• De netwerkbijeenkomst PO/VO-J42 van woensdag 14 april van 9.00 tot 11.00 uur staat in het teken van ‘leidende principes’ in de samenwerking tussen onderwijs en jeugdhulp.

  • Op donderdag 15 april organiseren het dashboard passend onderwijs, het Steunpunt Passend Onderwijs, het NJi en de VNG een online informatiebijeenkomst over data-gedreven werken. Tijdens deze bijeenkomst vertelt een expert ‘data-gedreven werken’ over de mogelijkheden van uw data, en met name hoe data bijdragen aan het gesprek in de regio en helpt bij het maken van beleid. In het tweede deel leer je hoe de verschillende informatieproducten van de Raden, het NJi, en de VNG kunnen bijdragen aan beleid in de samenwerking onderwijs- jeugd.

  • Een dekkend aanbod aan scholen waarin regulier en speciaal onderwijs samenkomen in een geïntegreerde voorziening waarin leerlingen met en zonder extra ondersteuningsbehoefte zo veel als mogelijk samen naar school gaan, in dezelfde klas zitten en op het zelfde schoolplein spelen. Dat is de ontwikkeling richting inclusiever onderwijs. De beleidsregel experimenten samenwerking regulier en speciaal onderwijs, die 29 juni 2020 gepubliceerd is, maakt het mogelijk om intensieve samenwerking tussen speciale en reguliere scholen aan te gaan. 

  • Tijdens de schoolsluiting door het coronavisus in het voorjaar waren scholen niet verplicht verzuimmeldingen door te geven. Volgens minister Arie Slob (Onderwijs), die de Tweede Kamer jaarlijks informeert over de verzuimcijfers, is het daarom lastig deze data te vergelijken met de verzuimmeldingen van andere jaren. Het ‘vraagstuk van uitval en thuiszitters blijft echter urgent’ schrijft de minister in een brief aan de Kamer.

  • Minister Arie Slob (Onderwijs) heeft positief gereageerd op het gezamenlijke sectorplan voor afbouw van bovenmatige reserves bij de samenwerkingsverbanden. De vier partijen (Sectorraad SWVVO,...

  • Samen met het Platform Samen Opleiden & Professionaliseren organiseert het Steunpunt Passend Onderwijs (SPO) op 31 maart een webinar over dilemma’s op het gebied van passend onderwijs waar studenten, startbekwame leraren en lerarenopleidingen in de praktijk tegenaan lopen.

  • Voor de ontwikkeling van leerlingen is het belangrijk dat zij goed onderwijs krijgen en waar nodig de juiste ondersteuning. Om deze ondersteuning mogelijk te maken werken in verschillende situaties onderwijs, gemeente(n) en partners uit het jeugddomein samen. Rond de vraag wat wel en niet mag rond de uitwisseling van gegevens tussen deze partners leven veel vragen. De antwoorden op deze vragen krijgt u tijdens het webinar op 24 maart 2021, die het Steunpunt Passend Onderwijs organiseert met het NJi, de MBO Raad en Ouders & Onderwijs.

  • Op 18 maart vindt de tweede bijeenkomst plaats van de leergemeenschap preventie van thuiszitten van het Steunpunt Passend Onderwijs (SPO). Deelname aan de leergemeenschap is inmiddels gesloten. Je kunt je wel opgeven om het plenaire online deel van de bijeenkomst bij te wonen.

  • Minister Slob heeft aan de samenwerkingsverbanden gevraagd om met een sectorplan te komen dat gaat zorgen voor een versnelde en doelmatige afbouw van de bovenmatige reserves. Dit plan moest uiterlijk 1 februari ingediend zijn. Zonder goed plan zou er mogelijk generiek gekort worden op de bekostiging 2021-2022.

  • Om kinderen een stevige basis mee te geven, is goede samenwerking tussen kinderopvang en basisonderwijs ontzettend belangrijk. Op steeds meer plekken zien we inspirerende voorbeelden van scholen en kinderopvangorganisaties die samen optrekken zodat kinderen hun onderwijscarrière soepel starten. Een aantal van die praktijkvoorbeelden zijn gebundeld in de publicatie Verrassend Passend Special: samenwerking kinderopvang en onderwijs.

Pagina's