• Veel scholen willen dat leerlingen in de klas een device hebben, zoals een tablet, chromebook of laptop. Ze kunnen hierop bijvoorbeeld digitale leermiddelen gebruiken of met klasgenoten samenwerken. Maar welk soort device is daarvoor nu het meest geschikt? Kennisnet publiceerde een keuzeulp die scholen helpt deze vraag te beantwoorden.   Kennisnet heeft een 'Keuzehulp devicetype' gepubliceerd die scholen helpt te

  • Veranderen en weerstand worden vaak in één adem genoemd. Zonder wrijving geen glans, tenslotte. Van weerstand is in de zaal bij de leergang Slimmer leren met ICT echter weinig te merken. Het is een zaal vol enthousiaste bestuurders, stafmedewerkers, ICT-coördinatoren en leerkrachten. Een vliegende start voor de leergang. Aanmelden voor de volgende bijeenkomst kan nog steeds.

  • Waarom toch al die aandacht voor ICT in het onderwijs? Wat kunnen scholen en schoolbesturen er eigenlijk mee? Hoe komt u aan de juiste software, devices, wifi, noem maar op? En hoe zit het ook alweer met de privacy? U leest het in de nieuwe podium Extra, een speciale uitgave van het magazine van de PO-Raad, gemaakt in samenwerking met Kennisnet. Een editie volledig in het teken van onderwijs en ICT.

  • Schoolbestuurder Carla Luijcx van de stichting Monton neemt deel aan de leergang Slimmer leren met ICT die op 6 oktober aanstaande van start gaat. Waarom ze eraan meedoet? ,,ICT biedt mogelijkheden om de werkdruk van leraren te verlagen. Het biedt leerlingen de kans meer op maat te leren en zelfstandig te werken. Daarom wil ik er graag meer van weten.''

  • ICT in het onderwijs implementeren, doe je niet zomaar. Het vraagt dat scholen en besturen uit hun comfortzone stappen, vertelt veranderkundige Marco de Witte. Hoe je dat precies doet, komt aan bod tijdens de eerste bijeenkomst van de Leergang Slimmer leren met ICT op 6 oktober. In dit interview licht hij vast een tipje van de sluier op.

  • Een stabiele internetverbinding waar de hele school tegelijk gebruik van kan maken. En niet alleen vandaag, maar ook in de toekomst, als de belasting op de verbinding alleen maar zwaarder wordt. Een reële wens, maar welke eisen stel je dan aan de provider? Welke keuzes kun je daarin maken en wat voor kosten horen hierbij? Logische vragen die voor iedere school net even anders zijn. Daarom bieden de PO-Raad en Kennisnet de adviesdienst ‘Snel internet in de klas’.

  • Wilt u met uw schoolbestuur in het primair onderwijs aan de slag met ICT? Of wilt u een implementatie- en investeringsplan maken voor ICT, uw visie op onderwijs en ICT formuleren of devices aanschaffen? Veel schoolbestuurders vinden dit lastig. Daarom helpt de ‘ICT-puzzel voor het onderwijs’ van de PO-Raad en Kennisnet bestuurders op weg. Dit is een model waarmee u binnen uw schoolbestuur gestructureerd het gesprek aan kunt gaan over onderwijs en ICT.

  • Uw volgende stap met ICT in het onderwijs is ongetwijfeld een andere dan die van uw collega- school of schoolbestuur. Misschien spelen digitale leermiddelen al een rol bij diverse vakken en wilt u nog veel meer doen met ICT. Of misschien bent u zich nog aan het oriënteren en weet u nog niet hoe u ICT wilt inzetten. In welke fase u en uw organisatie zich ook bevinden, de PO-Raad en Kennisnet bieden passende ondersteuning. Om beter inzichtelijk te maken welk aanbod voor u geschikt is, zult u de komende tijd steeds vaker drie typen iconen tegenkomen bij de diverse ondersteuningsvormen.

  • Let op! Wegens overweldigende belangstelling is de Leergang vol. Aanmelden is niet langer mogelijk.

    Let op! Op 12 december is de landelijke stakingsdag voor het primair onderwijs. Op deze datum heeft de PO-Raad een aantal bijeenkomsten georganiseerd die wegens organisatorische redenen niet verplaatst kunnen worden. Heeft u zich aangemeld voor een van deze bijeenkomsten en kunt of wilt u in verband met de staking niet deelnemen? Dan hebben wij daar vanzelfsprekend begrip voor. Wij zullen dan ook onze uiterste best doen om u na afloop van de bijeenkomst zo goed en volledig mogelijk te informeren.

Pagina's