• Hoe zorgen we dat iedere school een snelle, stabiele en veilige internetverbinding heeft? Dit is een van de vragen waarover de Tweede Kamer woensdag spreekt in een Algemeen Overleg over onderwijs en leermiddelen. De PO-Raad en VO-raad roepen de Kamer op met duurzame oplossingen te komen omdat inzet van ICT en investeringen hierin van de overheid onmisbaar zijn voor goed onderwijs.

  • Hoewel tablets met digitaal lesmateriaal en digiborden bijna overal worden gebruikt, heeft lang niet iedere school toegang tot goed internet. Het Jeugdjournaal maakte hiervan een reportage. 

  • Het demissionaire kabinet onderschrijft het belang van ICT voor het onderwijs, maar toont zich amper bereid hiervoor zelf actie te ondernemen, zo blijkt uit een Kamerbrief. En dat terwijl de Onderwijsraad er onlangs op wees dat de overheid een belangrijke rol heeft bij onder meer het regelen van goed internet voor scholen. Scholen draaien hier nu vooral zelf voor op. PO-Raad en VO-raad vinden dit teleurstellend.

  • Scholen kunnen naar verwachting vanaf september 2017 subsidie aanvragen voor het aanleggen van een snelle internetverbinding. De overheid werkt aan een subsidieregeling hiertoe. Scholen kunnen daarmee de helft van de aanlegkosten vergoed krijgen.

  • In aanloop naar de verkiezingen vraagt de PO-Raad nog één keer de aandacht voor haar drie belangrijkste verzoeken aan een nieuw kabinet. Onderwijs op maat met hulp van ICT staat centraal in deze laatste editie. ,,Afkomst en woonplaats mag geen kind op (ICT-)achterstand stellen.’’

  • Scholen in het primair en voortgezet onderwijs met geen of slecht internet, kunnen maximaal de helft van hun aansluitkosten vergoed krijgen van de overheid, zo maakten minister Henk Kamp (Economische Zaken) en staatssecretaris Sander Dekker (Onderwijs) woensdag bekend. Zij trekken hiervoor 5,5 miljoen euro uit. De PO-Raad ziet dit als een eerste, goede stap. Maar voor toekomstbestendig onderwijs en een structurele oplossing is veel meer nodig.

  • Minister Henk Kamp (Economische Zaken) is in overleg met staatssecretaris Sander Dekker (Onderwijs) over het organiseren van snel internet op alle scholen. Dat zei hij woensdag in een debat met de Tweede Kamer.

  • Waar moet ik op letten bij de keuze van een provider?

    Een goede internetverbinding is tegenwoordig een onmisbare schakel in het onderwijs. De keuze voor een provider en het soort product kan daar grote invloed op hebben. Maar veel scholen weten nog niet waar ze op moeten letten bij deze keuze. 

    Geadverteerde en daadwerkelijke beschikbare bandbreedte

    Er is een verschil tussen de snelheden waarmee aanbieders adverteren en de daadwerkelijke snelheid van de aansluiting. De bandbreedte die een aanbieder noemt is veelal niet gegarandeerd. Bij ADSL en VDSL hangt de werkelijke bandbreedte sterk af van de afstand tussen de schoollocatie en het verdeelpunt van de aanbieder. Bij ADSL, VDSL, coax (kabel) en glas spelen daarnaast ook aansluitingen in de omgeving die het netwerk belasten (de zogenaamde overboekingsfactor) een rol. Hoe meer andere gebruikers er actief zijn, hoe minder bandbreedte daadwerkelijk beschikbaar is. De invloed hiervan is lastig te voorspellen.

    Lees het volledige antwoord op de website van Kennisnet.

    Kennisnet en de PO-Raad verzamelden in gesprekken met po- en vo-scholen de meestgestelde vragen van bestuurders. Deze vraag is er een van. Samen werken Kennisnet en PO-Raad aan Slimmer leren met ICT. Zodat scholen ICT op hun eigen manier makkelijk kunnen inzetten voor onderwijs, leerlingen meer op maat kunnen leren en we zo het beste uit ieder kind kunnen halen.

  • De PO-Raad en Kennisnet adviseren, in maximaal twee dagdelen, de schoolbestuurder en de ICT-coördinator over de inrichting van een toekomstbestendige netwerkinfrastructuur op de schoollocatie. Ook is er aandacht voor de investeringen die daarmee gepaard gaan. Inmiddels hebben zo’n 55 scholen beroep gedaan op deze adviesdienst. Iets voor u?

  • Lang niet alle scholen hebben toegang tot een goede internetverbinding, een belangrijke voorwaarde voor eigentijds onderwijs. Vraagbundeling en/of gezamenlijk inkopen, kan helpen hierin verandering te brengen. Binnenkort buigt een startgroep van besturen zich over de vraag wat een geschikte vorm van vraagbundeling en eventuele gezamenlijke inkoop is. 

Pagina's