• Onze school wil een nieuw ontwikkelingsperspectief ontwikkelen. Zijn er sinds 2013 nieuwe richtlijnen gemaakt?

    De richtlijnen voor het ontwikkelingsperspectief (OPP) zijn aangescherpt. Inmiddels is het bijvoorbeeld verplicht dat ouders een handtekening onder het handelingsdeel van het OPP zetten. Op de website van Lecso staat voor het speciaal onderwijs een voorbeeld met handreiking die is afgestemd met de inspectie. 

     

  • Leerkrachten met weinig vertrouwen in hun eigen kunnen, verwijzen kinderen met gedragsproblemen minder vaak naar het speciaal onderwijs. Maar het zijn juist de leerlingen die wél de overstap maken naar het speciaal onderwijs (so) die zich in de loop der jaren beter ontwikkelen. Promotieonderzoek van Inge Zweers werpt nieuw licht op het streven naar volledige inclusie. De PO-Raad sprak met haar.

  • Minister Slob (Onderwijs) heeft de Tweede Kamer laten weten dat scholen in het speciaal onderwijs niet mogen participeren in het experiment regelluwe scholen. Dit was een bewuste keuze, schrijft minister Slob, omdat leerlingen in het speciaal onderwijs extra kwetsbaar zijn. De PO-Raad vindt het van belang dat ook het speciaal onderwijs de mogelijkheid krijgt om te innoveren.

  • Komen de middelen van het Werkdrukakkoord ook beschikbaar voor speciaal onderwijs en het voortgezet speciaal onderwijs?

    Het werkdrukakkoord geldt voor alle scholen in het primair onderwijs, dus ook voor het speciaal onderwijs en voortgezet speciaal onderwijs die onder de Wet op Expertisecentra (WEC) vallen. Een gemiddelde school met 225 leerlingen krijgt volgend schooljaar circa 35.000 euro voor werkdrukbeheersing. Er zal een bedrag per leerling worden opgenomen in de personele lumpsum, naar schatting is dit ongeveer € 156. Het definitieve bedrag wordt begin maart bekend.

  • Met de quotumcalculator kunnen werkgevers berekenen hoeveel participatiebanen ze volgens het quotum van de Banenafspraak in 2018 moeten realiseren. Bijgaande quotumcalculator is bedoeld voor werkgevers in de overheidssector (waaronder onderwijs).

  • Jordi werkt als assistent-conciërge op basisschool De Zandberg in Breda. Hij is vanuit het voortgezet speciaal onderwijs op de school terecht gekomen in het kader van de Banenafspraak. Schoolleider Hans Staps vertelt over de toegevoegde waarde van Jordi: "Het team wordt er erg vrolijk van." En Jordi zelf geeft tips voor andere scholen: "Geef iemand een kans op een stageplek en kijk hoe het gaat." Een goed en inspirerend voorbeeld uit het primair onderwijs van de invulling van de Banenafspraak.

  • De nieuwe staatssecretaris van Sociale Zaken, Tamara van Ark, sprak op een regionale bijeenkomst van het project 'Ingeschakeld' over de deelname van jongeren uit het voortgezet speciaal onderwijs en praktijkonderwijs aan de arbeidsmarkt. 

  • 'Ingeschakeld' is een landelijke initiatief dat inzet op de verdere samenwerking tussen werkgevers, gemeenten en scholen voor voortgezet speciaal onderwijs en praktijkonderwijs. Met als doel om nog...

  • Het wettelijk quotum voor de banenafspraak voor het jaar 2018 is vastgesteld op 1,93%. Dit betekent dat 1,93% van de verloonde uren van de organisatie in 2018 moet bestaan uit banen voor mensen uit met een arbeidsbeperking, de doelgroep voor de banenafspraak. 

  • De leerlingentelling '17-'18 van het ministerie van Onderwijs is definitief, het speciaal onderwijs blijkt inderdaad licht gegroeid. In november jl. schreef de PO-Raad reeds dit artikel op basis van de voorlopige telling. De sectororganisatie is niet verbaasd: een te krappe basisbekostiging, een groeiend lerarentekort en terugtrekkende bewegingen vanuit de jeugdhulp maken investeren in preventie erg moeilijk. 

Pagina's