• De Tweede Kamer vindt dat lessen die gegeven worden door onbevoegden niet mogen tellen als onderwijstijd. In de laatste week voor het zomerreces stemde de Kamer voor een motie van GroenLinks, SP, PvdA en D66 die dit moet regelen. De minister gaf scholen in de G5 met een lerarentekort eerder de ruimte om maximaal 22 uur per maand onbevoegden voor de klas te zetten om de tekorten tijdelijk op te vangen.

  • Scholen kunnen vanaf heden een aanvraag indienen om komend schooljaar deel te nemen aan het experiment ‘samenwerking regulier en speciaal onderwijs’. Binnen dit experiment kan een geïntegreerde voorziening worden ingericht waarin regulier en speciaal onderwijs samenkomen. Scholen kunnen alle leerlingen zo een zo thuisnabij mogelijke onderwijsplek bieden en integraal tegemoetkomen aan hun ondersteuningsbehoeften. Leerlingen met en zonder extra ondersteuningsbehoefte gaan hierbij zoveel mogelijk samen naar school en zitten in dezelfde klas.

  • Een nieuwe signaleringswaarde voor reserves bij onderwijsinstellingen is vandaag gelanceerd door het ministerie van OCW. Met dit nieuwe kengetal stijgt het totaalbedrag aan mogelijk bovenmatige reserves in het primair onderwijs in een keer van 2,4% naar 7,9% van de totale baten. De PO-Raad ziet dat veel schoolbesturen hun financieel management kunnen verbeteren en hun financiële positie kunnen afbouwen ten behoeve van het onderwijs. De PO-Raad heeft vragen bij de enorme stijging van de reserves door een nieuwe signaleringswaarde. Daarom wil de sectororganisatie onderzoeken hoe de berekening van de signaleringswaarde meer recht kan doen aan sectorspecifieke kenmerken.

  • Op 29 juni 2020 wordt de nieuwe beleidsregel ‘Experimenten regulier-speciaal onderwijs’ gepubliceerd. Doel ervan is om het mogelijk te maken dat intensieve samenwerking van speciale en reguliere scholen kan worden aangegaan, die past in de bredere ontwikkeling om tot meer inclusie en maatwerk voor leerlingen te komen.

  • Het College van Toetsing en Examens (CvTE) heeft een brief naar alle schoolbestuurders, schoolleiders en examensecretarissen in het voortgezet speciaal onderwijs. In deze brief is de planning van de examenonderdelen bekend gemaakt.

  • Schoolbesturen in het speciaal basisonderwijs, speciaal onderwijs en voortgezet speciaal onderwijs ontvangen binnenkort incidenteel geld van het Participatiefonds (Pf). In de nieuwe cao voor het primair onderwijs is afgesproken dat deze schoolbesturen dit extra geld krijgen om een eventuele stijging van de salariskosten van het onderwijsondersteunend personeel tijdelijk op te vangen.

  • Minister Arie Slob (Onderwijs) heeft in overleg met onderwijsorganisaties besloten dat het centraal examen niet doorgaat in 2020. Leerlingen kunnen dit jaar hun diploma behalen op basis van de schoolexamens en zo zonder vertraging doorstromen naar het vervolgonderwijs. Scholen krijgen de ruimte om de schoolexamens veilig te organiseren en af te sluiten.

  • Op 11 februari is de eerstvolgende bijeenkomt voor ontwikkelgroep samenwerking regulier en speciaal onderwijs die het Steunpunt Passend Onderwijs (SPO) organiseert. 

  • Ministers Hugo de Jonge (Volksgezondheid, Welzijn en Sport) en Arie Slob (Onderwijs) schrijven in een brief aan de Tweede Kamer dat ze hard werken aan een betere aansluiting tussen onderwijs en zorg ‘zodat ook kinderen met een aandoening, ziekte of beperking zich optimaal kunnen ontwikkelen.’ De PO-Raad pleit al langer voor een betere samenwerking tussen onderwijs en zorg en vindt het goed dat het kabinet deze maatregelen neemt.

  • Het speciaal onderwijs heeft te maken met een grote toestroom aan leerlingen. Veel scholen werken zelfs met wachtlijsten. De PO-Raad en het Landelijk Expertise Centrum Speciaal Onderwijs (LECSO) brengen de komende tijd in kaart hoe groot deze problematiek is in het speciaal onderwijs. Samen met schoolbesturen, lerarenopleiders, gemeenten en het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap (OCW) werken we aan effectieve oplossingen.

Pagina's