• Een dekkend aanbod aan scholen waarin regulier en speciaal onderwijs samenkomen in een geïntegreerde voorziening waarin leerlingen met en zonder extra ondersteuningsbehoefte zo veel als mogelijk samen naar school gaan, in dezelfde klas zitten en op het zelfde schoolplein spelen. Dat is de ontwikkeling richting inclusiever onderwijs. De beleidsregel experimenten samenwerking regulier en speciaal onderwijs, die 29 juni 2020 gepubliceerd is, maakt het mogelijk om intensieve samenwerking tussen speciale en reguliere scholen aan te gaan. 

  • De Tweede Kamer heeft op verzoek van minister Slob (Onderwijs) een wijziging van de wet* aangenomen waardoor leerlingen in het praktijkonderwijs (pro) en voortgezet speciaal onderwijs (vso) een schooldiploma ontvangen aan het eind van hun schoolcarrière. Leerlingen die niet hebben voldaan niet aan de vereisten van het schooldiploma, ontvangen een verklaring.

  • Update bericht - Voor de ontplooiingsmogelijkheden van kwetsbare kinderen moeten scholen in het voortgezet speciaal onderwijs (vso) samen kunnen blijven werken met particuliere instellingen om de entree-opleiding en branchecertificaten aan te kunnen bieden, dat vragen de PO-Raad en LECSO in een brief aan de Tweede Kamer. Woensdag spreekt de Kamer over mbo en praktijkonderwijs.De ministers van Onderwijs hebben voorgesteld de samenwerking van praktijkonderwijs en mbo te versterken. Een mooi initiatief, maar dit blijkt voor leerlingen in het vso ongewenste effecten te hebben.

  • Te veel jongeren krijgen geen passende hulp door de manier waarop de stelsels van jeugdhulp, justitie en onderwijs momenteel zijn ingericht en op elkaar zijn aangesloten, schrijft minister Arie Slob (Onderwijs) aan de Tweede Kamer. De ministeries van Onderwijs, Volksgezondheid en Justitie hebben onderzoek laten doen naar de mogelijkheden voor kleinschalige voorzieningen in residentiële instellingen, waar onderwijs door vso-scholen wordt verzorgd voor jongeren met een complexe hulpvraag die in een jeugdhulpinstelling of justitiële jeugdinrichting verblijven.

  • Dat het grote voordelen heeft dat regulier en speciaal onderwijs nauw samenwerken én met andere jeugdinstellingen onder één dak wonen, wordt al sinds 2009 ervaren in Ochten. Op de begane grond en 1e verdieping van het relatief nieuwe gebouw van deze brede zorgschool huizen een reguliere school (Sébaschool), een s(b)o-school, die ook toegankelijk is voor cluster 3-leerlingen (Rehoboth Onderwijs & Zorg), een peuterspeelzaal en een dagbehandelingscentrum voor jonge kinderen. Op de tweede etage, de ‘zorgverdieping’, zijn verschillende ondersteunende disciplines te vinden. Jan Zwerus is directeur-bestuurder van o.a. de Sébaschool en directeur van Rehoboth onderwijs en zorg:,,Omdat we thuisnabij passend onderwijs willen bieden, benutten wij elkaars kennis en expertise zo optimaal mogelijk.”

  • Zoveel mogelijk kinderen thuisnabij passend onderwijs bieden, minder segregatie en meer inclusie, minder doorverwijzing naar zware zorg en minder bureaucratie. Dat zijn de belangrijkste ambities van brede school Het Anker in Wijk bij Duurstede. Onder de naam ‘Geen kind Wijk uit’ biedt deze leef- en leergemeenschap kinderopvang, regulier onderwijs, speciaal basisonderwijs en speciaal onderwijs1. Inge Westerveld is directeur van de reguliere school en de sbo-school die deel uitmaken van brede school Het Anker. ,,Officieel zijn het nog twee scholen, maar ze functioneren als één school, met één team, één jaarkalender en één directie.”

  • De Inspectie van het Onderwijs voert in het tweede halfjaar van 2020 een controle uit naar de rechtmatige verkrijging van de bijzondere bekostiging in 2020 voor leerlingen bij scholen in het basis- en speciaal onderwijs.

  • Schoolbesturen in het voortgezet speciaal onderwijs die het uitstroomprofiel vervolgonderwijs aanbieden, kunnen een beroep doen op bijzondere bekostiging voor hun leraren. De aanvraag voor dit schooljaar dient uiterlijk op 1 oktober 2020 te zijn ingediend. De PO-Raad en de vakbonden maken zo snel mogelijk een afspraak over de besteding van het geld.

  • Meer weten over de beleidsregel ‘Experimenteerregeling samenwerking regulier en speciaal onderwijs’? Meld je dan nu aan voor de webinar. Deze online bijeenkomst is op vrijdag 25 september van 10.00 tot 11.30 uur en wordt georganiseerd door het ministerie van OCW, de Inspectie van het Onderwijs, het SPO en het NCOJ.

  • De Tweede Kamer vindt dat lessen die gegeven worden door onbevoegden niet mogen tellen als onderwijstijd. In de laatste week voor het zomerreces stemde de Kamer voor een motie van GroenLinks, SP, PvdA en D66 die dit moet regelen. De minister gaf scholen in de G5 met een lerarentekort eerder de ruimte om maximaal 22 uur per maand onbevoegden voor de klas te zetten om de tekorten tijdelijk op te vangen.

Pagina's