• Het nieuwe onderwijsresultatenmodel dat de inspectie vanaf 2020/2021 gebruikt, biedt scholen de mogelijkheid om de resultaten goed te vergelijken met andere scholen en concrete ambities op te stellen voor hun leerlingen. Kom in oktober en november naar een van de werkdagen rond het nieuwe resultatenmodel dat de PO-Raad organiseert. Je wordt bijgepraat en gaat aan de slag met de ambities van jouw school. 

  • Ze maakt zich ‘een beetje zorgen’ als ze onderwijsmensen hoort zeggen dat ze in de crisis goede dingen leerden en die willen vasthouden. Want dat impliceert volgens bestuurder Helma van der Hoorn dat de basis blijft zoals die was. “Maar de koevoet moet ertussen. We moeten niet door naar een nieuwe status quo, maar blíjven ontwikkelen nu. Van mij had die crisis nog wel langer mogen duren.”

  • De Onderwijsraad publiceerde vandaag het rapport Vooruitzien voor jonge generaties. De raad roept op te blijven investeren in het onderwijs en dat ook meer structureel te doen. Ook looft hij de vrijheid en creativiteit die leraren in de afgelopen maanden lieten zien. Nu is het zaak te leren van bewezen succesvolle initiatieven. Het advies stimuleert zowel maatwerk als verantwoordelijkheid nemen.

  • Nood breekt wet. Als álles anders wordt, moeten professionals besluiten kunnen nemen die in normale omstandigheden ondenkbaar zijn. Zoals een doorverwijzing naar het voortgezet onderwijs op basis van alléén een schooladvies, zonder eindtoets. Dat dat kán, bewijst niet dat die toets wel kan worden afgeschaft.

  • Wil je meewerken aan de ontwikkeling van de po/vo benchmark? De PO-Raad en VO-raad zoeken bestuurders, controllers en stafmedewerkers die willen bijdragen aan de inrichting van de benchmark. Een waardevolle benchmark komt alleen tot stand als de sector zelf aan het stuur zit en gaat over de invulling.  

  • Vensters is het programma voor schoolbesturen en scholen die transparant willen zijn over hun onderwijskwaliteit en informatie willen gebruiken om hun kwaliteit te monitoren en verbeteren. En om daarbij zelf de regie te houden. Hoe heb je met Vensters zicht op de onderwijskwaliteit en leg je verantwoording af? Tijdens de bijeenkomst komen alle onderdelen van Vensters aan bod, speciaal voor kwaliteitsmedewerkers in het po. Je krijgt tips en bruikbare voorbeelden.

  • Let op! Alle werkdagen zijn wegens de ontwikkelingen rondom het coronavirus geannuleerd. Er wordt gekeken naar nieuwe dagen in het najaar. Meer info volgt. 

  • Hoe zorg je dat je als schoolbestuurder regie hebt over de kwaliteit op je scholen als je zelf niet dagelijks op die scholen bent? Oud-leraar en directeur-bestuurder Mark van der Pol heeft het antwoord. Om beginnende schoolbestuurders op weg te helpen, organiseert hij met de PO-Raad een leergang. ,,Kwaliteit kun je niet van boven opleggen.’’

  • Leden van de PO-Raad en VO-raad hebben tijdens de ALV ingestemd met de ontwikkeling van een po/vo benchmark. Wil je meewerken aan de ontwikkeling van de po/vo benchmark? De PO-Raad en VO-raad zoeken bestuurders, controllers en stafmedewerkers die willen bijdragen aan de inrichting van de benchmark. Een waardevolle benchmark komt alleen tot stand als de sector zelf aan het stuur zit en gaat over de invulling.  

  • Wil je meewerken aan de ontwikkeling van de po/vo benchmark? De PO-Raad en VO-raad zoeken bestuurders, controllers en stafmedewerkers die willen bijdragen aan de inrichting van de benchmark. Een waardevolle benchmark komt alleen tot stand als de sector zelf aan het stuur zit en gaat over de invulling.  

Pagina's