• Verantwoording… daar gaan we weer, zul je wel denken. Vast niet je favoriete onderwerp. Toch was het een belangrijk thema de afgelopen week. In de Tweede Kamer buitelden de meningen namelijk over elkaar heen tijdens het debat over de lumpsum. Plannen en ideeën over schotten in de lumpsum, bekostiging van scholen in plaats van schoolbesturen en versterking van de medezeggenschap volgden elkaar in hoog tempo op.

  • Veel schoolbesturen werken op dit moment aan het jaarverslag. Wilt u in het jaarverslag van uw schoolbestuur extra aandacht besteden aan de verantwoording van de vermogenspositie? Heeft uw schoolbestuur reserves? Leg het verhaal achter deze cijfers dan uit in uw jaarverslag.

  • De Tweede Kamer wil meer inzicht in de financiën: vooraf moet duidelijk zijn waar schoolbesturen hun geld aan willen besteden en achteraf moeten zij beter laten zien waar de middelen aan zijn uitgegeven. Die wens liep als een rode draad door het debat over de lumpsum in de Tweede Kamer. De politiek roept de sector op om samen op te trekken met ouders, leraren en schoolleiders bij het maken van plannen en om beter te laten zien waar het geld naartoe gaat. Belangrijke thema’s tijdens het debat waren schotten in de lumpsum, reserves, medezeggenschap en versterking van de verantwoording.

  • De Tweede Kamer werd recent bijgepraat over de lumpsumfinanciering van het onderwijs. Tijdens het rondetafelgesprek werd een aantal opvallende uitspraken gedaan. Hebben schoolbesturen echt 16 miljard aan reserves op de plank liggen? En gaat slechts de helft van het geld naar personeel? De PO-Raad checkt deze uitspraken.

  • Als het aan de Tweede Kamer ligt, gaat minister Arie Slob (Onderwijs) niet alleen onderzoeken of het primair onderwijs voldoende wordt bekostigd en of het geld goed wordt besteed. De Kamer wil ook dat hij bekijkt of een deel van de zogenoemde prestatieboxmiddelen vanaf 2020 verantwoord kunnen worden ingezet voor het verhogen van lerarensalarissen.

  • Wat gebeurt er met het geld dat de overheid uittrekt voor basisschoolleerlingen? Daar was ouder Marije van den Berg ook wel nieuwsgierig naar. Samen met de schooldirecteur van de Lucas van Leydenschool en een aantal andere geïnteresseerden werd gestart met het project ‘Geldstromen door de school’ schrijft de Volkskrant. Al snel werd duidelijk dat het bekostigingssysteem van het primair onderwijs nogal ingewikkeld in elkaar zit.

  • Minister Arie Slob (Onderwijs) laat onderzoeken of het onderwijs voldoende wordt bekostigd om aan alle eisen en ambities te voldoen. Tegelijkertijd moet worden bekeken of scholen en hun besturen onderwijsgeld wel doelmatig besteden. De bewindsman kondigde zijn plannen aan in het tweede deel van het debat over de Onderwijsbegroting, donderdag in de Tweede Kamer.

  • Het debat over de Onderwijsbegroting dinsdag in de Tweede Kamer weerspiegelde vooral de zoektocht van partijen naar manieren om meer te sturen op uitgaven van scholen en hun besturen.

  • Twee jaar geleden was ik nog geen vicevoorzitter van de PO-Raad, maar schoolbestuurder in Zeeland. Naar aanleiding van de brief over verantwoording van ministers Van Engelshoven en Slob zette ik eens op een rijtje wat ons schoolbestuur deed aan verantwoording. En ik ken talloze voorbeelden van schoolbesturen in het primair onderwijs die goed bezig zijn op dit gebied.

Pagina's