• Alle samenwerkingsverbanden passend onderwijs moeten voor 1 februari 2021 met één gezamenlijk sectoraal plan komen om hun bovenmatige reserves af te bouwen, kondigde minister Arie Slob (Onderwijs) aan tijdens het debat over de verbeteraanpak passend onderwijs. Een werkgroep van PO-Raad, VO-Raad, Netwerk LPO en Sectorraad swv VO heeft de afgelopen weken gewerkt aan het sectorale plan. Via een webinar wordt dit plan ter consultatie wordt voorgelegd aan de samenwerkingsverbanden.

  • De initiatiefwet van D66 om de Leerplichtwet aan te passen op het recht op onderwijs, zoals ook in het Kinderrechtenverdrag wordt omschreven, staat open voor internetconsultatie. Jongeren krijgen daarmee het recht op zo volledig mogelijke ontplooiing. De PO-Raad en LECSO hebben een aantal aandachtspunten meegegeven in reactie op de internetconsultatie.

  • Update bericht - Voor de ontplooiingsmogelijkheden van kwetsbare kinderen moeten scholen in het voortgezet speciaal onderwijs (vso) samen kunnen blijven werken met particuliere instellingen om de entree-opleiding en branchecertificaten aan te kunnen bieden, dat vragen de PO-Raad en LECSO in een brief aan de Tweede Kamer. Woensdag spreekt de Kamer over mbo en praktijkonderwijs.De ministers van Onderwijs hebben voorgesteld de samenwerking van praktijkonderwijs en mbo te versterken. Een mooi initiatief, maar dit blijkt voor leerlingen in het vso ongewenste effecten te hebben.

  • Te veel jongeren krijgen geen passende hulp door de manier waarop de stelsels van jeugdhulp, justitie en onderwijs momenteel zijn ingericht en op elkaar zijn aangesloten, schrijft minister Arie Slob (Onderwijs) aan de Tweede Kamer. De ministeries van Onderwijs, Volksgezondheid en Justitie hebben onderzoek laten doen naar de mogelijkheden voor kleinschalige voorzieningen in residentiële instellingen, waar onderwijs door vso-scholen wordt verzorgd voor jongeren met een complexe hulpvraag die in een jeugdhulpinstelling of justitiële jeugdinrichting verblijven.

  • In de evaluatie van passend onderwijs zijn de initiatieven voor integratie van regulier en speciaal onderwijs naar voren gekomen als dé voorbeelden voor de doorontwikkeling richting inclusiever onderwijs. Ter inspiratie en stimulans hiervoor vond op 27 november 2020 een landelijke online conferentie plaats over verdergaande samenwerking of integratie van speciaal en regulier onderwijs.

  • Tot 31 januari 2021 kun je je weer aanmelden voor deelname aan de leergemeenschap via de website van het Steunpunt Passend Onderwijs. Daarmee meld u zich tegelijkertijd aan voor de digitale bijeenkomst op 4 februari 2021 en 18 maart 2021. U ontvangt meer informatie zodra deze beschikbaar is.

  • Op 28 januari 2021 organiseert het Steunpunt Passend Onderwijs een online themabijeenkomst over maatwerk, afstandsonderwijs en onderwijszorgarrangementen. Tijdens dit webinar van 09.30 tot 12.00 uur zal stilgestaan worden bij de recente ontwikkelingen op deze thema’s. Er zal voldoende ruimte worden geboden om vragen te stellen.

  • Tijdens de derde dialoogmiddag van de reeks ‘Met andere ogen’ gaan we in gesprek over de rol van bestuurders in het vergroten van de ontwikkelkansen van kinderen. Betere samenwerking tussen onderwijs, zorg en jeugd is daarin cruciaal, met elkaar in gesprek gaan over die samenwerking is dus van groot belang. In de aflevering ‘Door de ogen van bestuurders’ gaan we in gesprek met verschillende
    bestuurders om gezamenlijk te bespreken wat de gedeelde visie is rondom die ontwikkelkansen.

  • Passend onderwijs werd het afgelopen jaar uitgebreid geëvalueerd door het ministerie van OCW en vorige week stuurde minister Arie Slob zijn verbeteraanpak met 25 maatregelen naar de Tweede Kamer. Deze week spraken minister en Tweede Kamer over hun ideeën om passend onderwijs te verbeteren. Ze waren het er wel over eens dat het stelsel niet in zijn geheel op de schop hoeft. 

  • Minister Arie Slob (Onderwijs) en staatssecretaris Paul Blokhuis (VWS) hebben de Tweede Kamer geïnformeerd  over de maatregelen die zij nemen om zorg en onderwijs beter met elkaar te verbinden. De PO-Raad vindt het mooi dat er stappen genomen worden om de samenwerking tussen onderwijs en zorg te verbeteren, maar denkt dat er meer nodig is om passende combinaties van onderwijs en zorg te bieden aan kinderen die dat nodig hebben.

Pagina's