• Wat zijn de referentienieveaus voor taal en rekenen?

    Een meer opbrengstgerichte manier van werken, kan een belangrijke bijdrage leveren aan het verbeteren van de taal- en rekenprestaties. Daarom zijn sinds het schooljaar 2010/2011 referentieniveaus voor taal en rekenen ingevoerd, zowel in het primair, voortgezet als middelbaar beroepsonderwijs. Met behulp van de referentieniveaus voor taal en rekenen kunnen scholen invulling geven aan deze manier van werken. De referentieniveaus beschrijven wat een leerling op een bepaald moment in zijn schoolloopbaan op het gebied van taal en rekenen moet beheersen. Hierdoor kunnen scholen individuele prestaties van leerlingen in kaart brengen. Doordat het niveau van de leerling in elke fase van de opleiding gevolgd wordt, bevorderen de referentieniveaus bovendien een soepelere aansluiting tussen primair en voortgezet onderwijs en verder.
    De Referentieniveaus zijn sinds  1 augustus 2010 vastgelegd in de Wet Referentieniveaus Nederlandse taal en rekenen.

    Voor het primair onderwijs worden twee beheersingsniveaus onderscheiden:

    • niveau 1F: fundamenteel niveau, geeft aan waar leerlingen op een bepaald niveau aan moeten voldoen
    • niveau 1S: hoger streefniveau, geeft aan wat een leerling die meer kan, naar toe kan werken.

    De niveaus zijn van toepassing op het (speciaal) basisonderwijs en alle vormen van speciaal onderwijs, met uitzondering van zeer moeilijk lerende en meervoudig gehandicapte leerlingen (ZML en MG). 

    Meer weten?

    Meer informatie over de referentieniveaus Taal en Rekenen is te vinden op speciale website taalenrekenen.nl van het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap. Daar staan onder meer verschillende uitwerkingen van de verschillende referentieniveaus.

  • De dag nadat de Onderwijsinspectie de zorgelijke woorden uitsprak dat het minder goed gaat met het Nederlandse onderwijs en dat de kwaliteit van scholen flink verschilt, zat ik aan tafel in de Tweede Kamer. We spraken over nieuwe kerndoelen en de noodzaak hiervan. Aan zo'n tafel lijkt het alsof we allemaal lijnrecht tegenover elkaar staan in de discussie over waar het heen moet met ons onderwijs.

  • In het voorjaar van 2017 gaat de Onderwijsinspectie een peiling uitvoeren naar het aanbod en de leerresultaten van het domein mondelinge taalvaardigheid (spreken en luisteren) aan het einde van de...

  • Onderwerp
    01-10-2015

    Taal en rekenen zijn twee belangrijke fundamenten in het primair onderwijs. Dat leerlingen beschikken over deze basisvaardigheden, is onverminderd van belang. Maar onderwijs is meer dan dat. Aan de maatschappij en haar mensen worden andere eisen gesteld dan vroeger. Op de arbeidsmarkt worden tekorten voorzien aan technici. In het dagelijks leven wordt het steeds belangrijker dat mensen over... Lees verder

  • Scholen die groepsoverstijgend werken met het innovatieve organisatieprincipe Slimfit hebben minder zittenblijvers, hogere cito-scores op taal en rekenen en meer tevreden ouders. De arbeidsproductiviteit is op de deelnemende scholen echter niet gestegen, mogelijk door de krimp en de recessie. Dat zijn enkele uitkomsten uit het kwantitatieve evaluatieonderzoek van SEO Economisch Onderzoek en ResearchNed naar het overheidsproject InnovatieImpuls Onderwijs.

  • De mondelinge taalvaardigheid van zowel leerlingen als hun ouders neemt toe en hun woordenschat wordt groter wanneer scholen de zogenoemde Ei van Columbus-aanpak gebruiken. Dat is een van de belangrijkste resultaten van de pilots van het project Ei van Columbus dat deze zomer werd afgerond.

  • Van 8 t/m 14 september wordt de Week van de Alfabetisering georganiseerd. Het aanpakken van laaggeletterdheid staat daarbij centraal. Het thema is dit jaar Tijd voor taal. Wilt u meedoen of gewoon...

  • De taal- en rekenvaardigheid van leerlingen in het primair onderwijs is sinds 2008 significant verbeterd. Dat schrijven minister Jet Bussemaker en staatssecretaris Sander Dekker (onderwijs) in de voortgangsrapportage over de referentieniveaus taal en rekenen die zij onlangs naar de Tweede Kamer stuurden. Dat is een compliment voor alle scholen die de afgelopen jaren hard gewerkt hebben aan de verbetering van de kwaliteit van hun onderwijs, vindt de PO-Raad.

  • De PO-Raad heeft de afgelopen jaren meegewerkt aan een project dat een impuls geeft aan de samenwerking tussen besturen, voor- en vroegschoolse voorzieningen en gemeenten om de taalontwikkeling van...

  • De PO-Raad heeft de afgelopen jaren meegewerkt aan een project dat een impuls geeft aan de samenwerking tussen besturen, voor- en vroegschoolse voorzieningen en gemeenten om de taalontwikkeling van kinderen en ouders en de betrokkenheid van ouders bij de school te verbeteren. Tijdens een werkconferentie die op 16 juni 2014 wordt georganiseerd, worden onder meer de opbrengsten van deze aanpak gepresenteerd.

Pagina's