• Geef schoolbesturen en samenwerkingsverbanden de ruimte en het vertrouwen om het onafhankelijk toezicht zelf goed te regelen. Dat verzoek doet de PO-Raad aan de leden van de Tweede Kamer, in aanloop naar het debat dat zij volgende week over passend onderwijs voeren.

  • Staatssecretaris Dekker (Onderwijs) ziet geen aanleiding om in te grijpen in de landelijke verevening. Ook al ziet hij dat het aantal leerlingen op het speciaal onderwijs stijgt in regio’s met een positief saldo, en dat er in gebieden met een krimpend budget problemen ontstaan. Dat is één van de voorbeelden in de elfde voortgangsrapportage van Dekker aan de Kamer, waarin papier en werkelijkheid nog ver uit elkaar liggen.

  • Op 19 mei vond de bijeenkomst ‘Samen leren leven, samen werken aan een inclusieve maatschappij’ plaats. Centraal stond de leefwereld van anderen en het veranderen mét betrokkenen in plaats van vóór betrokkenen. Sprekers Annick de Witt en Hans Schuman namen de aanwezigen mee langs verschillende perspectieven op werken aan een inclusieve maatschappij. Ook jongeren zelf praatten mee over hun toekomst. Bekijk de vlog van leerlinge Syl van der Priem.

  • Doelgroep: iedereen die binnen het samenwerkingsverband passend onderwijs met financiën te maken heeft.  ...

  • Een stapeling aan financiële problemen maakt dat het voor diverse samenwerkingsverbanden en individuele schoolbesturen moeilijk is om passend onderwijs goed vorm te geven. Dat concludeert de Algemene Rekenkamer na onderzoek naar de bedrijfsvoering van het ministerie van Onderwijs. Ook vindt ze dat samenwerkingsverbanden inzichtelijker moeten maken waaraan zij hun geld besteden.

  • Reguliere basisscholen, speciale basisscholen (sbo) en scholen voor speciaal onderwijs (so) werken steeds meer en vaker samen. Dat doen zij om beter passend onderwijs te kunnen bieden, maar ook vanuit financiële noodzaak als gevolg van de landelijke verevening of een algehele leerlingdaling in de regio. 

  • In het vervolgoverleg over passend onderwijs heeft de Tweede Kamer voor de kerstvakantie nog diverse moties aangenomen. Zo moet het kabinet aan de slag met maatwerkoplossingen voor samenwerkingsverbanden met een krimpend budget en zal zij de behoefte gaan inventariseren voor meer experimenteerruimte voor besturen die zowel speciaal als speciaal basisonderwijs aanbieden. De PO-Raad gaat met OCW in gesprek over de consequenties van de moties.

  • De Onderwijsconsulenten hadden het dit jaar drukker dan ooit. De organisatie die in lastige situaties helpt met het zoeken naar een passende onderwijsplek, is blij met haar toegenomen naamsbekendheid, maar constateert ook dat zij nog vaak in te laat stadium betrokken wordt.

  • Doorzettingsmacht, bekostigingssancties, aandacht voor landelijke basisondersteuning. Staatssecretaris Sander Dekker (Onderwijs) kondigde donderdag in een Kamerdebat verschillende acties aan om het tempo in passend onderwijs op te schroeven. ,,Als we zeggen dat het niet goed gaat doe ik heel veel mensen tekort, maar we zijn er nog lang niet’’, zei hij.

  • We moeten af van het systeem dat voor elk kind apart afspraken gemaakt moeten worden met zorgaanbieders. Scholen en ouders moeten ervan op aan kunnen dat er een (boven) regionaal dekkend netwerk is, waarbij passende zorg en onderwijs gegarandeerd is voor ieder kind. Daarvoor pleit de PO-Raad in een brief aan de Tweede Kamer.

Pagina's