• Valt lunchtijd bij een continuerooster onder onderwijstijd?

    Het is aan de school om te bepalen of zij de leerlingen wil verplichten in de pauze op school te blijven (schooltijd) en of men de pauze mee wil laten tellen als onderwijstijd. Conform de regelgeving rond de medezeggenschap (WMS artikel 13, eerste lid, onder h van de WMS) kan dit alleen met instemming van het deel van de medezeggenschapsraad dat uit en door de ouders of de leerlingen is gekozen. Dat deel van de MR heeft instemmingsrecht als het gaat om de vaststelling van de onderwijstijd.

    Als de pauze is aangewezen als (verplicht) onderdeel van een continurooster hanteert de inspectie een aantal uitgangspunten voor de beoordeling van de vraag of lunchtijd gerekend kan worden tot onderwijstijd:

    • De onderwijsactiviteiten die tijdens de lunch worden uitgevoerd dienen in overeenstemming te zijn met de wettelijke opdrachten voor het onderwijs (art. 9 van de WPO).
    • De onderwijsactiviteiten die tijdens de lunch worden uitgevoerd dienen in overeenstemming te zijn met de eigen opdrachten voor het onderwijs die de school zich stelt zijn uitgewerkt in een onderwijsprogramma en staan beschreven in het schoolplan van de school (artikel 12, tweede lid van de WPO).
    • In de schoolgids is informatie opgenomen over de wijze waarop de verplichte onderwijstijd wordt benut (artikel 13, eerste lid, onder d van de Wpo). Het door de ouders of de leerlingen gekozen deel van de MR moet van tevoren hebben ingestemd met het aanmerken van lunchtijd als onderwijstijd (artikel 13, eerste lid, onder h van de WMS) en met de vaststelling van de schoolgids (artikel 13, eerste lid, onder g van de WMS). Bovendien moeten de ouders worden geraadpleegd voorafgaand aan het nemen van een besluit over het vaststellen van de onderwijstijd (WMS, Art. 15 lid 3). Zie:  Lunchtijd en onderwijstijd | Onderwijstijd | Inspectie van het onderwijs (onderwijsinspectie.nl)
  • Wordt het aantal MR-leden bepaald door het aantal leerlingen op school?

    Onze MR bestaat momenteel uit vier leden. Onze school is gegroeid en telt nu 200 leerlingen. Moeten wij nu over naar zes leden in de MR? Wordt het aantal MR leden bepaald door het aantal leerlingen op school?

    Artikel 3 lid 2 Wms zegt dat een MR van een school bestaat uit tenminste 4 leden. Op grond van lid 4 dienen de aantallen leden – personeel en ouders - gelijk aan elkaar te zijn.

    De Wms schrijft alleen het minimum aantal leden van de MR voor en niet het maximumaantal. Het aantal leden van de MR en de zittingsduur van de leden van de MR moeten in het medezeggenschapsreglement worden genoemd (artikel 24 lid 1 onderdeel a Wms). Het is dus goed om na te gaan wat er in het medezeggenschapsregelement staat over het aantal MR-leden.

  • Het project Versterking medezeggenschap heeft een MR-scan ontwikkeld, gebaseerd op het advies Goede medezeggenschap. Aan de hand van stellingen kunnen bestuurs- en MR-leden inzicht krijgen in de...

  • Het project Versterking medezeggenschap heeft een nieuwe handreiking gepubliceerd: ‘De positie van de GMR bij passend onderwijs’. Hierin staan handvatten voor het bespreken van en het invloed hebben op het beleid en de besteding van de middelen voor passend onderwijs.

  • Versterking medezeggenschap, een initiatief van de ouder- en onderwijsorganisaties, organiseert dit najaar twee regionale netwerkbijeenkomsten speciaal voor leden van de medezeggenschapsraad van...

  • Het project Versterking medezeggenschap heeft een nieuwe handreiking gepubliceerd: Communicatie tussen GMR en MR. De handreiking biedt leden van (gemeenschappelijke) medezeggenschapsraden handvatten, tips en suggesties om een goede samenwerking tussen GMR en MR te bevorderen. In de bijlagen bij de handreiking is tevens een aantal praktische voorbeelden opgenomen.

  • Jeroen Goes is sinds een jaar bestuurder bij Stichting Fluvium, een schoolbestuur met 21 scholen in de Betuwe. De PO-Raad sprak met hem over horizontale verantwoording en het gesprek aangaan met de omgeving van het schoolbestuur over de begroting en strategische beleidskeuzes. ,,Bij alles wat ik doe als bestuurder vraag ik mezelf af hoe het de leraren en de leerlingen van mijn scholen helpt.’’

  • De medezeggenschapsraad heeft een belangrijke taak rondom het financieel beleid van de school. Om medezeggenschapsraden hierbij de ondersteunen heeft Versterking medezeggenschap een Handreiking Financieel beleid ontwikkeld.

  • Tips nodig voor de organisatie van een ouderraadpleging? In de nieuwe handreiking Ouderraadpleging van projectgroep Versterking medezeggenschap vindt u een helder stappenplan en handige praktijkvoorbeelden.

  • Het is belangrijk om ouders, leerlingen en leraren te betrekken bij de financiën van scholen, schrijft minister Arie Slob (Onderwijs) in een brief aan de Tweede Kamer. De minister wil dat de wet per 1 januari 2021 aangepast wordt, zodat medezeggenschapsraden in het primair en voortgezet onderwijs instemmingsrecht op hoofdlijnen van de begroting krijgen. De PO-Raad gaat schoolbesturen ondersteunen in de veranderingen die dit met zich mee brengt.

Pagina's