• Op 5 februari ging de Tweede Kamer in debat met ministers Arie Slob (Onderwijs) en Hugo de Jonge (VWS) over de samenwerking onderwijs-zorg. De PO-Raad en VO-raad stuurden een brief naar de Kamer waarin zij vragen de schotten tussen regulier en speciaal onderwijs weg te halen, op weg naar inclusiever onderwijs.

  • Onderwerp
    20-01-2020

    Kinderen moeten altijd de beste vorm van onderwijs en zorg aangeboden krijgen binnen de school, passend bij hun ontwikkeling. Het belang van het kind moet daarbij voorop staan, vindt de PO-Raad. Schoolbesturen hebben zorgplicht en het regulier en speciaal onderwijs heeft met de invoering van passend onderwijs gezamenlijk de verantwoordelijkheid gekregen om leerlingen die ondersteuning nodig hebben een passende plek te bieden. Lees verder

  • De PO-Raad heeft samen met de VO-raad, LECSO en het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap (OCW) gewerkt aan een landelijk aanvraagformulier toelaatbaarheidsverklaring voor leerlingen met een ernstige meervoudig beperking. Deze leerlingen hebben structureel extra onderwijsondersteuning en zorg nodig.

  • Op 11 februari is de eerstvolgende bijeenkomt voor ontwikkelgroep samenwerking regulier en speciaal onderwijs die het Steunpunt Passend Onderwijs (SPO) organiseert. 

  • Het reduceren en het voorkomen van het aantal leerlingen dat thuis zit is een complex en weerbarstig vraagstuk. Leerlingen kunnen om uiteenlopende redenen thuiszitten. Vaak is een combinatie van onderwijs en jeugd aanbod of samenwerking tussen beide om deze jongere op een duurzame manier terug te leiden naar het onderwijs. Wat kan men van elkaar leren? Het Steunpunt Passend Onderwijs (SPO) organiseert de ontwikkelgroep (preventie) van thuiszitten met als doel kennisuitwisseling over de lokale aanpak van thuiszitten en samenwerking te versterken.

  • In 2020 wordt de Wet op passend onderwijs geëvalueerd en in de Tweede Kamer besproken. Samen met de VO-raad heeft de PO-Raad gewerkt aan een eigen inbreng met voorstellen om passend onderwijs te verbeteren. Hierbij maken de sectororganisaties onderscheid tussen speerpunten en aanpassingen voor de komende tijd en een stip op de horizon.

  • Bestaande wettelijke barrières maken het niet eenvoudig om tot een goede (financiële) samenwerking tussen onderwijs en jeugdhulp te komen, maar met durf, creativiteit en vooral ook een gezamenlijke...

  • Een ontwikkeling richting meer transparantie en rijkere verantwoording, dat is de wens van leden van de PO-Raad, zo bleek donderdag tijdens de Algemene Ledenvergadering (ALV). Leden vinden het een goede ontwikkeling dat PO-Raad en VO-raad werken aan een po/vo benchmark zodat maatschappij en politiek meer inzicht krijgen in de ontwikkelingen van de sector en schoolbesturen van elkaar kunnen leren. Daarnaast spraken schoolbesturen met elkaar over de inbreng van de sector in de evaluatie van passend onderwijs die volgend jaar op de planning staat. Ook gingen de schoolbesturen in gesprek over het vastlopen van de cao-onderhandelingen.

  • Voor alle leerlingen moet er op reguliere scholen een passende plek te vinden zijn, vindt de Onderwijsraad. In een maandag verschenen advies stelt de raad dat het dan ook niet gewenst is om wettelijk mogelijk te maken dat particulier onderwijs de zorg voor kinderen met een zware ondersteuningsvraag overneemt. Wel kunnen publieke scholen bij particuliere scholen expertise en materiaal inkopen.

  • Ministers Hugo de Jonge (Volksgezondheid, Welzijn en Sport) en Arie Slob (Onderwijs) schrijven in een brief aan de Tweede Kamer dat ze hard werken aan een betere aansluiting tussen onderwijs en zorg ‘zodat ook kinderen met een aandoening, ziekte of beperking zich optimaal kunnen ontwikkelen.’ De PO-Raad pleit al langer voor een betere samenwerking tussen onderwijs en zorg en vindt het goed dat het kabinet deze maatregelen neemt.

Pagina's