• De Onderwijsministers maken zich zorgen over de groeiende kansenongelijkheid in het onderwijs en dan met name de dalende leesvaardigheid. Ook stellen ze in hun gisteren verzonden reactie op de Staat van het Onderwijs 2020 dat onderwijsbesturen beter moeten samenwerken. De PO-Raad herkent de zorgen en ook de sleutels tot verbetering die de ministers noemen. Die vereisen wel kwaliteitsinvesteringen in het onderwijs.

  • In de vandaag gepresenteerde Miljoenennota erkent het kabinet dat de onderwijskwaliteit omhoog moet. Structurele investeringen ontbreken hiervoor helaas. Wel sluit de PO-Raad zich van harte aan bij de lof die de Koning uitsprak over de veerkracht van leraren die hun leerlingen tijdens de coronacrisis online begeleidden. De digitale vaardigheden die het onderwijs in de afgelopen maanden opdeed, ontwikkelt de sector graag verder. We zien daarvoor kansen in het Groeifonds dat prominent deel uitmaakt van de Kabinetsplannen.

  • Ben jij een beginnende bestuurder in het onderwijs? Leg een stevige basis met deze leergang en start met een inhoudelijke blik aan je nieuwe uitdaging.

  • Ellen Voskuilen is bestuurder bij Zaan Primair, een bestuur met 22 scholen verspreid over heel Zaanstad. Over het pleidooi van de PO-Raad om onderwijspersoneel versneld te laten testen is ze duidelijk: ,,Er zijn momenteel geen invallers meer te krijgen. De huidige situatie is ondermijnend aan het leerproces.’’

  • Schooljaar 2020/2021 is nu dan echt voor íedereen begonnen. En wat kunnen we ervan verwachten? We weten het niet. Als we íets leerden in de tweede helft van het vorige schooljaar is het dat wel.

  • Het nieuwe onderwijsresultatenmodel dat de inspectie vanaf 2020/2021 gebruikt, biedt scholen de mogelijkheid om de resultaten goed te vergelijken met andere scholen en concrete ambities op te stellen voor hun leerlingen. Kom in oktober en november naar een van de werkdagen rond het nieuwe resultatenmodel dat de PO-Raad organiseert. Je wordt bijgepraat en gaat aan de slag met de ambities van jouw school. Deze werkdagen zitten vol, aanmelden is niet meer mogelijk. 

  • Ze maakt zich ‘een beetje zorgen’ als ze onderwijsmensen hoort zeggen dat ze in de crisis goede dingen leerden en die willen vasthouden. Want dat impliceert volgens bestuurder Helma van der Hoorn dat de basis blijft zoals die was. “Maar de koevoet moet ertussen. We moeten niet door naar een nieuwe status quo, maar blíjven ontwikkelen nu. Van mij had die crisis nog wel langer mogen duren.”

  • De Onderwijsraad publiceerde vandaag het rapport Vooruitzien voor jonge generaties. De raad roept op te blijven investeren in het onderwijs en dat ook meer structureel te doen. Ook looft hij de vrijheid en creativiteit die leraren in de afgelopen maanden lieten zien. Nu is het zaak te leren van bewezen succesvolle initiatieven. Het advies stimuleert zowel maatwerk als verantwoordelijkheid nemen.

  • Nood breekt wet. Als álles anders wordt, moeten professionals besluiten kunnen nemen die in normale omstandigheden ondenkbaar zijn. Zoals een doorverwijzing naar het voortgezet onderwijs op basis van alléén een schooladvies, zonder eindtoets. Dat dat kán, bewijst niet dat die toets wel kan worden afgeschaft.

  • Wil je meewerken aan de ontwikkeling van de po/vo benchmark? De PO-Raad en VO-raad zoeken bestuurders, controllers en stafmedewerkers die willen bijdragen aan de inrichting van de benchmark. Een waardevolle benchmark komt alleen tot stand als de sector zelf aan het stuur zit en gaat over de invulling.  

Pagina's