• Ben jij een beginnende bestuurder in het onderwijs? Leg een stevige basis met deze leergang en start met een inhoudelijke blik aan je nieuwe uitdaging.

  • Dit schooljaar was een aaneenschakeling van turbulente periodes, zegt Rinda den Besten terugblikkend. De sector worstelde met ingewikkelde kwesties en zette ‘stoere stappen’. Wát er ook speelde, zag Anko van Hoepen, het draaide áltijd om onderwijskwaliteit. En dat blijft ook de rode draad in het komende schooljaar, voorzien ze. Den Besten: ,,Het komend jaar staat in het teken van de verkiezingen en de grote vragen.”

  • Een nauwere betrokkenheid van de inspectie, een standaarddashboard om zichtbaar te maken of scholen hun middelen wel doelmatig besteden of succesvolle interventies delen. Het is een greep uit de voorstellen in het onderzoeksrapport Een verstevigd fundament voor iedereen. Want onze onderwijsresultaten zijn afgenomen en de ongelijkheid is toegenomen. Het funderend onderwijs staat voor een flinke verbeteropgave, zo stellen de onderzoekers van McKinsey.

  • Het nieuwe onderwijsresultatenmodel dat de inspectie vanaf 2020/2021 gebruikt, biedt scholen de mogelijkheid om de resultaten goed te vergelijken met andere scholen en concrete ambities op te stellen voor hun leerlingen. De PO-Raad organiseerde in samenwerking met de inspectie werkdagen rond het nieuwe resultatenmodel die binnen de kortste keren vol zaten. Helaas kunnen we deze fysieke bijeenkomsten niet door laten gaan vanwege de aangescherpte coronamaatregelen. We begrijpen dat heel veel scholen toch aan het werk willen met het onderwijsresulatenmodel en zijn daarom (versneld) aan de slag met het digitaal beschikbaar maken van het materiaal van deze werkdagen. Zo nemen we een instructiefilm op met alle informatie van de werkdagen. Ook werken we aan tools die jullie kunnen helpen om de eigen situatie goed in kaart te brengen, we maken een helpdeskfunctie en wellicht nog wel meer. We verwachten dit begin november met je te kunnen delen. Houd onze site en nieuwsbrief dus in de gaten!

  • Hoe zorg je als schoolbestuurder dat de kwaliteitszorg in je organisatie je scholen effectief ondersteunt bij het bieden van goed onderwijs? Die vraag staat centraal bij de leergang Regie op onderwijskwaliteit voor gevorderde bestuurders. Tijdens de eerste bijeenkomst bleek dat de deelnemers met uiteenlopende eigen ontwikkelvragen aan de slag willen.

  • Pagina

    Een verslag van de geslaagde eerste bijeenkomst leergang Regie op onderwijskwaliteit voor gevorderde bestuurders.

  • Vanwege grote belangstelling organiseert de PO-Raad opnieuw een leerking Leren & waarderen met Biesta. In deze leerkring gaan we verkennen of en hoe we het gedachtengoed van Biesta kunnen verbinden met kwaliteitszorg en verantwoording. Inmiddels zit deze leerkring VOL. Aanmelden is helaas niet meer mogelijk.

  • Vensters is het programma voor schoolbesturen en scholen die transparant willen zijn over hun onderwijskwaliteit en informatie willen gebruiken om hun kwaliteit te monitoren en verbeteren. En om daarbij zelf de regie te houden. Hoe heb je met Vensters zicht op de onderwijskwaliteit en leg je verantwoording af? Tijdens de bijeenkomst komen alle onderdelen van Vensters aan bod, speciaal voor kwaliteitsmedewerkers in het po. Je krijgt tips en bruikbare voorbeelden.

  • Let op! Alle werkdagen zijn wegens de ontwikkelingen rondom het coronavirus geannuleerd. Er wordt gekeken naar nieuwe dagen in het najaar. Meer info volgt. 

Pagina's