• Tijdens dit webinar over de Benchmark PO&VO leggen we je uit hoe de Benchmark PO&VO werkt. Vragen die aan bod komen zijn bijvoorbeeld: Wat wordt er van de schoolbesturen verwacht? Wat kan ik met de benchmark? en Hoe ziet de verder ontwikkeling er uit?.

  • Hij was een van de eersten die spijt betuigde. Lodewijk Asscher zat tegenover de commissie die onderzoekt hoe het kon gebeuren dat duizenden ouders onterecht kinderopvangtoeslag moesten terugbetalen, met alle onzekerheid, stress en financiële problemen van dien.

  • Bij 60% van haar leerlingen constateerde ze na de scholensluiting een achterstand in één van de kernvakken en 40% heeft extra aandacht nodig vanwege de gevolgen op sociaal-emotioneel gebied. Schoolleider Jarmila Wilson-Berkel is blij met de post-corona subsidie die ze kreeg toegewezen. Het zijn haar eigen leraren die de leerlingen én ouders van de Bethel Methodist school op Sint Eustatius extra gaan ondersteunen

  • Het Nationaal Cohortonderzoek Onderwijs publiceert jaarlijks in oktober voor basisscholen een rapport over hun leerlingen gedurende de tijd op de basisschool en in het vervolgonderwijs. In maart 2021 kunnen schoolbesturen eenmalig een terugkoppeling ontvangen over de gevolgen van COVID-19 voor de leergroei van hun leerlingen. De interesse hiervoor was groot en de deadline krap, daarom heeft NCO deze verlengd tot 27 november.

  • De Onderwijsministers maken zich zorgen over de groeiende kansenongelijkheid in het onderwijs en dan met name de dalende leesvaardigheid. Ook stellen ze in hun gisteren verzonden reactie op de Staat van het Onderwijs 2020 dat onderwijsbesturen beter moeten samenwerken. De PO-Raad herkent de zorgen en ook de sleutels tot verbetering die de ministers noemen. Die vereisen wel kwaliteitsinvesteringen in het onderwijs.

  • In de vandaag gepresenteerde Miljoenennota erkent het kabinet dat de onderwijskwaliteit omhoog moet. Structurele investeringen ontbreken hiervoor helaas. Wel sluit de PO-Raad zich van harte aan bij de lof die de Koning uitsprak over de veerkracht van leraren die hun leerlingen tijdens de coronacrisis online begeleidden. De digitale vaardigheden die het onderwijs in de afgelopen maanden opdeed, ontwikkelt de sector graag verder. We zien daarvoor kansen in het Groeifonds dat prominent deel uitmaakt van de Kabinetsplannen.

  • Ben jij een beginnende bestuurder in het onderwijs? Leg een stevige basis met deze leergang en start met een inhoudelijke blik aan je nieuwe uitdaging.

  • Ellen Voskuilen is bestuurder bij Zaan Primair, een bestuur met 22 scholen verspreid over heel Zaanstad. Over het pleidooi van de PO-Raad om onderwijspersoneel versneld te laten testen is ze duidelijk: ,,Er zijn momenteel geen invallers meer te krijgen. De huidige situatie is ondermijnend aan het leerproces.’’

  • Schooljaar 2020/2021 is nu dan echt voor íedereen begonnen. En wat kunnen we ervan verwachten? We weten het niet. Als we íets leerden in de tweede helft van het vorige schooljaar is het dat wel.

  • Het nieuwe onderwijsresultatenmodel dat de inspectie vanaf 2020/2021 gebruikt, biedt scholen de mogelijkheid om de resultaten goed te vergelijken met andere scholen en concrete ambities op te stellen voor hun leerlingen. De PO-Raad organiseerde in samenwerking met de inspectie werkdagen rond het nieuwe resultatenmodel die binnen de kortste keren vol zaten. Helaas kunnen we deze fysieke bijeenkomsten niet door laten gaan vanwege de aangescherpte coronamaatregelen. We begrijpen dat heel veel scholen toch aan het werk willen met het onderwijsresulatenmodel en zijn daarom (versneld) aan de slag met het digitaal beschikbaar maken van het materiaal van deze werkdagen. Zo nemen we een instructiefilm op met alle informatie van de werkdagen. Ook werken we aan tools die jullie kunnen helpen om de eigen situatie goed in kaart te brengen, we maken een helpdeskfunctie en wellicht nog wel meer. We verwachten dit begin november met je te kunnen delen. Houd onze site en nieuwsbrief dus in de gaten!

Pagina's