• Minister Slob heeft aangekondigd dat handhaving van de leerplicht weer mogelijk wordt bij schoolverzuim dat niet aan corona gerelateerd is. In samenwerking met het ministerie van OCW heeft Ingrado gewerkt aan een stappenplan voor het opstarten van handhavend optreden door de leerplichtambtenaar. In dit stappenplan is beschreven in welke situaties handhaving vanaf nu weer mogelijk is.

  • Nu de scholen in het basisonderwijs en speciaal (basis)onderwijs weer volledig zijn gestart en leerlingen in het voortgezet speciaal onderwijs weer zoveel als mogelijk naar school gaan, wil de PO-Raad benadrukken dat het belangrijk is  om ongeoorloofd verzuim weer te melden bij DUO.

  • De Tweede Kamer wil extra steun voor leerlingen die dat nodig hebben nu de scholen het onderwijs weer opstarten. Scholen krijgen de ruimte om te onderzoeken wat nodig is om leerlingen passende hulp te bieden. Daarnaast gaat minister Arie Slob (Onderwijs) kijken naar de mogelijkheden voor les op afstand aan thuiszitters.

  • Het kabinet moet de middelen voor onderwijs en voor ondersteuning en zorg in onderwijs ‘ontschotten’, vindt de Tweede Kamer. Daarnaast moeten pilots die deze gezamenlijke financiering in de praktijk willen brengen hier de mogelijkheid voor krijgen. De Tweede Kamer stemde dinsdag ook voor een aantal andere veranderingen voor het primair onderwijs. In dit bericht lees je de belangrijkste besluiten. 

  • Op 5 februari ging de Tweede Kamer in debat met ministers Arie Slob (Onderwijs) en Hugo de Jonge (VWS) over de samenwerking onderwijs-zorg. De PO-Raad en VO-raad stuurden een brief naar de Kamer waarin zij vragen de schotten tussen regulier en speciaal onderwijs weg te halen, op weg naar inclusiever onderwijs.

  • ‘Wij zien dat in regio’s, door scholen, hulpverleners, ondersteuners en gemeenten hard wordt gewerkt om alle kinderen naar school te laten gaan’, schrijven ministers Slob (Onderwijs), De Jonge (Volksgezondheid) en Dekker (Rechtsbescherming) in een brief aan de Tweede Kamer. Toch groeide ook afgelopen schooljaar het aantal thuiszitters. De PO-Raad en VO-raad zetten zich daarom samen met partners in om thuiszitten te voorkomen en terug te dringen.

  • Wegens ontwikkelingen rondom het coronavirus is deze bijeenkomst geannuleerd. Het reduceren en het voorkomen van het aantal leerlingen dat thuis zit is een complex en weerbarstig vraagstuk. Leerlingen kunnen om uiteenlopende redenen thuiszitten. Vaak is een combinatie van onderwijs en jeugd aanbod of samenwerking tussen beide om deze jongere op een duurzame manier terug te leiden naar het onderwijs. Wat kan men van elkaar leren? Het Steunpunt Passend Onderwijs (SPO) organiseert de ontwikkelgroep (preventie) van thuiszitten met als doel kennisuitwisseling over de lokale aanpak van thuiszitten en samenwerking te versterken.

  • In 2020 wordt de Wet op passend onderwijs geëvalueerd en in de Tweede Kamer besproken. Samen met de VO-raad heeft de PO-Raad gewerkt aan een eigen inbreng met voorstellen om passend onderwijs te verbeteren. Hierbij maken de sectororganisaties onderscheid tussen speerpunten en aanpassingen voor de komende tijd en een stip op de horizon.

  • Ministers Hugo de Jonge (Volksgezondheid, Welzijn en Sport) en Arie Slob (Onderwijs) schrijven in een brief aan de Tweede Kamer dat ze hard werken aan een betere aansluiting tussen onderwijs en zorg ‘zodat ook kinderen met een aandoening, ziekte of beperking zich optimaal kunnen ontwikkelen.’ De PO-Raad pleit al langer voor een betere samenwerking tussen onderwijs en zorg en vindt het goed dat het kabinet deze maatregelen neemt.

  • Het laatste jaar van het Thuiszitterspact gaat in. De ondertekenaars van het pact willen de aanpak in dit laatste jaar een extra impuls geven, om zo het aantal thuiszitters terug te dringen. Vandaag gaan de pactpartners (ministeries van OCW en VWS, PO-Raad, VO-raad en Ingrado) in gesprek met jongeren over de acties die zijn uitgezet na de vorige top.

Pagina's