• Tot nu toe was er weinig bekend over de ervaringen van kinderen en passend onderwijs. De Kinderombudsman vroeg bijna 200 kinderen naar hun perspectief. Over het algemeen zijn kinderen best tevreden met het passend onderwijs dat zij krijgen. Toch loopt het spaak bij de meest kwetsbare kinderen: leerlingen met een meervoudige of complexe ondersteuningsbehoefte lopen op school vaker tegen problemen aan dan kinderen met lichte ondersteuningsvragen.

  • De zomervakantie is voorbij en bijna alle kinderen gaan weer naar school. Het merendeel van de ouders heeft vertrouwen in de maatregelen op scholen. Toch zijn er ook ouders die dilemma’s ervaren bij het weer naar school gaan van hun kinderen. Welke mogelijkheden zijn er bijvoorbeeld als jouw kind of één van de andere gezinsleden een kwetsbare gezondheid heeft? Of als angst voor corona een grote rol speelt? Speciaal voor deze ouders en professionals in het onderwijs, jeugdhulp en leerplicht is deze brochure (link) bedoeld.

  • De jaarlijks bijeenkomst voor professionals werkzaam op (boven)schoolse voorzieningen en collega’s vanuit jeugdhulp, wijkteam en samenwerkingsverbanden vindt dit jaar digitaal plaats op woensdag 7 oktober 2020. De bijeenkomst draait om kwaliteitsontwikkeling en de geleerde lessen in coronatijd met jongeren in kwetsbare posities. De presentaties en filmpjes zijn online te volgen. In kleine groepjes wisselt u via TEAMS ervaringen uit met collega professionals.

  • Meer weten over de beleidsregel ‘Experimenteerregeling samenwerking regulier en speciaal onderwijs’? Meld je dan nu aan voor de webinar. Deze online bijeenkomst is op vrijdag 25 september van 10.00 tot 11.30 uur en wordt georganiseerd door het ministerie van OCW, de Inspectie van het Onderwijs, het SPO en het NCOJ.

  • Tijdens de periode van afstandsonderwijs hebben schoolbesturen wekelijks data rondom noodopvang en opvang aan kinderen in kwetsbare situaties met de PO-Raad en de Vereniging Nederlandse Gemeenten (VNG) gedeeld. In opdracht van het ministerie van OCW is er onderzoek gedaan naar de ontwikkelingen rond noodopvang en kinderen in kwetsbare posities.

  • ,,Ouders die we spraken tijdens ons bezoek waren ontzettend positief over de aanpak binnen de scholen van samenwerkingsverband De Meijerij’’, vertelt Alfons Timmerhuis. ,,Ze ervaren een open en betrokken houding richting ouders, maar nóg belangrijker: de scholen staan open voor kinderen met verschillende zorgbehoeften. Scholen kijken naar wat het kind nodig heeft en gaan oplossingsgericht te werk.’’ Binnen het programma Met andere ogen is De Meijerij een inspiratieregio als het gaat om de aansluiting van onderwijs en jeugdhulp.

  • Minister Slob heeft aangekondigd dat handhaving van de leerplicht weer mogelijk wordt bij schoolverzuim dat niet aan corona gerelateerd is. In samenwerking met het ministerie van OCW heeft Ingrado gewerkt aan een stappenplan voor het opstarten van handhavend optreden door de leerplichtambtenaar. In dit stappenplan is beschreven in welke situaties handhaving vanaf nu weer mogelijk is.

  • Scholen kunnen vanaf heden een aanvraag indienen om komend schooljaar deel te nemen aan het experiment ‘samenwerking regulier en speciaal onderwijs’. Binnen dit experiment kan een geïntegreerde voorziening worden ingericht waarin regulier en speciaal onderwijs samenkomen. Scholen kunnen alle leerlingen zo een zo thuisnabij mogelijke onderwijsplek bieden en integraal tegemoetkomen aan hun ondersteuningsbehoeften. Leerlingen met en zonder extra ondersteuningsbehoefte gaan hierbij zoveel mogelijk samen naar school en zitten in dezelfde klas.

  • Een nieuwe signaleringswaarde voor reserves bij onderwijsinstellingen is vandaag gelanceerd door het ministerie van OCW. Met dit nieuwe kengetal stijgt het totaalbedrag aan mogelijk bovenmatige reserves in het primair onderwijs in een keer van 2,4% naar 7,9% van de totale baten. De PO-Raad ziet dat veel schoolbesturen hun financieel management kunnen verbeteren en hun financiële positie kunnen afbouwen ten behoeve van het onderwijs. De PO-Raad heeft vragen bij de enorme stijging van de reserves door een nieuwe signaleringswaarde. Daarom wil de sectororganisatie onderzoeken hoe de berekening van de signaleringswaarde meer recht kan doen aan sectorspecifieke kenmerken.

  • Op 29 juni 2020 wordt de nieuwe beleidsregel ‘Experimenten regulier-speciaal onderwijs’ gepubliceerd. Doel ervan is om het mogelijk te maken dat intensieve samenwerking van speciale en reguliere scholen kan worden aangegaan, die past in de bredere ontwikkeling om tot meer inclusie en maatwerk voor leerlingen te komen.

Pagina's