• Bij meldingen van seksuele intimidatie en seksueel misbruik op scholen gaat het relatief gezien steeds vaker over gedrag van medewerkers (leraren, ondersteunend personeel etc.) richting minderjarige leerlingen. Dit concludeert de Onderwijsinspectie in haar jaarlijkse factsheet over de meldingen die worden gedaan bij haar vertrouwensinspecteurs.

  • Leve het Onderwijs , een beweging van schoolbestuurders, roept op het verplichten van toetsen, waaronder ook de eindtoets, te stoppen. Leraren kunnen volgens hen prima zelf bepalen of ze toetsen en wanneer ze dat doen. De PO-Raad heeft er begrip voor dat het onderwijs zich op dit moment laat horen over de eindtoets. De eindtoets is dit jaar namelijk niet voor alle doelen te gebruiken die hij normaalgesproken dient. Ook de Onderwijsinspectie laat zich horen in de media: 'De eindtoets moet dit jaar hoe dan ook doorgaan', zegt de Inspectie in het Parool en het AD. De PO-Raad heeft bij het ministerie van OCW en de Onderwijsinspectie aangekaart dat de eindtoetsresultaten dit jaar niet gebruikt mogen worden om scholen en de sector primair onderwijs op te beoordelen.  

  • De Onderwijsinspectie start met een nieuw onderwijsresultatenmodel en hanteert een geactualiseerd onderzoekskader, ieder schoolbestuur actualiseert en herwaardeert de directie- en onderwijsondersteunende functies en vanaf nu moeten alle schoolpleinen rookvrij zijn. De PO-Raad zet de belangrijkste wijzigingen voor het primair onderwijs voor je op een rij.

  • Zestien basisscholen en zes scholen voor speciaal onderwijs mogen zich excellente school noemen. Zij ontvingen dit predicaat maandag van de Inspectie van het Onderwijs. De PO-Raad feliciteert de scholen en hun besturen van harte.

  • De Inspectie van het Onderwijs voert op verzoek van minister Arie Slob (Onderwijs) een thematisch onderzoek uit naar burgerschapsonderwijs. Ze wil onderzoeken hoe scholen invulling geven aan hun burgerschapsopdracht en in hoeverre dit strookt met democratische basiswaarden als gelijkwaardigheid, verdraagzaamheid (bijvoorbeeld op het gebied van seksuele diversiteit), autonomie en het afwijzen van discriminatie.

  • Op scholen die werken met de zogenoemde leerKRACHT aanpak ontstaat binnen een jaar een lerende cultuur. Dat blijkt uit de eerste resultaten van een onderzoek van Oberon en de Universiteit Utrecht. Zo’n cultuur kan een positief effect hebben op de onderwijskwaliteit.

  • De onderwijssector moet scherper kiezen wat ze leerlingen wel en niet bijbrengt en heldere doelen en ijkpunten afspreken. Dat stelt de Inspectie van het Onderwijs in de Staat van het Onderwijs 2019. De PO-Raad onderschrijft dit maar stelt dat dit alleen lukt wanneer ook politiek en maatschappij scherper kiezen wat ze van het onderwijs vragen.

  • De ambitie dat 85 procent van de leerlingen aan het einde van einde van de basisschool het minimumniveau voor mondelinge taalvaardigheid beheerst, wordt ruimschoots gehaald. Dat blijkt uit het rapport Peil.Monderlingetaalvaardigheid van de Inspectie van het Onderwijs. Daarentegen blijft het percentage leerlingen dat op een hoger niveau presteert achter bij de ambitie.

  • Tweeëntwintig basisscholen en twaalf scholen voor speciaal onderwijs mogen zich excellente school noemen. Zij ontvingen dit predicaat maandag van de Inspectie van het Onderwijs. De PO-Raad feliciteert de scholen en hun besturen van harte.

  • De Inspectie van het Onderwijs gaat scholen in het primair onderwijs anders beoordelen. Niet langer houdt ze daarbij rekening met het percentage zogenoemde gewichtenleerlingen op een school, voortaan kijkt ze breder, naar diverse kenmerken van de leerlingpopulatie. Het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) levert de gegevens over deze zogenoemde ‘schoolweging’. 

Pagina's