• Deze kennisgroep is bedoeld voor stafmedewerkers van schoolbesturen die zich met huisvesting bezighouden.

  • Financieel, organisatorisch en technisch grip krijgen op frisse, energieneutrale, duurzame en flexibele scholen? Op de praktische studiedag van SPRYG Real Estate Academy hoor je hoe je als gemeente...

  • Ruimte-OK organiseert vanuit het ondersteuningsprogramma Eerste hulp bij ventilatie, een online vragenuur over ventilatie op scholen. Heeft jouw school de SUVIS beschikking ontvangen en ga je de volgende fase in? Of ga je juist zelf aan de slag met het verbeteren van de ventilatie in je scholen? Heb je al een plan van aanpak opgesteld of loop je nog tegen zaken aan? Of wil je juist weten hoe het met airco en recirculatie zit?  

  • De zogenaamde SUViS-regeling voor de verbetering van ventilatie op scholen is gepubliceerd in de Staatscourant. Aanvragen kunnen worden gedaan van 1 oktober 2021 tot en met 31 januari 2022. De subsidieregeling kent een aantal knelpunten en is geen oplossing voor de aanpak van slechte en verouderde schoolgebouwen. 

  • Investeer in schoolgebouwen, dat is wat de PO-Raad, VO-raad, Vereniging van Nederlandse Gemeenten, Bouwend Nederland en Techniek Nederland aan een nieuw kabinet vragen. Alle politieke partijen zijn het over één ding eens: goed onderwijs is van groot belang. Goed onderwijs vraagt echter om goede schoolgebouwen, schrijven Anko van Hoepen, Hein van Asseldonk, Leonard Geluk, Maxime Verhagen en Doekle Terpstra vandaag in Trouw.

  • De overige 260 miljoen van de subsidieregeling ventilatie wordt nog dit jaar beschikbaar gesteld. De Tweede Kamer nam hiertoe een motie aan. De subsidieregeling kent een aantal knelpunten en is geen oplossing voor de aanpak van slechte en verouderde schoolgebouwen. De PO-Raad pleit voor een integrale aanpak en gaat hierover in gesprek met het ministerie van OCW.

  • Het onderzoek dat onlangs is gedaan naar onderwijshuisvesting laat zien dat de problematiek rondom verouderde schoolgebouwen complex is. De PO-Raad ging hierover in gesprek met Sylvia Veltmaat, schoolbestuurder bij Flores Onderwijs en Marinka Mulder, wethouder onderwijs in de gemeente Renkum. Tegen welke problemen lopen zij aan in de praktijk als het gaat om schoolgebouwen?

  • Hoe richt je het onderwijs in als iedereen thuis zit? Hoe zit het met de ventilatie als iedereen weer naar school moet? Opgaven bovenop de opgaven die er al lagen met grote thema’s als integratie, gezondheid, duurzaamheid, financiering en krimp. Het illustreert hoe complex de vastgoedopgave is geworden. Op de Onderwijsvastgoeddag van Ruimte-OK wordt de focus gelegd op het samen werken aan oplossingen.

  • Ik kan het me nog goed herinneren uit mijn tijd als schoolleider. De ene leraar vond het te warm in het gebouw en de andere te koud. Er werd dan ook veel aan de knoppen van de radiotoren gedraaid, waardoor het voorgeprogrammeerde systeem op hol sloeg. Een aardige monteur hielp me uit de brand met een truc: met een kleine aanpassing aan de knoppen leek het alsof je daar nog flink aan kon draaien, maar in de praktijk veranderde er niets aan de temperatuur. Ik denk dat veel mensen die werken in het onderwijs dit zullen herkennen. Het is ontzettend frustrerend, maar je kunt maar weinig doen in de huidige schoolgebouwen als het gaat om temperatuur. En vooral in hele warme weken met veel zon op het gebouw, zorgt dit voor benauwde klaslokalen. 

  • Renovatie- of nieuwbouwplannen? Deze trajecten zijn spannend en uitdagend tegelijk. Als bouwheer heb je veel vrijheid, maar tegelijkertijd zijn er veel onzekerheden en risico’s. Hoe je in deze tijd omgaat met nieuwbouw- en renovatieplannen hoor je tijdens de studiedag ‘Hoe bouw ik een school?’ van HEVO.

Pagina's