• Al voor er sprake was van een NPO vormden de scholen van Octant een Taskforce Onderwijskwaliteit. Doel: goede elementen van het afstandsonderwijs behouden. De Taskforce is een plek van verbinding en inspiratie, vertelt schooldirecteur Marjolein Brouwer, waar nu plannen voor het NPO worden uitgewisseld. ,,Het mooie van het NPO is dat dat ons dwingt te kijken naar wat er echt gebeurt.”

  • Kinderen hebben in de coronaperiode lessen gemist; moet deze onderwijstijd ingehaald worden? Over die vraag heeft het Impactteam corona & onderwijskwaliteit van de PO-Raad zich gebogen. Het team constateert dat simpelweg extra uren investeren niet de oplossing is. De meeste winst kan behaald worden door het slimmer en beter benutten van onderwijstijd. 

  • Opnieuw werd er vorige week een rapport gepubliceerd dat bevestigt dat een grote reset van ons onderwijssysteem nodig is om kinderen gelijke kansen te geven en dat daar structurele investeringen bij passen. In het rapport Gelijke kansen in het onderwijs – structureel investeren in kansengelijkheid voor iedereen pleit de Sociaal-Economische Raad voor een structurele en integrale aanpak van kansenongelijkheid, binnen en buiten de schoolmuren, op de arbeidsmarkt en in onze samenleving.

  • In de Staat van het Onderwijs 2021 roept de Onderwijsinspectie op tot een renovatie van het onderwijs: het niveau van de basisvaardigheden moet omhoog. ‘Terug naar de situatie van voor de crisis’ is onvoldoende. De sector primair onderwijs onderschrijft dit en ziet professionalisering als sleutel. Structurele middelen zijn een voorwaarde. 

  • Degene die vroeger een stoomlocomotief bediende ‘stond aan de lat’. Die lat was de regulateur, een hefboom waarmee, kort gezegd, de snelheid werd geregeld. Aan de lat staan is keihard werken. Maar je doet het niet alleen. Er zijn nog meer mensen aan het werk op de trein. Dit is het beeld waarbij ik met trots aan onze leden denk: staand aan de lat, met de blik gericht op de onderwijskwaliteit.

  • De vaardigheid in rekenen-wiskunde van groep 8 leerlingen in het basisonderwijs is tussen 2011 en 2019 toegenomen. Desondanks "leren leerlingen niet zo goed rekenen als ze zouden kunnen", zo stelt de Inspectie van het Onderwijs in het rapport Peil Rekenen en Wiskunde. Het onderzoekt concludeert dat het lastig is voor scholen en leraren om het groeipotentieel van met name rekenvaardige leerlingen te benutten. 

  • Over twee weken kunnen we naar de stembus voor de Tweede Kamerverkiezingen. De PO-Raad is al een tijdje druk met de verkiezingen. Zo hebben we onze verkiezingsinbreng bij veel politieke partijen en Tweede Kamerleden onder de aandacht gebracht. Wat ons betreft is het Nederlandse onderwijssysteem toe aan groot onderhoud. De coronacrisis laat niet alleen het belang van onderwijs als vitale sector zien, maar ontbloot ook al langer bestaande knelpunten en kwetsbaarheden in ons systeem. Leerlingen in een kwetsbare positie kwamen nog verder onder druk te staan en de al bestaande kansenongelijkheid is alleen maar verder toegenomen. We kampen met een fiks leraren- en schoolleiderstekort en ook de onderwijsresultaten laten een dalende lijn zien.

  • Met het Nationaal programma onderwijs na Corona komt er 5,8 miljard euro vrij voor het primair en voortgezet onderwijs voor de komende 2,5 jaar. Dit geeft de onderwijssector de kans om in kaart te brengen wat de coronaperiode met onze leerlingen heeft gedaan en met evidence-informed aanpakken het herstel in te zetten, gericht op de lange termijn.  

  • De basisscholen mogen weer open per 8 februari aanstaande. Dat heeft het demissionair kabinet besloten na het Catshuisoverleg op 31 januari 2021. Het kabinet volgt daarmee de adviezen van het OMT op dat adviseerde om basisonderwijs, exclusief BSO, weer open te stellen. De PO-Raad is blij dat kinderen binnenkort weer naar school kunnen, maar er zijn ook nog veel vragen over hoe heropening veilig, verantwoord en uitvoerbaar kan.  

  • De impact van corona op ons onderwijs en onze leerlingen houdt iedereen terecht bezig. De sector buigt zich over vraagstukken zoals continuïteit, maar ook over impact op de kwaliteit en de mate waarin verschillen tussen leerlingen mogelijk groter worden. Voor de PO-Raad staat voorop dat het onderwijs enorme inzet en inventiviteit toont in hoe we omgaan met wat op ons afkomt. En daar mogen we trots op zijn. Als PO-Raad vinden we dat we genuanceerd en onderbouwd moeten kijken naar wat de impact van corona op onderwijs is en wat nodig is op de middellange en lange termijn.

Pagina's