• Hoe kun je als school actief beleid voeren op aanwezigheid en het echt zien van leerlingen? Wat werkt in een aanpak gericht op aanwezigheid, bij het voorkomen van schoolverzuim? En hoe creëer je echt gezamenlijk eigenaarschap in de samenwerking, zowel interprofessioneel als met leerlingen en hun ouders? Daarover buig je je samen met collega’s tijdens deze bijeenkomst van de ontwikkelgroep ‘werken aan aanwezigheid’.

  • De leergemeenschap Werken aan aanwezigheid werkt aan een aanpak, gericht op alle leerlingen, met oog voor leerlingen met een verhoogd risico op schoolverzuim. De leergemeenschap is een initiatief van het Steunpunt Passend Onderwijs in samenwerking met Ingrado, NCJ, NVS-NVL en de LBBO. Tijdens dit webinar ligt de focus op het werken aan aanwezigheid als insteek om verzuim te voorkomen.

  • Tijdens de schoolsluiting door het coronavisus in het voorjaar waren scholen niet verplicht verzuimmeldingen door te geven. Volgens minister Arie Slob (Onderwijs), die de Tweede Kamer jaarlijks informeert over de verzuimcijfers, is het daarom lastig deze data te vergelijken met de verzuimmeldingen van andere jaren. Het ‘vraagstuk van uitval en thuiszitters blijft echter urgent’ schrijft de minister in een brief aan de Kamer.

  • Op 18 maart vindt de tweede bijeenkomst plaats van de leergemeenschap preventie van thuiszitten van het Steunpunt Passend Onderwijs (SPO). Deelname aan de leergemeenschap is inmiddels gesloten. Je kunt je wel opgeven om het plenaire online deel van de bijeenkomst bij te wonen.

  • Minister Slob heeft aangekondigd dat handhaving van de leerplicht weer mogelijk wordt bij schoolverzuim dat niet aan corona gerelateerd is. In samenwerking met het ministerie van OCW heeft Ingrado gewerkt aan een stappenplan voor het opstarten van handhavend optreden door de leerplichtambtenaar. In dit stappenplan is beschreven in welke situaties handhaving vanaf nu weer mogelijk is.

  • Nu de scholen in het basisonderwijs en speciaal (basis)onderwijs weer volledig zijn gestart en leerlingen in het voortgezet speciaal onderwijs weer zoveel als mogelijk naar school gaan, wil de PO-Raad benadrukken dat het belangrijk is  om ongeoorloofd verzuim weer te melden bij DUO.

  • De Tweede Kamer wil extra steun voor leerlingen die dat nodig hebben nu de scholen het onderwijs weer opstarten. Scholen krijgen de ruimte om te onderzoeken wat nodig is om leerlingen passende hulp te bieden. Daarnaast gaat minister Arie Slob (Onderwijs) kijken naar de mogelijkheden voor les op afstand aan thuiszitters.

  • Het kabinet moet de middelen voor onderwijs en voor ondersteuning en zorg in onderwijs ‘ontschotten’, vindt de Tweede Kamer. Daarnaast moeten pilots die deze gezamenlijke financiering in de praktijk willen brengen hier de mogelijkheid voor krijgen. De Tweede Kamer stemde dinsdag ook voor een aantal andere veranderingen voor het primair onderwijs. In dit bericht lees je de belangrijkste besluiten. 

  • Op 5 februari ging de Tweede Kamer in debat met ministers Arie Slob (Onderwijs) en Hugo de Jonge (VWS) over de samenwerking onderwijs-zorg. De PO-Raad en VO-raad stuurden een brief naar de Kamer waarin zij vragen de schotten tussen regulier en speciaal onderwijs weg te halen, op weg naar inclusiever onderwijs.

  • ‘Wij zien dat in regio’s, door scholen, hulpverleners, ondersteuners en gemeenten hard wordt gewerkt om alle kinderen naar school te laten gaan’, schrijven ministers Slob (Onderwijs), De Jonge (Volksgezondheid) en Dekker (Rechtsbescherming) in een brief aan de Tweede Kamer. Toch groeide ook afgelopen schooljaar het aantal thuiszitters. De PO-Raad en VO-raad zetten zich daarom samen met partners in om thuiszitten te voorkomen en terug te dringen.

Pagina's