• Het schooladvies blijft leidend en de eindtoets blijft tellen als een soort second opinion. Maar beide volgen korter op elkaar en alle leerlingen van groep 8 moeten zich tegelijkertijd, rond 1 mei, inschrijven op een middelbare school. In een debat dinsdagavond in de Tweede Kamer schaarden de coalitiepartijen zich achter deze plannen van minister Arie Slob (Onderwijs).

  • Het kabinet wil van de eindtoets een doorstroomtoets maken. Minister Arie Slob (Onderwijs) schrijft aan de Tweede Kamer dat gelijke kansen voor leerlingen belangrijk zijn en dat de eindtoets op den duur minder bepalend moet worden. Uiteindelijk moet het makkelijker zijn om in de eerste klassen van de middelbare school nog te wisselen van niveau. De PO-Raad is positief dat haar standpunten over de langere termijn zijn overgenomen door de minister.

  • Terwijl 180.000 leerlingen in groep 8 onlangs de uitslag van hun eindtoets hebben gekregen, suddert in het land een discussie over de toekomst van die eindtoets en het bijbehorende schooladvies. Eens zijn de verschillende kampen het over één ding: We moeten leerlingen niet meer zo vroeg selecteren.

  • Door een fout in de normering van de eindtoets heeft elf procent van de leerlingen uit groep 8 een onjuist toetsadvies ontvangen. Het overgrote deel van deze groep leerlingen heeft een te hoog toetsadvies gekregen. Voor een deel van hen kan dat hebben geleid tot een onterechte heroverweging van het schooladvies, zo heeft het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap bekend gemaakt. Dit is een ernstige fout met mogelijk grote gevolgen voor leerlingen en hun ouders.  

  • Amper twee weken voordat de eerste leerlingen zich buigen over de eindtoets, adviseert het Centraal Plan Bureau (CPB) om die toets een belangrijkere rol te geven ín het schooladvies. Het CPB schaart zich daarmee achter de PO-Raad en diverse politieke partijen.

  • Volgens RTLZ  zijn er steeds meer bedrijven die eindtoetstrainingen en bijlessen aanbieden voor leerlingen op de basisschool.

  • Toetsen in het primair en voortgezet onderwijs moeten meer worden gebruikt om leerlingen te volgen en ondersteunen bij hun ontwikkeling. Ook zijn er meer brede brugklassen nodig om segregatie in het onderwijs tegen te gaan. Dat adviseert de Onderwijsraad in diverse rapporten.

  • De harde overgang tussen het primair en voortgezet onderwijs zoals die er nu is, zet veel kinderen op een achterstand. Zij dreigen tussen wal en schip te raken en kunnen hun potentieel niet ten volle benutten en dat doet pijn. Eerder was de PO-Raad voorstander van het verschuiven van de eindtoets naar het einde van het jaar, hiermee werd het schooladvies leidend. Het leidende karakter van het schooladvies moet wat ons betreft gehandhaafd blijven, alleen moeten we onder ogen zien dat niet alle kinderen van het huidige systeem profiteren.

  • De gemiddelde eindtoetsscores blijven door de jaren heen nagenoeg stabiel. Dat blijkt uit de nieuwste cijfers op scholenopdekaart.nl, de website waarop scholen laten zien wat ze doen en hun prestaties toelichten. Wat zo’n trend zegt? Om goede conclusies te kunnen trekken over onderwijskwaliteit moet breder naar scholen worden gekeken.

Pagina's