• Het is een goede zaak dat de normering van de eindtoets 2021 is aangepast. De PO-Raad voorzag dat de eindtoets dit jaar, als gevolg van de coronaperiode, voor leerlingen niet het verschil zou kunnen maken en riep daarom op tot een kansrijk schooladvies voor kwetsbare kinderen. Uit cijfers van de Inspectie blijkt dat een derde van de scholen bij twijfel hoger heeft geadviseerd. Het is nu zaak dat scholen de heroverwegingen ook serieus nemen om alle groep-8ers de kans te geven die ze verdienen. 

  • Groep 8-leerlingen kregen in schooljaar 2019-20 gemiddeld een definitief schooladvies dat lager uitviel dan in voorgaande jaren. De oorzaak is het schrappen van de eindtoets, daardoor kon het schooladvies niet naar boven bijgesteld worden. ,,Deze cijfers laten zien dat er iets elementair mis is met ons stelsel”, zegt Anko van Hoepen, vice-voorzitter van de PO-Raad.

  • Is bij een gecombineerd advies altijd het hoogste advies leidend bij de toelating van het kind?

    Basisscholen kunnen een enkelvoudig schooladvies voor één schoolsoort geven, bijvoorbeeld een advies voor havo. Maar het is ook mogelijk dat er een meervoudig of dubbel schooladvies wordt gegeven, bijvoorbeeld een advies voor vmbo-t/havo. De Onderwijsinspectie geeft aan dat het dubbele schooladvies geschikt is voor leerlingen van wie nog niet geheel helder is in welke schoolsoort de leerling het beste tot zijn recht komt. Scholen mogen in plaatsingswijzers niet afspreken dat de basisschool alleen enkelvoudige adviezen mag geven. Leerlingen met een meervoudig schooladvies mogen zich altijd aanmelden voor het hoogste van de twee onderwijsniveaus. Middelbare scholen mogen kinderen met een dubbel advies niet automatisch op het laagste niveau van de twee plaatsen, maar moeten altijd naar het individuele kind kijken. Heeft het kind een ‘dubbel’ schooladvies, dan mag het in principe dus naar beide schoolsoorten. Voormalig Staatssecretaris Dekker van Onderwijs heeft hier eerder de volgende uitleg aan gegeven:

    Ouders van leerlingen met een dubbeladvies kunnen hun kind ook voor een brugklas aanmelden op elk in dat advies genoemde schoolniveau, uiteraard voor zover de school deze brugklassen aanbiedt. Een leerling met een dubbeladvies mag dus ook altijd aangemeld worden voor het hoogste van de twee daarin genoemde onderwijsniveaus. Het is wenselijk dat de middelbare school leerlingen vervolgens ook daadwerkelijk op dat onderwijsniveau accepteert. Uiteindelijk is het de middelbare school die bepaalt in welke brugklas de leerlingen wordt geplaatst. Het is belangrijk dat de school de ouders van de leerling goed bij deze afweging betrekt, en deze toelicht alvorens tot definitieve plaatsing over te gaan. Scholen die slechts één schoolsoort (bijvoorbeeld categorale vwo-scholen) aanbieden, behoeven leerlingen met een dubbeladvies niet verplicht te plaatsen. Mocht immers blijken dat de leerling het ‘hoogste’ niveau van het dubbeladvies toch niet aankan, dan kan de school de leerling geen alternatief programma bieden.” (Brief Staatssecretaris Dekker, 15 februari 2016, referentienummer 879659).

    Naast het schooladvies mag de basisschool een plaatsingsadvies geven waaruit blijkt welke brugklas het meest geschikt zou zijn voor de leerling, gegeven het schooladvies. De plaatsingswijzer is slechts een hulpmiddel voor de basisschool en mag niet door de middelbare school als toelatingseis worden gebruikt. Met andere woorden: als de basisschool besluit om een ander schooladvies te geven dan je op grond van de plaatsingswijzer zou verwachten, de middelbare school blijft gehouden de toelating te baseren op het schooladvies (artikel 3 lid 2 Inrichtingsbesluit WVO).

