• Leerlingen met uiteenlopende achtergronden ontmoeten elkaar niet meer op school omdat de scheiding tussen schoolniveaus zo sterk is in ons land. Dat kan uiteindelijk leiden tot grotere afstand tussen groepen in de samenleving, zo constateert het SCP in een vandaag gepubliceerd onderzoek. Met de professionals in dit rapport pleit ook de PO-Raad voor brede brugklassen en latere selectie. Omdat scholen daarmee de samenleving in het klein blijven, en het kansengelijkheid vergroot.

  • Groep 8-leerlingen kregen vorig jaar gemiddeld een lager schooladvies dan voorgaande jaren, wijzen nieuwe cijfers uit. Het wegvallen van de eindtoets is daar een belangrijke oorzaak van omdat met dat besluit de oorspronkelijke schooladviezen in één klap definitief waren. Onderwijsminister Slob benadrukt het belang van kansrijk adviseren voor leerlingen die komend jaar de overstap maken naar het voortgezet onderwijs. Want ook zij dreigen slachtoffer te worden van de gevolgen van de coronacrisis.

  • Het is geen kwade wil, maar leraren laten de sociaaleconomische status van een gezin te zwaar meewegen in hun schooladvies voor een leerling, zegt dr. Kimberley Lek. En daarmee worden sommige leerlingen tekortgedaan. Lek promoveerde op haar onderzoek naar de voor- en nadelen van docentoordelen en toetsresultaten in de overgang van PO naar VO. We spraken haar en PO-Raad vicevoorzitter Anko van Hoepen over wat scholen kunnen leren van haar onderzoek.

  • Brugklassers moeten volgend schooljaar een landelijke niveauverbetertoets maken die in beeld brengt of zij wel op het juiste niveau zitten. Dat is één van de adviezen die jongeren vandaag aan premier Mark Rutte presenteren.

  • Nood breekt wet. Als álles anders wordt, moeten professionals besluiten kunnen nemen die in normale omstandigheden ondenkbaar zijn. Zoals een doorverwijzing naar het voortgezet onderwijs op basis van alléén een schooladvies, zonder eindtoets. Dat dat kán, bewijst niet dat die toets wel kan worden afgeschaft.

  • Minister Arie Slob (Onderwijs) besloot vorige maand dat de eindtoets voor leerlingen in groep acht dit jaar niet doorgaat. Hiermee wordt het initiële advies van de basisschool definitief. In schooljaar 2018-2019 leidde het toetsadvies na heroverweging nog voor 9,4% van de leerlingen tot een bijstelling van het schooladvies. Een bijstelling is door het wegvallen van de eindtoets dit jaar niet mogelijk. Om leerlingen, scholen en ouders tegemoet te komen, kan dit jaar een extra formulier aan het overgangsdossier toegevoegd worden. Zo kunnen zij een verwachte bijstelling meegeven aan de middelbare school.

  • De overgang van het primair naar het voortgezet onderwijs ziet er dit jaar anders uit. De eindtoets die normaal gesproken in deze periode wordt afgenomen, gaat voor leerlingen in groep acht niet door. Een hogere eindtoetsuitslag kan dus niet leiden tot een bijgesteld schooladvies. Het schooladvies dat voor 1 maart aan leerlingen is gegeven, wordt daarmee definitief. Minister Slob vraagt in een brief aan alle scholen en besturen in PO en VO om ‘extra inzet van zowel po-scholen als vo-scholen, om ervoor te zorgen dat leerlingen starten in een brugklas die op een niveau die rechtdoet aan hun capaciteiten en mogelijkheden’.

  • Door een fout in de normering van de eindtoets heeft elf procent van de leerlingen uit groep 8 een onjuist toetsadvies ontvangen. Het overgrote deel van deze groep leerlingen heeft een te hoog toetsadvies gekregen. Voor een deel van hen kan dat hebben geleid tot een onterechte heroverweging van het schooladvies, zo heeft het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap bekend gemaakt. Dit is een ernstige fout met mogelijk grote gevolgen voor leerlingen en hun ouders.  

  • ,,Volgens mij hebben we in het onderwijs twee grote uitdagingen: gelijke kansen creëren én de overgang van het primair naar het voortgezet onderwijs soepeler maken’’, zegt Bert-Jan Kollmer, schoolbestuurder bij Stichting OVO in Gorinchem. ,,Toen ik 4,5 jaar geleden als bestuurder begon, wilde ik daar iets aan veranderen.’’

  • Om te bevorderen dat alle kinderen op een passend niveau kunnen starten in het voortgezet onderwijs en dat niveau ook zo veel mogelijk vasthouden, kunnen basisscholen en middelbare scholen gezamenlijk een subsidie aanvragen voor het ontwikkelen en uitvoeren van zogenoemde doorstroomprogramma’s po-vo.

Pagina's