• Het kabinet verlengt de lockdown met drie weken, maar basisscholen mogen misschien al eerder, namelijk op 25 januari, hun deuren openen.  Dit hangt af van het RIVM-onderzoek naar de Britse variant van het coronavirus en de gevolgen daarvan voor kinderen. De PO-Raad vindt het belangrijk dat basisscholen hun deuren zo snel mogelijk weer kunnen openen, mits dat veilig en verantwoord kan voor leerlingen en onderwijspersoneel.

  • Onderzoeksbureau Oberon start, in opdracht van het ministerie van onderwijs, een onderzoek naar de gevolgen van COVID-19 voor het primair en voortgezet onderwijs. Doel van het peilingsonderzoek is zicht houden op de continuïteit van het onderwijs, tijdig knelpunten signaleren en maatregelen nemen als dit nodig is. Het onderzoek bestaat uit zes peilingen die in de periode november 2020 t/m april 2021 worden afgenomen. Iedere maand wordt een nieuwe peiling gehouden. Afhankelijk van de ontwikkelingen kan het onderzoek nog verlengd worden.

  • Welke lessen kunnen we leren over het bieden van ondersteuning op afstand aan ouders die een programma voor voor- en vroegschoolse (VVE) programme volgen tijdens de coronacrisis. Stichting PAS en Expertisecentrum Nederlands voeren een praktijk- en literatuuronderzoek uit om aanbevelingen te kunnen doen voor VVE-aanbieders, met subsidie van de ZonMw-call Wetenschap voor de praktijk. Werk je als professional in de voor- en vroegschoolse educatie? Dan zou het fijn zijn als je mee wilt werken aan dit onderzoek.

  • In de vandaag gepresenteerde Miljoenennota erkent het kabinet dat de onderwijskwaliteit omhoog moet. Structurele investeringen ontbreken hiervoor helaas. Wel sluit de PO-Raad zich van harte aan bij de lof die de Koning uitsprak over de veerkracht van leraren die hun leerlingen tijdens de coronacrisis online begeleidden. De digitale vaardigheden die het onderwijs in de afgelopen maanden opdeed, ontwikkelt de sector graag verder. We zien daarvoor kansen in het Groeifonds dat prominent deel uitmaakt van de Kabinetsplannen.

  • Honderden scholen en duizenden leerlingen werken op dit moment aan gesubsidieerde inhaal- en ondersteuningsprogramma’s om extra aandacht te besteden aan leerlingen die niet optimaal hebben geprofiteerd van het afstandsonderwijs en hierdoor een achterstand hebben opgelopen. Het meest effectief tegen leerachterstanden lijken leerkrachtprofessionalisering en éen-op-één begeleiding.

  • Bijna 29.000 leerlingen in het primair onderwijs krijgen op dit moment extra begeleiding vanwege door de coronaperiode veroorzaakte achterstanden. Hun scholen vroegen hiervoor al voor de zomervakantie subsidie aan. Het is aan de scholen zelf een passend aanbod te verzorgen en ze maken dan ook verschillende keuzes. Proloog koos voor een zomerschool. We spraken directeur Onderwijs Ruerd Kuiper die zijn vijf-stappenplan deelt. Geïnspireerd? Je kunt nu zelf ook subsidie aanvragen.

  • Bijna 29.000 leerlingen in het primair onderwijs krijgen op dit moment extra begeleiding vanwege door de coronaperiode veroorzaakte achterstanden. Hun scholen (ruim 1100 in totaal) vroegen hiervoor al voor de zomervakantie subsidie aan. Het is aan de scholen zelf een passend aanbod te verzorgen en ze maken dan ook verschillende keuzes. We belden met SPO Utrecht, wiens scholen extra begeleiding onder schooltijd geven én een zomerschool aanbieden. Geïnspireerd? Je kunt nu zelf ook subsidie aanvragen.

  • De Onderwijsinspectie start met een nieuw onderwijsresultatenmodel en hanteert een geactualiseerd onderzoekskader, ieder schoolbestuur actualiseert en herwaardeert de directie- en onderwijsondersteunende functies en vanaf nu moeten alle schoolpleinen rookvrij zijn. De PO-Raad zet de belangrijkste wijzigingen voor het primair onderwijs voor je op een rij.

  • Ruim 1100 scholen in het primair onderwijs vroegen nog voor de zomervakantie subsidie aan om hun leerlingen extra ondersteuning te kunnen bieden vanwege door de coronacrisis opgelopen leer- en ontwikkelachterstanden. Dat betekent dat bijna 29.000 leerlingen de komende periode extra begeleid worden. De scholen zetten het toegekende geld in voor verschillende type programma’s.

  • Een breed toegankelijke kinderopvang voor twee dagen in de week voor alle kinderen van nul tot vier jaar. En een brede schooldag waarin onderwijstijd en opvangtijd flexibeler in elkaar overlopen. Twee punten uit de visie van het Platform Toekomst van Arbeid, waarmee aan het kabinet concrete bouwstenen werden aangereikt voor de toekomst van werk, leren en verzekeren.

Pagina's