• De uitslag van het intelligentie-onderzoek van een leerling dat wij drie jaar geleden afnamen, strookt niet met haar huidige resultaten. Zijn wij verplicht om voorafgaand aan de eindtoets haar intelligentie opnieuw te laten bepalen?

    Op de website www.vanponaarvo.nl staat een stroomschema die deze vraag helpt beantwoorden. De IQ test van de betreffende leerling is ouder dan twee jaar. Wanneer de gegevens uit het leerlingvolgsysteem bevestigen dat deze leerling niet verder is dan niveau eind groep 5 dan mag deze leerling deelnemen aan de eindtoets (in overleg met ouders). Het resultaat telt dan niet mee voor de opbrengstbepaling van de school. Volgt uit het leerlingvolgsysteem dat deze leerling verder is dan niveau eind groep 5, dan kunt u overwegen om nogmaals een IQ test af te nemen. De leerling maakt dan sowieso de eindtoets en het resultaat telt mee voor de opbrengstbepaling van de school.

  • Hoe worden de vorderingen van leerlingen in het po bepaald?

    Gedurende de hele basisschoolperiode meet een school regelmatig wat een leerling kan en hoe hij vooruitgaat. Op basis van deze objectieve gegevens en de ervaring van de leraar en ouders kan de school bepalen of het kind extra of andere instructie nodig heeft of juist meer moet worden uitgedaagd. Op die manier kan alles uit het kind worden gehaald. Ook krijgen school en ouders door toetsing inzicht in hoe het kind presteert ten opzichte van zijn klas- en leeftijdsgenoten.

    Leerling- en onderwijsvolgsysteem

    Al vanaf groep 1 wordt met hulp van leerling- en onderwijsvolgsysteem gekeken hoe een leerling zich op school ontwikkelt. Met zo’n systeem wordt niet alleen gekeken wát de leerling en zijn klas weten en kunnen, maar het maakt het mogelijk te zien of en hoeveel zij vooruit gaan. Kortom, of het onderwijs dat het kind krijgt, zijn vruchten afwerpt. Scholen zijn verplicht zo’n systeem te gebruiken, in ieder geval voor taal en rekenen, maar mogen zelf bepalen welke ze inzetten en hoe vaak ze het niveau meten. Zolang de gebruikte toetsen valide, betrouwbaar en methodeonafhankelijk genormeerd zijn.

    Reguliere toetsen

    Daarnaast nemen veel scholen ook ‘gewone’ toetsen af die juist wel meten wat de leerling op dat moment kan en of hij de lesstof beheerst. De resultaten op die toetsen geven weer hoe het kind presteert in vergelijking met zijn leeftijdsgenoten. Scholen mogen zelf bepalen of en hoe vaak ze leerlingen een toets laten maken.

    Centrale eindtoets

    Aan het eind van groep acht maken alle basisschoolleerlingen een eindtoets. Dit is verplicht. Deze toets geldt als tweede, schoolonafhankelijk gegeven naast het schooladvies op basis waarvan school en ouders bepalen naar welk niveau middelbare school een leerling gaat. Scoren leerlingen op de toets beter dan op basis van het schooladvies mag worden verwacht, dan moet de school haar advies heroverwegen. Als het kind lager scoort, hoeft dit niet. 
    Vanaf 2018 kunnen scholen ook een digitale adaptieve eindtoets afnemen. Deze toets past zich aan aan het niveau van de leerling. 

    De school neemt de resultaten op al deze toetsen, op in het onderwijskundig rapport (OKR) van het kind. Dat rapport wordt opgesteld als het naar een andere school gaat. De nieuwe school krijgt daarmee een beeld van het kind zodat ook die het onderwijs zo goed mogelijk op de leerling kan afstemmen. Scholen zijn verplicht ouders te informeren over de inhoud van dit rapport.

    Meer weten?

    Voor meer informatie over de eindttoetsen, is te vinden op de website www.vanponaarvo.nl. Voor informatie over andere toetsen kunt u terecht op de websites van de diverse toetsaanbieders. Leden van de PO-Raad kunnen voor vragen ook contact opnemen met beleidsadviseur Bernard Teunis. Meer informatie over digitale systemen is te vinden bij het thema ICT in het onderwijs.

  • Om de ontwikkelingen van nieuwkomers in het basisonderwijs goed te kunnen volgen ontwerpt LOWAN in samenwerking met het bedrijf Cedin het online volgsysteem DrieDee Plus. Resultaten van nieuwkomers worden in DrieDee Plus op verschillende niveaus gemonitord: op leerling-, groeps-, school- en bestuursniveau. De gegevens zijn eenvoudig over te dragen naar een vervolgschool.

  • De PO-Raad gaat samen met Edutopics werken aan een nieuwe bewerkersovereenkomst voor het gebruik van leerlingvolgsysteem ParnasSys, gebaseerd op de Model Bewerkersovereenkomst van het privacy convenant. Dit naar aanleiding van vragen van schoolbesturen over welke bewerkersoverenkomst zij het beste kunnen ondertekenen. 

  • Onderwerp
    21-04-2015

    ICT kan leerlingen helpen om te leren, maar ICT kan de school ook administratief werk uit handen nemen en bureaucratie helpen tegengaan. Naast digitale systemen die scholen gebruiken voor het verwerken van leerlinggegevens en het maken van roosters, zijn er bijvoorbeeld ook leerlingvolgsystemen, de Overstapservice Onderwijs en Basispoort als veel gebruikte digitale systemen.... Lees verder

  • Leveranciers van leerlingadministratie- en volgsystemen moeten de nieuwe normen van enkele toetsen bij voorkeur voor 1 mei 2014 en uiterlijk 1 augustus 2014 hebben ingebouwd.

  • Woensdag 12 maart maakte Cito de resultaten van de Eindtoets Basisonderwijs, beter bekend als Cito-Eindtoets, bekend. Ongeveer evenveel leerlingen hebben een advies voor vwo, havo of een van de leerwegen in het vmbo gekregen, zo blijkt daaruit. Dit schooljaar is het laatste jaar dat de Cito-Eindtoets op de huidige manier plaatsvond.

  • Cito heeft de normering van enkele toetsen onlangs aangepast. De helpdesk van de PO-Raad krijgt veel vragen van haar leden hierover. Ook bij leerkrachten en ouders spelen vragen over deze aanpassingen. We hebben een aantal vragen onder elkaar gezet, met de antwoorden van onze helpdesk.

  • De PO-Raad heeft de Vaste Kamercommissie een brief gestuurd over de wet Toetsing in het primair onderwijs. Het wetsvoorstel is, onder meer op basis van reacties van de PO-Raad, op een aantal...

  • Op 31 januari stuurde de minister van OCW het wetsvoorstel 'Toetsing in het primair onderwijs' naar de Tweede Kamer. Het wetsvoorstel is mede door de lobby van de PO-Raad op een aantal belangrijke onderdelen gewijzigd

Pagina's