• Over de impact van de COVID-19 pandemie op het onderwijs kan nog weinig gezegd worden. Maar de onderzoekers van het jaarlijkse OESO-rapport Education at a Glance vrezen voor bezuinigingen op onderwijs en effecten op onderwijsresultaten. We zetten de belangrijkste punten uit het rapport voor je op een rij.

  • Hoe zorg je dat je als schoolbestuurder regie hebt over de kwaliteit op je scholen als je zelf niet dagelijks op die scholen bent? Oud-leraar en directeur-bestuurder Mark van der Pol heeft het antwoord. Om beginnende schoolbestuurders op weg te helpen, organiseert hij met de PO-Raad een leergang. ,,Kwaliteit kun je niet van boven opleggen.’’

  • Weet u aan welke touwtjes u moet trekken om het onderwijs op uw scholen nog beter te maken? Hoe u kunt bijsturen als het even minder goed gaat? Of hoe u het gesprek over onderwijskwaliteit effectief kunt voeren met ouders, leraren en anderen in en om de school? De PO-Raad houdt in 2019 en 2020 een belronde langs schoolbestuurders en biedt hen ondersteuning aan bij hun volgende stap in de kwaliteitszorg.

  • Zeven schoolbesturen uit de regio Noord-Holland hebben, in samenwerking met de iPabo Amsterdam-Alkmaar, een kwaliteitsagenda opgesteld. Hierin schetsen zijn ontwikkelingen die zij zien voor het kind, de leraar, de leraar in opleiding en de professionele gemeenschap. Simone Walvisch, vicevoorzitter van de PO-Raad, nam de kwaliteitsagenda op donderdag 6 oktober in ontvangst.

  • Het programma School aan Zet stopt per 1 augustus a.s. haar dienstverlening. In de afgelopen vier jaar ondersteunde School aan Zet bijna vierduizend scholen in het po, s(b)o en vo bij hun kwaliteitsverbetering met behulp van gesprekken, praktische tools en voorbeelden. De ontwikkelde producten en instrumenten blijven beschikbaar op de website schoolaanzet.nl.