheugd over de sterke onderwijspositie van Nederland, maar er staan ook een aantal punten in het rapport die de sectororganisatie voor het primair onderwijs zorgen baren.