• Degene die vroeger een stoomlocomotief bediende ‘stond aan de lat’. Die lat was de regulateur, een hefboom waarmee, kort gezegd, de snelheid werd geregeld. Aan de lat staan is keihard werken. Maar je doet het niet alleen. Er zijn nog meer mensen aan het werk op de trein. Dit is het beeld waarbij ik met trots aan onze leden denk: staand aan de lat, met de blik gericht op de onderwijskwaliteit.

  • De vaardigheid in rekenen-wiskunde van groep 8 leerlingen in het basisonderwijs is tussen 2011 en 2019 toegenomen. Desondanks "leren leerlingen niet zo goed rekenen als ze zouden kunnen", zo stelt de Inspectie van het Onderwijs in het rapport Peil Rekenen en Wiskunde. Het onderzoekt concludeert dat het lastig is voor scholen en leraren om het groeipotentieel van met name rekenvaardige leerlingen te benutten. 

  • Over twee weken kunnen we naar de stembus voor de Tweede Kamerverkiezingen. De PO-Raad is al een tijdje druk met de verkiezingen. Zo hebben we onze verkiezingsinbreng bij veel politieke partijen en Tweede Kamerleden onder de aandacht gebracht. Wat ons betreft is het Nederlandse onderwijssysteem toe aan groot onderhoud. De coronacrisis laat niet alleen het belang van onderwijs als vitale sector zien, maar ontbloot ook al langer bestaande knelpunten en kwetsbaarheden in ons systeem. Leerlingen in een kwetsbare positie kwamen nog verder onder druk te staan en de al bestaande kansenongelijkheid is alleen maar verder toegenomen. We kampen met een fiks leraren- en schoolleiderstekort en ook de onderwijsresultaten laten een dalende lijn zien.

  • Met het Nationaal programma onderwijs na Corona komt er 5,8 miljard euro vrij voor het primair en voortgezet onderwijs voor de komende 2,5 jaar. Dit geeft de onderwijssector de kans om in kaart te brengen wat de coronaperiode met onze leerlingen heeft gedaan en met evidence-informed aanpakken het herstel in te zetten, gericht op de lange termijn.  

  • De basisscholen mogen weer open per 8 februari aanstaande. Dat heeft het demissionair kabinet besloten na het Catshuisoverleg op 31 januari 2021. Het kabinet volgt daarmee de adviezen van het OMT op dat adviseerde om basisonderwijs, exclusief BSO, weer open te stellen. De PO-Raad is blij dat kinderen binnenkort weer naar school kunnen, maar er zijn ook nog veel vragen over hoe heropening veilig, verantwoord en uitvoerbaar kan.  

  • De impact van corona op ons onderwijs en onze leerlingen houdt iedereen terecht bezig. De sector buigt zich over vraagstukken zoals continuïteit, maar ook over impact op de kwaliteit en de mate waarin verschillen tussen leerlingen mogelijk groter worden. Voor de PO-Raad staat voorop dat het onderwijs enorme inzet en inventiviteit toont in hoe we omgaan met wat op ons afkomt. En daar mogen we trots op zijn. Als PO-Raad vinden we dat we genuanceerd en onderbouwd moeten kijken naar wat de impact van corona op onderwijs is en wat nodig is op de middellange en lange termijn.

  • De coronacrisis vraagt veel inventiviteit van het primair onderwijs. We moeten snel schakelen en veel beslissingen in praktijk en beleid worden noodgedwongen ad-hoc genomen. De lengte van de crisis en de impact ervan vragen echter om meer onderbouwd en systematisch handelen. De PO-Raad voelt als sectororganisatie verantwoordelijkheid om hier een bijdrage aan te leveren en richt daarom het Impactteam Corona en Onderwijskwaliteit op.

  • Leve het Onderwijs , een beweging van schoolbestuurders, roept op het verplichten van toetsen, waaronder ook de eindtoets, te stoppen. Leraren kunnen volgens hen prima zelf bepalen of ze toetsen en wanneer ze dat doen. De PO-Raad heeft er begrip voor dat het onderwijs zich op dit moment laat horen over de eindtoets. De eindtoets is dit jaar namelijk niet voor alle doelen te gebruiken die hij normaalgesproken dient. Ook de Onderwijsinspectie laat zich horen in de media: 'De eindtoets moet dit jaar hoe dan ook doorgaan', zegt de Inspectie in het Parool en het AD. De PO-Raad heeft bij het ministerie van OCW en de Onderwijsinspectie aangekaart dat de eindtoetsresultaten dit jaar niet gebruikt mogen worden om scholen en de sector primair onderwijs op te beoordelen.  

  • Tijdens dit webinar over de Benchmark PO&VO leggen we je uit hoe de Benchmark PO&VO werkt. Vragen die aan bod komen zijn bijvoorbeeld: Wat wordt er van de schoolbesturen verwacht? Wat kan ik met de benchmark? en Hoe ziet de verder ontwikkeling er uit?.

  • Hij was een van de eersten die spijt betuigde. Lodewijk Asscher zat tegenover de commissie die onderzoekt hoe het kon gebeuren dat duizenden ouders onterecht kinderopvangtoeslag moesten terugbetalen, met alle onzekerheid, stress en financiële problemen van dien.

Pagina's