• De ambitie dat 85 procent van de leerlingen aan het einde van einde van de basisschool het minimumniveau voor mondelinge taalvaardigheid beheerst, wordt ruimschoots gehaald. Dat blijkt uit het rapport Peil.Monderlingetaalvaardigheid van de Inspectie van het Onderwijs. Daarentegen blijft het percentage leerlingen dat op een hoger niveau presteert achter bij de ambitie.

  • Zo’n 750 scholen klommen met hulp van analisten en vliegeniers van Goed worden goed blijven uit de put. Het programma van de PO-Raad speelde daarmee de afgelopen tien jaar een belangrijke rol bij het verbeteren van de onderwijskwaliteit. Maandag stond de PO-Raad hier in een symposium bij stil.

  • De kwaliteit van het onderwijs een boost geven door te leren van het buitenland? Erasmus+, het Europese subsidieprogramma voor onderwijs, jeugd en sport, biedt scholen en hun werknemers diverse subsidies aan voor allerlei projecten.

  • Scholen in Caribisch Nederland hebben sinds 2010 ‘grote vooruitgang’ geboekt. Dat schrijven ministers Arie Slob en Ingrid van Engelshoven (Onderwijs) in een brief aan de Tweede Kamer. Vrijwel alle scholen van primair tot hoger onderwijs hebben het niveau basiskwaliteit bereikt.

  • Thema
    01-08-2018

    Leerlingen verdienen goed onderwijs en schoolbesturen hebben hiervoor de volle verantwoordelijkheid. Dagelijks werken zij hier dan ook hard aan en proberen ze met hun scholen hun onderwijs steeds weer verder te verbeteren. Dat kan nergens ter wereld op zoveel manieren als in Nederland. Wij kennen ‘vrijheid van onderwijs’ waarbij scholen en hun besturen zelf mogen bepalen hoe ze hun onderwijs organiseren. Tegelijkertijd is er ook sturingsdruk van overheid en samenleving, veelal ingegeven door incidenten. Dat leidt tot allerlei normen, wetten en quota. Lees verder

  • Met het bereiken van een klimaatakkoord werd deze week een eerste stap gezet in het toewerken naar energieneutrale schoolgebouwen. Een van de doelstellingen in het klimaatakkoord is namelijk om 7 miljoen huizen en 1 miljoen gebouwen te verduurzamen. Door schoolgebouwen energieneutraal te maken wordt niet alleen geïnvesteerd in het verbeteren van de onderwijskwaliteit, maar draagt ook het onderwijs bij aan het verminderen van de opwarming van de aarde.

  • Stichting Openbaar Primair Onderwijs (OPO) IJmond maakt stappen in het verantwoorden over onderwijskwaliteit. Het bestuursbureau gaat samen met de schoolleiders en leraren in gesprek over wat onderwijskwaliteit is voor OPO IJmond.

  • Een ernstige reality-check: het taal- en rekenniveau van onze leerlingen daalt gestaag, en zo ook de prestaties op gebied van cultuureducatie, natuur en techniek. Bovendien neemt de segregatie toe en zijn er flinke niveauverschillen tussen scholen, zo concludeerde de inspectie vorige week in haar jaarlijkse Staat van het Onderwijs. Er valt nog wel het een en ander te zeggen over de manier waarop de inspectie tot haar conclusies is gekomen, maar de lijn is helder: we moeten aan de bak.

  • Het jarenlang overvragen en onderwaarderen van het primair onderwijs heeft zijn tol geëist. De prestaties van leerlingen blijven geleidelijk dalen, zo blijkt uit de Staat van het Onderwijs. De PO-Raad waarschuwt hier al jaren voor. Toch moet de sector ook kritisch naar zichzelf kijken en de focus terugbrengen, vindt ze.

Pagina's