    Het schooladvies is dus leidend voor de toelating tot het VO, aan het plaatsingsadvies en plaatsingswijzer kunnen geen rechten worden ontleend. Het moet voor iedereen duidelijk zijn welk advies het schooladvies is en welk advies het plaatsingsadvies is. Het schooladvies dient bij alle partijen bekend te zijn en hetzelfde te zijn. Zo dienen de ouders, de school voor voortgezet onderwijs en de registratie in BRON PO allemaal over hetzelfde schooladvies te beschikken. 

    Zie ook Het schooladvies | Onderwijsgeschillen en verder op de website https://www.vanponaarvo.nl/  

     

  • Nog een kleine week tot 15 maart, dan moeten de schooladviezen van alle groep 8-leerlingen binnen zijn. Met de eindtoets in het vooruitzicht is dit voor veel kinderen en hun ouders een spannende tijd. In dit toch wel vreemde jaar is een goede communicatie over de totstandkoming van het schooladvies en de rol van de eindtoets van extra groot belang.

  • Je kunt vanuit de bedoeling naar een kind kijken, of vanuit het systeem, zegt schooldirecteur Deborah Snoeren. ,,Twee keer zei een middelbare school tegen ons: ‘Jullie zeggen dat het een vmbo T-kind is, maar ik zie een vmbo B-score.’ Dan zeg ik: ’Dus de score van de eindtoets is belangrijker dan ons advies, dan meld ik dat aan alle ouders en aan het team, dat scheelt ons veel werk.’ Kansrijk adviseren is in the eyes of the beholder: Lief, mooi kind, laat zien dat je het kunt.”

  • ,,De groep 8-leerkracht geeft een havo-vwo advies omdat ‘ie twijfelt, en dan zouden wij het na een krap halfjaartje in de brugklas wel moeten weten?” Bestuurder Erwin Lutteke prijst zich zeker in deze coronaperiode gelukkig met de tweejarige brugklas van het Isendoorn College in Warnsveld. ,,Dat geeft ons, de leerling, maar ook de basisscholen veel lucht."

  • Gaat de eindtoets door dit jaar? Worden de normen van de eindtoets dit jaar aangepast? Hoe houdt de inspectie in haar toezicht op basisscholen rekening met mogelijke leerachterstanden? Antwoorden op deze en meer vragen vind je nu op lesopafstand.nl.

  • De onderwijsresultaten van dit schooljaar worden niet gebruikt bij het vormen van een oordeel over scholen, volgend jaar. Dat maakte de Onderwijsinspectie vandaag bekend. In gesprekken met OCW en de Inspectie benadrukte de PO-Raad de afgelopen periode dat de eindtoets dit jaar niet gebruikt kan worden om scholen te beoordelen. 

  • Als we groep 8-leerlingen kansrijk adviseren, kan dat niet zonder kansrijk plaatsen en kansrijk inrichten, zegt Kees van Bergeijk (bestuurder van het Martinuscollege in Grootebroek). En daar is het vo aan zet. Van Bergeijk stelt dat we in Nederland sowieso te vroeg selecteren én teveel categorale scholen hebben. ,,Red je het niet? Dan moet je eraf. Dat is niet kansrijk maar kansloos.”

  • ,,Meten-is-weten lijkt de stelregel van het primair onderwijs. En je kunt veel aan toetsen afleiden. Maar het is niet allesbepalend”, zegt Elke Mulder. Zij en Sarah Jansen zijn leraar in het basisonderwijs en zitten in het bestuur van de BAB (Beroepsvereniging Academici Basisonderwijs). Die onderschrijft de oproep kwetsbare leerlingen dit jaar kansrijk te adviseren naar het vo. Leraren kunnen de toetsdata van dit jaar niet helemaal vertrouwen, valt Jansen haar bij. ,,Dus baseer je op de lijn die er al was. En rond je advies naar boven toe af of adviseer een combi-brugklas als je twijfelt. Want het onderwijs houdt vaak in stand wat je adviseert: Kinderen maken jouw verwachting veelal waar.”

Pagina's