• Het reduceren en het voorkomen van het aantal leerlingen dat thuis zit is een complex en weerbarstig vraagstuk. Leerlingen kunnen om uiteenlopende redenen thuiszitten. Vaak is een combinatie van onderwijs en jeugd aanbod of samenwerking tussen beide om deze jongere op een duurzame manier terug te leiden naar het onderwijs. Wat kan men van elkaar leren? Het Steunpunt Passend Onderwijs (SPO) organiseert de ontwikkelgroep (preventie) van thuiszitten met als doel kennisuitwisseling over de lokale aanpak van thuiszitten en samenwerking te versterken.

  • In 2020 wordt de Wet op passend onderwijs geëvalueerd en in de Tweede Kamer besproken. Samen met de VO-raad heeft de PO-Raad gewerkt aan een eigen inbreng met voorstellen om passend onderwijs te verbeteren. Hierbij maken de sectororganisaties onderscheid tussen speerpunten en aanpassingen voor de komende tijd en een stip op de horizon.

  • Ministers Hugo de Jonge (Volksgezondheid, Welzijn en Sport) en Arie Slob (Onderwijs) schrijven in een brief aan de Tweede Kamer dat ze hard werken aan een betere aansluiting tussen onderwijs en zorg ‘zodat ook kinderen met een aandoening, ziekte of beperking zich optimaal kunnen ontwikkelen.’ De PO-Raad pleit al langer voor een betere samenwerking tussen onderwijs en zorg en vindt het goed dat het kabinet deze maatregelen neemt.

  • Het laatste jaar van het Thuiszitterspact gaat in. De ondertekenaars van het pact willen de aanpak in dit laatste jaar een extra impuls geven, om zo het aantal thuiszitters terug te dringen. Vandaag gaan de pactpartners (ministeries van OCW en VWS, PO-Raad, VO-raad en Ingrado) in gesprek met jongeren over de acties die zijn uitgezet na de vorige top.

  • De vakantie zit er weer op, anderhalf miljoen leerlingen zijn weer aan de slag. De één met wat meer zin dan de ander, maar binnen no-time zit iedereen er weer helemaal in. Hoewel… niet iedereen. Ook dit schooljaar zijn er kinderen die zonder onderwijs thuiszitten. Maar er is hoop, schrijft Rinda den Besten.

  • Het geduld in de Kamer met passend onderwijs raakt op, zo bleek gisteren tijdens het algemeen overleg naar aanleiding van de dertiende voortgangsrapportage passend onderwijs. Het speciaal onderwijs groeit, leraren zijn ontevreden en het aantal thuiszitters blijft hoog. Minister Slob (Onderwijs) ziet op dit moment echter niets in grote wijzigingen. Hij wil de evaluatie van 2020 afwachten.

  • Komende week ontvangen alle leidinggevenden van samenwerkingsverbanden PO en VO een link naar een landelijke thuiszittersenquête van onderzoeksbureau Regioplan. Het onderzoek is een initiatief van de partners van het Thuiszitterspact. 

  • Op iedere duizend leerlingen zijn er één tot twee die langdurig thuiszitten. In internationaal perspectief is dat geen slechte stand van zaken, schrijft minister Slob (Onderwijs) vandaag in een brief aan de Tweede Kamer. Toch is ieder kind dat thuiszit, er één teveel. Daarom willen de partners van het Thuiszitterspact een regionale versnelling: ieder kind wordt voortaan besproken aan een thuiszitterstafel en één persoon per regio krijgt doorzettingsmacht.

  • ‘Laat je niet ontmoedigen door de cijfers. Dat het aantal thuiszitters nog niet daalt, is een logisch gevolg van betere registratie.’ Dat is de boodschap waarmee PO-Raad voorzitter Rinda den Besten en VO-raad voorzitter Paul Rosenmöller de Landelijke Actieweek Thuiszitters aftrappen. Maar wie denkt dat daarmee vanzelf alles goed komt, heeft het mis. 

Pagina's