• Dit schooljaar was een aaneenschakeling van turbulente periodes, zegt Rinda den Besten terugblikkend. De sector worstelde met ingewikkelde kwesties en zette ‘stoere stappen’. Wát er ook speelde, zag Anko van Hoepen, het draaide áltijd om onderwijskwaliteit. En dat blijft ook de rode draad in het komende schooljaar, voorzien ze. Den Besten: ,,Het komend jaar staat in het teken van de verkiezingen en de grote vragen.”

  • Een nauwere betrokkenheid van de inspectie, een standaarddashboard om zichtbaar te maken of scholen hun middelen wel doelmatig besteden of succesvolle interventies delen. Het is een greep uit de voorstellen in het onderzoeksrapport Een verstevigd fundament voor iedereen. Want onze onderwijsresultaten zijn afgenomen en de ongelijkheid is toegenomen. Het funderend onderwijs staat voor een flinke verbeteropgave, zo stellen de onderzoekers van McKinsey.

  • Het nieuwe onderwijsresultatenmodel dat de inspectie vanaf 2020/2021 gebruikt, biedt scholen de mogelijkheid om de resultaten goed te vergelijken met andere scholen en concrete ambities op te stellen voor hun leerlingen. Kom in oktober en november naar een van de werkdagen rond het nieuwe resultatenmodel dat de PO-Raad organiseert. Je wordt bijgepraat en gaat aan de slag met de ambities van jouw school. 

  • Hoe zorg je als schoolbestuurder dat de kwaliteitszorg in je organisatie je scholen effectief ondersteunt bij het bieden van goed onderwijs? Die vraag staat centraal bij de leergang Regie op onderwijskwaliteit voor gevorderde bestuurders. Tijdens de eerste bijeenkomst bleek dat de deelnemers met uiteenlopende eigen ontwikkelvragen aan de slag willen.

  • Pagina

    Een verslag van de geslaagde eerste bijeenkomst leergang Regie op onderwijskwaliteit voor gevorderde bestuurders.

  • Vanwege grote belangstelling organiseert de PO-Raad opnieuw een leerking Leren & waarderen met Biesta. In deze leerkring gaan we verkennen of en hoe we het gedachtengoed van Biesta kunnen verbinden met kwaliteitszorg en verantwoording.

  • Vensters is het programma voor schoolbesturen en scholen die transparant willen zijn over hun onderwijskwaliteit en informatie willen gebruiken om hun kwaliteit te monitoren en verbeteren. En om daarbij zelf de regie te houden. Hoe heb je met Vensters zicht op de onderwijskwaliteit en leg je verantwoording af? Tijdens de bijeenkomst komen alle onderdelen van Vensters aan bod, speciaal voor kwaliteitsmedewerkers in het po. Je krijgt tips en bruikbare voorbeelden.

  • Let op! Alle werkdagen zijn wegens de ontwikkelingen rondom het coronavirus geannuleerd. Er wordt gekeken naar nieuwe dagen in het najaar. Meer info volgt. 

  • Hoe zorg je dat je als schoolbestuurder regie hebt over de kwaliteit op je scholen als je zelf niet dagelijks op die scholen bent? Oud-leraar en directeur-bestuurder Mark van der Pol heeft het antwoord. Om beginnende schoolbestuurders op weg te helpen, organiseert hij met de PO-Raad een leergang. ,,Kwaliteit kun je niet van boven opleggen.’’

  • Bestuurders en schoolleiders sturen in onderlinge samenwerking op de borging en ontwikkeling van onderwijskwaliteit. Als het om toekomstgericht onderwijs gaat, zijn leerkrachten nog zoekend en...

Pagina's