• Wat is ICT-bekwaamheid?

    ICT-bekwaamheid is een onmisbare competentie op een 21e eeuwse school. Maar wat houdt dit nu precies in? Het gaat hier om de vaardigheden die leraren nodig hebben om ICT zó te integreren dat het hun onderwijs aantrekkelijker, efficiënter, effectiever en beter te organiseren maakt.

    Het thema ICT-bekwaamheid is voortdurend in beweging. Privacy en sociale media speelden een paar jaar geleden bijvoorbeeld nauwelijks een rol, terwijl die onderwerpen nu onlosmakelijk verbonden zijn met het gebruik van ict. ICT-bekwaamheid is dus nooit af. Daardoor is er geen vaststaand lijstje met criteria waar scholen zich aan moeten houden. Deze criteria volgen uit de onderwijskeuzes die de school zelf maakt. Op basis daarvan weet een school welke leermaterialen kunnen worden gebruikt en welke rol ict daarin speelt. En welke vaardigheden leraren dus nodig hebben.

    Lees het volledige antwoord op de website van Kennisnet.

    Kennisnet en de PO-Raad verzamelden in gesprekken met po- en vo-scholen de meestgestelde vragen van bestuurders. Deze vraag is er een van. Samen werken Kennisnet en PO-Raad aan Slimmer leren met ICT. Zodat scholen ICT op hun eigen manier makkelijk kunnen inzetten voor onderwijs, leerlingen meer op maat kunnen leren en we zo het beste uit ieder kind kunnen halen. Deze serie is mede mogelijk gemaakt door het Doorbraakproject Onderwijs & ICT.

  • Voor de zevende keer presenteert Stichting Leerplanontwikkeling Nederland (SLO) de Leermiddelenmonitor. Dit onderzoek toont aan hoe in de ogen van leraren en schoolleiders in het Nederlandse onderwijs wordt omgegaan met (digitale) leermiddelen.

  • Onderwerp
    21-04-2015

    ICT kan leraren op hun beurt helpen om hun lesgeven meer te laten aansluiten op de behoefte van individuele leerlingen. Lesgeven met ICT zorgt er namelijk voor dat leraren en ook schoolleiders de vorderingen van hun leerlingen beter kunnen volgen en hun instructies daarop kunnen afstemmen.... Lees verder

  • Onderwerp
    21-04-2015

    Om later goed te kunnen functioneren in de maatschappij is het belangrijk dat kinderen leren omgaan met ICT, in de klas en daarbuiten. Ook van leraren worden nieuwe vaardigheden gevraagd.