• Scholen kunnen vanaf heden een aanvraag indienen om komend schooljaar deel te nemen aan het experiment ‘samenwerking regulier en speciaal onderwijs’. Binnen dit experiment kan een geïntegreerde voorziening worden ingericht waarin regulier en speciaal onderwijs samenkomen. Scholen kunnen alle leerlingen zo een zo thuisnabij mogelijke onderwijsplek bieden en integraal tegemoetkomen aan hun ondersteuningsbehoeften. Leerlingen met en zonder extra ondersteuningsbehoefte gaan hierbij zoveel mogelijk samen naar school en zitten in dezelfde klas.

  • Een nieuwe signaleringswaarde voor reserves bij onderwijsinstellingen is vandaag gelanceerd door het ministerie van OCW. Met dit nieuwe kengetal stijgt het totaalbedrag aan mogelijk bovenmatige reserves in het primair onderwijs in een keer van 2,4% naar 7,9% van de totale baten. De PO-Raad ziet dat veel schoolbesturen hun financieel management kunnen verbeteren en hun financiële positie kunnen afbouwen ten behoeve van het onderwijs. De PO-Raad heeft vragen bij de enorme stijging van de reserves door een nieuwe signaleringswaarde. Daarom wil de sectororganisatie onderzoeken hoe de berekening van de signaleringswaarde meer recht kan doen aan sectorspecifieke kenmerken.

  • Op 29 juni 2020 wordt de nieuwe beleidsregel ‘Experimenten regulier-speciaal onderwijs’ gepubliceerd. Doel ervan is om het mogelijk te maken dat intensieve samenwerking van speciale en reguliere scholen kan worden aangegaan, die past in de bredere ontwikkeling om tot meer inclusie en maatwerk voor leerlingen te komen.

  • Iedereen in de sector deelt de zorgen over kwetsbare leerlingen. Dat zijn onder andere leerlingen in onveilige thuissituaties en kinderen die we, ondanks alle inspanningen, nu niet goed kunnen bereiken. Daarom heeft de PO-Raad gisteren een peiling uitgezet onder haar leden, waar we wederom veel respons op hebben ontvangen. 

  • Het kabinet moet de middelen voor onderwijs en voor ondersteuning en zorg in onderwijs ‘ontschotten’, vindt de Tweede Kamer. Daarnaast moeten pilots die deze gezamenlijke financiering in de praktijk willen brengen hier de mogelijkheid voor krijgen. De Tweede Kamer stemde dinsdag ook voor een aantal andere veranderingen voor het primair onderwijs. In dit bericht lees je de belangrijkste besluiten. 

  • Op 5 februari ging de Tweede Kamer in debat met ministers Arie Slob (Onderwijs) en Hugo de Jonge (VWS) over de samenwerking onderwijs-zorg. De PO-Raad en VO-raad stuurden een brief naar de Kamer waarin zij vragen de schotten tussen regulier en speciaal onderwijs weg te halen, op weg naar inclusiever onderwijs.

  • Onderwerp
    20-01-2020

    Kinderen moeten altijd de beste vorm van onderwijs en zorg aangeboden krijgen binnen de school, passend bij hun ontwikkeling. Het belang van het kind moet daarbij voorop staan, vindt de PO-Raad. Schoolbesturen hebben zorgplicht en het regulier en speciaal onderwijs heeft met de invoering van passend onderwijs gezamenlijk de verantwoordelijkheid gekregen om leerlingen die ondersteuning nodig hebben een passende plek te bieden. Lees verder

  • De PO-Raad heeft samen met de VO-raad, LECSO en het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap (OCW) gewerkt aan een landelijk aanvraagformulier toelaatbaarheidsverklaring voor leerlingen met een ernstige meervoudig beperking. Deze leerlingen hebben structureel extra onderwijsondersteuning en zorg nodig.

  • Op 11 februari is de eerstvolgende bijeenkomt voor ontwikkelgroep samenwerking regulier en speciaal onderwijs die het Steunpunt Passend Onderwijs (SPO) organiseert. 

  • Wegens ontwikkelingen rondom het coronavirus is deze bijeenkomst geannuleerd. Het reduceren en het voorkomen van het aantal leerlingen dat thuis zit is een complex en weerbarstig vraagstuk. Leerlingen kunnen om uiteenlopende redenen thuiszitten. Vaak is een combinatie van onderwijs en jeugd aanbod of samenwerking tussen beide om deze jongere op een duurzame manier terug te leiden naar het onderwijs. Wat kan men van elkaar leren? Het Steunpunt Passend Onderwijs (SPO) organiseert de ontwikkelgroep (preventie) van thuiszitten met als doel kennisuitwisseling over de lokale aanpak van thuiszitten en samenwerking te versterken.

Pagina's