• Wat kan een school doen als er situaties ontstaan waarbij leerlingen een gevaar vormen voor zichzelf of hun omgeving?

    Er is geen wettelijk kader voor fysiek beperkend handelen en het opleggen van vrijheidsbeperkende maatregelen in het onderwijs. Daarom is het nodig dat iedere school duidelijke afspraken maakt over het handelen van professionals.

    Lees meer hierover in de richtlijn die hiervoor, in opdracht van LECSO samen met scholen, het NJi en Stichting School en veiligheid is gemaakt. Ook de Inspectie en juristen hebben hun medewerking verleend.

  • Dit jaar vindt de ondersteuning van (v)so-scholen met vragen over de transformaties in onderwijs, jeugdhulp, zorg en arbeidsmarkt op een andere manier plaats. Een begeleidingsgroep vanuit LECSO zal optreden als sparringpartner voor het (v)so-veld.

  • Sociale veiligheid is een continu proces. De koers naar een veilige school is ingezet. Nu is het zaak om koers te houden. Daarom organiseert Stichting School & Veiligheid in samenwerking met...

  • Netwerk Gewoon Speciaal ICT organiseert i.s.m. LECSO (Landelijk Expertise Centrum Speciaal Onderwijs) een netwerkbijeenkomst voor ICT-coördinatoren / ICT-coaches binnen het speciaal onderwijs....

  • Thema
    24-12-2014

    Voor kinderen die het reguliere basisonderwijs ondanks extra ondersteuning niet kunnen volgen, is er plek in het speciaal basisonderwijs of het speciaal onderwijs. Het gaat dan om kinderen met leer- of gedragsproblemen, lichamelijke, zintuiglijke of verstandelijke handicaps, langdurig zieke kinderen of kinderen met een psychiatrische stoornis. Schoolbesturen in het regulier, speciaal basis- en... Lees verder

  • LECSO nodigt u van harte uit om deel te nemen aan Hét Congres 2014, het jaarlijks congres over onderwijs aan leerlingen die extra begeleiding of ondersteuning nodig hebben.  Ook deze 12e editie is...

  • De nieuwsbrief van het Landelijk Expertise Centrum Speciaal Onderwijs (LECSO) heeft een nieuw jasje.

  • De Vereniging van Nederlandse Gemeenten heeft een adviesgids ‘Elementen van samenwerking’ uitgebracht die bestuurders, managers en beleidsmakers inzicht geeft in hoe zij samen jongeren in kwetsbare posities kunnen helpen.

  • Het Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid heeft in overleg met het ministerie van OCW een brief aan de scholen voor praktijkonderwijs en voortgezet speciaal onderwijs geschreven over de...

  • Het Landelijk Expertisecentrum Speciaal Onderwijs (LECSO) werkt met het Platform van VO-samenwerkingsverbanden aan een model Ondersteuningsplan Passend onderwijs voor de nieuwe samenwerkingsverbanden VO.

Pagina's