• De initiatiefwet van D66 om de Leerplichtwet aan te passen op het recht op onderwijs, zoals ook in het Kinderrechtenverdrag wordt omschreven, staat open voor internetconsultatie. Jongeren krijgen daarmee het recht op zo volledig mogelijke ontplooiing. De PO-Raad en LECSO hebben een aantal aandachtspunten meegegeven in reactie op de internetconsultatie.

  • Update bericht - Voor de ontplooiingsmogelijkheden van kwetsbare kinderen moeten scholen in het voortgezet speciaal onderwijs (vso) samen kunnen blijven werken met particuliere instellingen om de entree-opleiding en branchecertificaten aan te kunnen bieden, dat vragen de PO-Raad en LECSO in een brief aan de Tweede Kamer. Woensdag spreekt de Kamer over mbo en praktijkonderwijs.De ministers van Onderwijs hebben voorgesteld de samenwerking van praktijkonderwijs en mbo te versterken. Een mooi initiatief, maar dit blijkt voor leerlingen in het vso ongewenste effecten te hebben.

  • Onderwerp
    20-01-2020

    Voor kinderen die het reguliere basisonderwijs ondanks extra ondersteuning niet kunnen volgen, is er plek in het speciaal basisonderwijs of het speciaal onderwijs. Het gaat dan om kinderen met leer- of gedragsproblemen, lichamelijke, zintuiglijke of verstandelijke handicaps, langdurig zieke kinderen of kinderen met een psychiatrische stoornis. Schoolbesturen in het regulier, speciaal basis- en speciaal onderwijs dragen gezamenlijk de verantwoordelijkheid om deze leerlingen een passende plek te bieden. Zij hebben een zorgplicht. Om aan die zorgplicht te voldoen, werken de schoolbesturen samen in een regionaal samenwerkingsverband. Lees verder

  • ‘Gewoon DOEN! vanuit het gespecialiseerd onderwijs! Hoe zorgen we ervoor dat we alle leerlingen die extra zorg en ondersteuning nodig daadwerkelijk goed onderwijs kunnen bieden? Met welke trends en ontwikkelingen moeten we rekening houden? Hoe zorgen we ervoor dat we op de hoogte zijn, met lef innoveren, samenwerken en van elkaar blijven leren?  

  • Wat kan een school doen als er situaties ontstaan waarbij leerlingen een gevaar vormen voor zichzelf of hun omgeving?

    Er is geen wettelijk kader voor fysiek beperkend handelen en het opleggen van vrijheidsbeperkende maatregelen in het onderwijs. Daarom is het nodig dat iedere school duidelijke afspraken maakt over het handelen van professionals.

    Lees meer hierover in de richtlijn die hiervoor, in opdracht van LECSO samen met scholen, het NJi en Stichting School en veiligheid is gemaakt. Ook de Inspectie en juristen hebben hun medewerking verleend.

  • Dit jaar vindt de ondersteuning van (v)so-scholen met vragen over de transformaties in onderwijs, jeugdhulp, zorg en arbeidsmarkt op een andere manier plaats. Een begeleidingsgroep vanuit LECSO zal optreden als sparringpartner voor het (v)so-veld.

  • Sociale veiligheid is een continu proces. De koers naar een veilige school is ingezet. Nu is het zaak om koers te houden. Daarom organiseert Stichting School & Veiligheid in samenwerking met...

  • Netwerk Gewoon Speciaal ICT organiseert i.s.m. LECSO (Landelijk Expertise Centrum Speciaal Onderwijs) een netwerkbijeenkomst voor ICT-coördinatoren / ICT-coaches binnen het speciaal onderwijs....

  • LECSO nodigt u van harte uit om deel te nemen aan Hét Congres 2014, het jaarlijks congres over onderwijs aan leerlingen die extra begeleiding of ondersteuning nodig hebben.  Ook deze 12e editie is...

  • De nieuwsbrief van het Landelijk Expertise Centrum Speciaal Onderwijs (LECSO) heeft een nieuw jasje.

Pagina's