• Het ministerie van OCW heeft een nieuw servicedocument gepubliceerd met handvatten voor schoolbesturen in het funderend onderwijs om uitvoering te geven aan de landelijke coronamaatregelen die...

  • Het ministerie van OCW en onderwijsveld hebben afgesproken om tijdelijke schoolsluiting in het primair, voortgezet en speciaal onderwijs vanwege het coronavirus landelijk te registreren. Hiervoor is per 15 oktober een meldpunt ingericht binnen het Internet schooldossier op de website van de Inspectie van het Onderwijs. Schoolbesturen geven een melding wanneer een hele school of vestiging tijdelijk sluit. Ook schoolbesturen waarvan er sinds de start van het schooljaar 2020/2021 scholen of vestigingen gesloten zijn (geweest) vanwege het coronavirus, worden opgeroepen dit alsnog in het Internet schooldossier te melden.

  • De jaarlijks bijeenkomst voor professionals werkzaam op (boven)schoolse voorzieningen en collega’s vanuit jeugdhulp, wijkteam en samenwerkingsverbanden vindt dit jaar digitaal plaats op woensdag 7 oktober 2020. De bijeenkomst draait om kwaliteitsontwikkeling en de geleerde lessen in coronatijd met jongeren in kwetsbare posities. De presentaties en filmpjes zijn online te volgen. In kleine groepjes wisselt u via TEAMS ervaringen uit met collega professionals.

  • Afgelopen weken publiceerde de PO-Raad een aantal kaarten met ondersteunende vragen voor scholen rondom ‘onderwijs op afstand’. Nu het kabinet bekend heeft gemaakt dat de kinderen weer voor de helft van de tijd naar school kunnen gaan, ontstaat er een nieuwe situatie. Daarom is er nu een kaart die handvatten biedt bij de vraag: welke keuzes maakt de school voor zowel het onderwijs op school als voor het onderwijs op afstand als de leerlingen weer deels naar school toe komen?

  • Afgelopen weken publiceerde de PO-Raad de kaarten ‘les op afstand, focus en inrichting’ voor groep 1/2 en groep 3 t/m 8.  Deze kaarten bieden door middel van ondersteunende vragen handvatten om het afstandsonderwijs vorm te geven. Uiteindelijk bepalen de scholen zelf wat haalbaar is en op welke manier zij dit vormgeven binnen de eigen schoolcontext. Inmiddels is er ook een derde kaart beschikbaar. In deze kaart maken vijf scholen zichtbaar wat zij belangrijk vinden in het onderwijs op afstand en hoe ze omgaan met leerlingen die specifieke ondersteuningsbehoeften hebben.

  • Afgelopen week publiceerde de PO-Raad de kaart ‘les op afstand, focus en inrichting’.   Deze kaart biedt scholen een handvat om aan de hand van de eigen onderwijsmethoden leerdoelen te prioriteren om het onderwijs op afstand voor lezen, taal en rekenen voor groep 3 t/m 8 vorm te geven. Nu is er ook een tweede kaart beschikbaar. Deze richt zich op les op afstand aan groep 1 en 2.