• Ministers Hugo de Jonge (Volksgezondheid, Welzijn en Sport) en Arie Slob (Onderwijs) schrijven in een brief aan de Tweede Kamer dat ze hard werken aan een betere aansluiting tussen onderwijs en zorg ‘zodat ook kinderen met een aandoening, ziekte of beperking zich optimaal kunnen ontwikkelen.’ De PO-Raad pleit al langer voor een betere samenwerking tussen onderwijs en zorg en vindt het goed dat het kabinet deze maatregelen neemt.

  • Het speciaal onderwijs heeft te maken met een grote toestroom aan leerlingen. Veel scholen werken zelfs met wachtlijsten. De PO-Raad en het Landelijk Expertise Centrum Speciaal Onderwijs (LECSO) brengen de komende tijd in kaart hoe groot deze problematiek is in het speciaal onderwijs. Samen met schoolbesturen, lerarenopleiders, gemeenten en het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap (OCW) werken we aan effectieve oplossingen.

  • ‘Gewoon DOEN! vanuit het gespecialiseerd onderwijs! Hoe zorgen we ervoor dat we alle leerlingen die extra zorg en ondersteuning nodig daadwerkelijk goed onderwijs kunnen bieden? Met welke trends en ontwikkelingen moeten we rekening houden? Hoe zorgen we ervoor dat we op de hoogte zijn, met lef innoveren, samenwerken en van elkaar blijven leren?  

  • Het laatste jaar van het Thuiszitterspact gaat in. De ondertekenaars van het pact willen de aanpak in dit laatste jaar een extra impuls geven, om zo het aantal thuiszitters terug te dringen. Vandaag gaan de pactpartners (ministeries van OCW en VWS, PO-Raad, VO-raad en Ingrado) in gesprek met jongeren over de acties die zijn uitgezet na de vorige top.

  • Het lerarentekort slaat extra hard neer in het voortgezet speciaal onderwijs, schrijft het Algemeen Dagblad.

  • Of het nu gaat om het lerarentekort, werkdruk of financiën, de problemen in het speciaal onderwijs zijn vaak het grootst. Alleen al om docenten in het diplomagerichte vso arbeidsvoorwaarden te bieden die gelijkwaardig zijn aan reguliere vo-docenten, is 16,5 miljoen nodig, stelt PO-Raad voorzitter Rinda den Besten.

  • Minister Arie Slob (Onderwijs) heeft toegezegd dat ook het voortgezet speciaal onderwijs (VSO) met een vmbo-techniekprofiel gebruik mag maken van de subsidieregeling vmbo techniek. Eerder hebben de PO-Raad, VO-raad en LECSO hierop aangedrongen in een brief aan de Tweede Kamer.

  • Onze school wil een nieuw ontwikkelingsperspectief ontwikkelen. Zijn er sinds 2013 nieuwe richtlijnen gemaakt?

    De richtlijnen voor het ontwikkelingsperspectief (OPP) zijn aangescherpt. Inmiddels is het bijvoorbeeld verplicht dat ouders een handtekening onder het handelingsdeel van het OPP zetten. Op de website van Lecso staat voor het speciaal onderwijs een voorbeeld met handreiking die is afgestemd met de inspectie. 

     

  • Leerkrachten met weinig vertrouwen in hun eigen kunnen, verwijzen kinderen met gedragsproblemen minder vaak naar het speciaal onderwijs. Maar het zijn juist de leerlingen die wél de overstap maken naar het speciaal onderwijs (so) die zich in de loop der jaren beter ontwikkelen. Promotieonderzoek van Inge Zweers werpt nieuw licht op het streven naar volledige inclusie. De PO-Raad sprak met haar.

  • Minister Slob (Onderwijs) heeft de Tweede Kamer laten weten dat scholen in het speciaal onderwijs niet mogen participeren in het experiment regelluwe scholen. Dit was een bewuste keuze, schrijft minister Slob, omdat leerlingen in het speciaal onderwijs extra kwetsbaar zijn. De PO-Raad vindt het van belang dat ook het speciaal onderwijs de mogelijkheid krijgt om te innoveren.

Pagina's