• In de Staat van het Onderwijs 2021 roept de Onderwijsinspectie op tot een renovatie van het onderwijs: het niveau van de basisvaardigheden moet omhoog. ‘Terug naar de situatie van voor de crisis’ is onvoldoende. De sector primair onderwijs onderschrijft dit en ziet professionalisering als sleutel. Structurele middelen zijn een voorwaarde. 

  • Het onderwijs moet de gevolgen van de coronacrisis niet repareren, maar starten met een renovatie. Dat stelt de onderwijsinspectie in de Staat van het Onderwijs 2021. ,,Als de ambitie van de reparatie is om het onderwijs terug te brengen tot de toestand van vóór 2020, dan zijn te veel leerlingen daar niet mee geholpen.” De PO-Raad zegt al langer, samen met partners uit kinderopvang en onderwijs, dat groot onderhoud aan ons stelsel nodig is. Dat vereist een meerjarige aanpak met voldoende tijd, heldere keuzes en structurele middelen.  

  • De Staat van het Onderwijs 2020 is op 22 april 2020 gepubliceerd. Ieder jaar maakt de Inspectie van het Onderwijs De Staat, zoals dat in artikel 23 lid 8 van de Grondwet wordt gevraagd. De inspectie brengt feiten en cijfers bijeen, toont meerjarige ontwikkelingen en resultaten, en signaleert verbanden en oorzaken.

  • Op scholen die werken met de zogenoemde leerKRACHT aanpak ontstaat binnen een jaar een lerende cultuur. Dat blijkt uit de eerste resultaten van een onderzoek van Oberon en de Universiteit Utrecht. Zo’n cultuur kan een positief effect hebben op de onderwijskwaliteit.

  • De onderwijssector moet scherper kiezen wat ze leerlingen wel en niet bijbrengt en heldere doelen en ijkpunten afspreken. Dat stelt de Inspectie van het Onderwijs in de Staat van het Onderwijs 2019. De PO-Raad onderschrijft dit maar stelt dat dit alleen lukt wanneer ook politiek en maatschappij scherper kiezen wat ze van het onderwijs vragen.

  • Bent u onderwijsprofessional of op een andere manier direct bij het onderwijs betrokken? En wilt u een actieve rol vervullen in het verbeteren van de kwaliteit van het Nederlandse onderwijs? Dan...

  • Diverse media berichtten de afgelopen dagen over het nieuws van de Inspectie van het Onderwijs dat scholen flink verschillen in kwaliteit.Onder meer de Volkskrant meldt daarbij dat de PO-Raad vindt dat investeringen in het primair onderwijs nodig zijn voor goed onderwijs en om de kwaliteit te verbeteren.

  • Uit diverse hoeken van het onderwijs komt bijval voor de oproep van de PO-Raad om het primair onderwijs beter te bekostigen en leerkrachten meer salaris te betalen. MBO Raad en VO-raad steunen dit pleidooi omdat leerlingen van een slechte start op de basisschool hun verdere schoolloopbaan en leven nadelige gevolgen ondervinden.

  • Scholen in het primair onderwijs verschillen te veel van kwaliteit waardoor talenten van leerlingen onbenut blijven. Dat constateert de Inspectie van het Onderwijs in de nieuwste Staat van het Onderwijs. De PO-Raad is bezorgd maar niet verrast over de resultaten, want het onderwijs staat onder hoge druk en wordt al jaren financieel in de steek gelaten.

Pagina's