• Welke kansen biedt verlaging van de wettelijke urennorm? Wat zijn de effecten voor de werkdruk en de kwaliteit van het onderwijs? De bonden en de PO-Raad hebben minister Arie Slob van Onderwijs een brief gestuurd om hierover het gesprek te voeren. Het doel is dat er een gezamenlijk onderzoek komt naar de verlaging van de urennorm in het primair onderwijs.

  • Kunnen scholen bij een tekort aan leraren overstappen van een vijfdaagse schoolweek naar vier dagen onderwijstijd?

    De wet verbiedt een vierdaagse schoolweek, met uitzondering van zeven weken. In artikel 8 van de Wet primair onderwijs staat namelijk dat een schoolweek in beginsel vijf dagen per week duurt en vanaf groep drie maximaal zeven weken van vier dagen hebben. Scholen kunnen hierdoor wel in de knel komen met het behalen van onderwijstijd door leerlingen. Desondanks begrijpt de PO-Raad dat scholen zich door het nijpende lerarentekort gedwongen voelen een dergelijke keuze te maken.

  • In hoeverre mag een school zomaar zijn schooltijden veranderen?

    Schooltijden kunnen niet worden gewijzigd zonder de ouders hierbij te betrekken. De oudergeleding in de medezeggenschapsraad heeft instemmingsrecht bij het vaststellen of wijzigen van de schooltijden. Voorafgaand aan de vaststelling (of wijziging) van de schooltijden in de medezeggenschapsraad worden alle ouders hierover geraadpleegd middels een ouderenquête. Een wijziging kan pas plaatsvinden als de meningen van de ouders zijn gepeild. Dit om te voorkomen dat ouders en kinderen onvoorziene problemen krijgen door veranderingen in de schooltijden. Het instemmingsrecht is vastgelegd in artikel 13.1 onder h van de Wet medezeggenschap scholen.

    Bekijk ook het rapport van DUO Onderwijsonderzoek naar verschillende schooltijdenmodellen, waaruit blijkt dat in schooljaar 207-2018 nog maar 41% van de scholen het traditionele schooltijdenmodel hanteert.

    Zie ook: Regeling flexibilisering onderwijstijden

  • Honderd schoolbesturen en 25 gemeenten hebben vier jaar lang geëxperimenteerd met extra uren taal-en rekenonderwijs voor achterstandsleerlingen. De resultaten van deze proef zijn gebundeld in twee brochures en een website, nuttige informatiebronnen waar álle schoolbesturen en gemeenten uit kunnen putten.

  • Flexibeler omgaan met onderwijstijd zorgt ervoor dat scholen meer tijd overhouden om les te geven. Dat is een voorlopige conclusie uit de tweede monitor flexibilisering onderwijstijd.