• Onderwerp
    06-12-2019

    De samenleving is sterk veranderd, maar het onderwijs is al tijden op dezelfde manier georganiseerd: één leraar voor één klas voor vijf dagen per week. Eigentijds onderwijs vraagt om continue verbetering, ook van de organisatie van het onderwijs. Zoals het onderwijs nu is ingericht biedt het onvoldoende mogelijkheden om antwoorden te geven op de uitdagingen die de samenleving van ons onderwijs vraagt. Anders organiseren kan scholen en schoolbesturen kansen bieden slim met deze uitdagingen om te gaan en de grenzen van wat mogelijk is op te zoeken. Lees verder

  • Welke (nood)maatregelen treffen schoolbesturen nu, waar is regionale samenwerking nodig en wat kan de PO-Raad hierin betekenen? Deze vragen stonden centraal tijdens de ochtendsessie die de PO-Raad op 21 november organiseerde over de aanpak van het lerarentekort. Met zo’n tachtig aanwezige leden is gesproken over oplossingsrichtingen en hoe deze bijdragen aan de ontwikkeling van de sector.

  • Als het aan het kabinet ligt, zit er voor het primair onderwijs deze kabinetsperiode niet meer in dan eenmalig extra geld zoals vorige week werd afgesproken in het convenant tussen sectorraden, bonden en minister. Tijdens het debat over de Onderwijsbegroting donderdag beloofden verschillende partijen, coalitie en oppositie, wel de vólgende periode extra te willen investeren.

  • De instroom in de ww vanuit het primair onderwijs is de afgelopen jaren sterk gedaald. Hoe kan het dan toch dat er een ww piek is in de zomerperiode? En waarom is er instroom in de ww terwijl het po kampt met een oplopend lerarentekort? Vragen die tijdens het debat over de Onderwijsbegroting in de Tweede Kamer ook aan bod kwamen. In dit artikel een aantal feiten en cijfers over werkloosheid in het primair onderwijs en de zogenaamde zomerpiek.

  • Het primair en voortgezet onderwijs hoeven deze kabinetsperiode hoogstwaarschijnlijk niet te rekenen op structurele oplossingen voor het oplopende lerarentekort in de vorm van hogere salarissen. Zo bleek uit de behandeling van de Onderwijsbegroting woensdag in de Tweede Kamer.

  • Het speciaal onderwijs heeft te maken met een grote toestroom aan leerlingen. Veel scholen werken zelfs met wachtlijsten. De PO-Raad en het Landelijk Expertise Centrum Speciaal Onderwijs (LECSO) brengen de komende tijd in kaart hoe groot deze problematiek is in het speciaal onderwijs. Samen met schoolbesturen, lerarenopleiders, gemeenten en het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap (OCW) werken we aan effectieve oplossingen.

  • Scholen die in uiterste nood de wet overtreden om het lerarentekort het hoofd te bieden, hoeven niet bang te zijn voor represailles van de Inspectie van het Onderwijs. Wanneer zij kunnen aantonen echt niet anders te kunnen, ziet de inspectie de overtreding door de vingers.

  • De PO-Raad, VO-raad en vakbonden hebben woensdagmiddag een goed, inhoudelijk overleg gehad met minister-president Rutte en minister Slob. Onderwerp van gesprek waren de forse en groeiende personeelstekorten in het primair en voortgezet onderwijs en de hoge werkdruk.

  • Hoe kunnen we het oplopende lerarentekort het hoofd bieden? Die vraag stond centraal tijdens het Algemeen Overleg over leraren in de Tweede Kamer. Het lerarentekort is een ernstig probleem en een enorme opgave voor het onderwijs, zegt minister Arie Slob. Hij ziet echter geen ruimte voor structureel meer geld voor de sector.

Pagina's