• De PO-Raad is blij dat minister Arie Slob (Onderwijs) vooruitlopend op de nieuwe wetgeving voor het primair onderwijs mogelijkheden ziet voor de verruiming van de Wet werk en zekerheid (Wwz). Daardoor kunnen zieke leraren in het primair onderwijs gemakkelijker vervangen worden.

  • Hoe kunnen we het lerarentekort opvangen? Dat is één van de vragen waar de Tweede Kamer zich over buigt op 21 februari tijdens het Algemeen Overleg over leraren. De PO-Raad is blij met het gesloten werkdrukakkoord, maar er is meer voor nodig om het primair onderwijs een aantrekkelijke sector te maken om in te werken voor leraren.

  • Geen traditionele klassen van leerlingen in één groep maar grotere units van tientallen kinderen; niet alleen leraren aan het roer, maar ook onderwijsondersteuners, specialisten, ouders en vrijwilligers. ‘Unitonderwijs’ is een interessante manier om het onderwijs anders te organiseren maar het is een misverstand dat dit het lerarentekort oplost, waarschuwt de PO-Raad.

  • Investeer in het primair onderwijs, verhoog de lerarensalarissen en help de werkdruk verlagen. Die oproep aan een nieuw kabinet doen Rinda den Besten (PO-Raad), Petra van Haren (AVS) en Jan van de...

  • Om het lerarentekort terug te dringen, wil het kabinet vooral voortborduren op bestaande, regionale initiatieven en in kaart brengen wat potentiele leraren belemmert om in het onderwijs aan de slag te gaan. Extra geld uittrekken om die salarissen te verhogen, behoort niet tot de plannen. De PO-Raad hoopt dat een volgend kabinet hierin verandering brengt.

  • Koning Willem-Alexander heeft dinsdag in zijn traditionele nieuwjaarstoespraak zijn waardering voor de betrokkenheid en gedrevenheid van leerkrachten in het po en vo uitgesproken. Leerkrachten waren dit jaar als speciale gasten uitgenodigd voor de nieuwjaarsontvangst van het koninklijk paar.

  • Vanochtend was PO-Raad-voorzitter Rinda den Besten te gast in het NPO Radio 4-programma De Ochtend van 4. Zij kaartte hierin het nijpende probleem van het lerarentekort in het primair onderwijs aan.

  • Wat is ICT-bekwaamheid?

    ICT-bekwaamheid is een onmisbare competentie op een 21e eeuwse school. Maar wat houdt dit nu precies in? Het gaat hier om de vaardigheden die leraren nodig hebben om ICT zó te integreren dat het hun onderwijs aantrekkelijker, efficiënter, effectiever en beter te organiseren maakt.

    Het thema ICT-bekwaamheid is voortdurend in beweging. Privacy en sociale media speelden een paar jaar geleden bijvoorbeeld nauwelijks een rol, terwijl die onderwerpen nu onlosmakelijk verbonden zijn met het gebruik van ict. ICT-bekwaamheid is dus nooit af. Daardoor is er geen vaststaand lijstje met criteria waar scholen zich aan moeten houden. Deze criteria volgen uit de onderwijskeuzes die de school zelf maakt. Op basis daarvan weet een school welke leermaterialen kunnen worden gebruikt en welke rol ict daarin speelt. En welke vaardigheden leraren dus nodig hebben.

    Lees het volledige antwoord op de website van Kennisnet.

    Kennisnet en de PO-Raad verzamelden in gesprekken met po- en vo-scholen de meestgestelde vragen van bestuurders. Deze vraag is er een van. Samen werken Kennisnet en PO-Raad aan Slimmer leren met ICT. Zodat scholen ICT op hun eigen manier makkelijk kunnen inzetten voor onderwijs, leerlingen meer op maat kunnen leren en we zo het beste uit ieder kind kunnen halen. Deze serie is mede mogelijk gemaakt door het Doorbraakproject Onderwijs & ICT.

  • Hoe sluit de docent beter aan bij de digitale belevingswereld van leerlingen?

    Het is voor leraren onmogelijk om alle technologische ontwikkelingen bij te benen. Gelukkig hoef je geen digitale alleskunner te zijn om aan te sluiten bij de belevingswereld van leerlingen. De oplossing zit niet in het op de voet volgen van de laatste trends of kunnen omgaan met elke nieuwe app. Scholen kunnen hun docenten helpen door ze tijd en ruimte te geven een meer overkoepelend technologisch inzicht op te doen, zodat ze in gesprek met de leerlingen kunnen inspringen op de dagelijkse realiteit. De rol van de docent is daarbij meer onderzoekend en flexibel geworden.

    Computational thinking

    Computational thinking is niet slechts een ander woord voor programmeren. Het is eerder een manier van denken, waarmee je via technologie grote uitdagingen klein kunt maken en moeilijke oplossingen simpel.

    Het is voor docenten vooral belangrijk over deze vaardigheid te beschikken om sneller en gemakkelijker nieuwe technologieën te kunnen begrijpen en in te zetten in de klas. Leren programmeren kan deze manier van denken helpen te ontwikkelen.

    Lees het volledige antwoord op de website van Kennisnet.

    Kennisnet en de PO-Raad verzamelden in gesprekken met po- en vo-scholen de meestgestelde vragen van bestuurders. Deze vraag is er een van. Samen werken Kennisnet en PO-Raad aan Slimmer leren met ICT. Zodat scholen ICT op hun eigen manier makkelijk kunnen inzetten voor onderwijs, leerlingen meer op maat kunnen leren en we zo het beste uit ieder kind kunnen halen. Deze serie is mede mogelijk gemaakt door het Doorbraakproject Onderwijs & ICT.

Pagina's