• Hoe zorgen we dat iedere school een snelle, stabiele en veilige internetverbinding heeft? Dit is een van de vragen waarover de Tweede Kamer woensdag spreekt in een Algemeen Overleg over onderwijs en leermiddelen. De PO-Raad en VO-raad roepen de Kamer op met duurzame oplossingen te komen omdat inzet van ICT en investeringen hierin van de overheid onmisbaar zijn voor goed onderwijs.

  • Hoewel tablets met digitaal lesmateriaal en digiborden bijna overal worden gebruikt, heeft lang niet iedere school toegang tot goed internet. Het Jeugdjournaal maakte hiervan een reportage. 

  • Het demissionaire kabinet onderschrijft het belang van ICT voor het onderwijs, maar toont zich amper bereid hiervoor zelf actie te ondernemen, zo blijkt uit een Kamerbrief. En dat terwijl de Onderwijsraad er onlangs op wees dat de overheid een belangrijke rol heeft bij onder meer het regelen van goed internet voor scholen. Scholen draaien hier nu vooral zelf voor op. PO-Raad en VO-raad vinden dit teleurstellend.

  • Scholen kunnen naar verwachting vanaf september 2017 subsidie aanvragen voor het aanleggen van een snelle internetverbinding. De overheid werkt aan een subsidieregeling hiertoe. Scholen kunnen daarmee de helft van de aanlegkosten vergoed krijgen.

  • In aanloop naar de verkiezingen vraagt de PO-Raad nog één keer de aandacht voor haar drie belangrijkste verzoeken aan een nieuw kabinet. Onderwijs op maat met hulp van ICT staat centraal in deze laatste editie. ,,Afkomst en woonplaats mag geen kind op (ICT-)achterstand stellen.’’

  • Scholen in het primair en voortgezet onderwijs met geen of slecht internet, kunnen maximaal de helft van hun aansluitkosten vergoed krijgen van de overheid, zo maakten minister Henk Kamp (Economische Zaken) en staatssecretaris Sander Dekker (Onderwijs) woensdag bekend. Zij trekken hiervoor 5,5 miljoen euro uit. De PO-Raad ziet dit als een eerste, goede stap. Maar voor toekomstbestendig onderwijs en een structurele oplossing is veel meer nodig.

  • Hoeveel capaciteit heeft mijn internetverbinding nodig?

    Een goede internetverbinding is een onmisbare schakel in het onderwijs van vandaag. Bijvoorbeeld om het gebruik van digitale leermiddelen mogelijk te maken. Voor veel scholen is het nog onduidelijk hoeveel capaciteit hun internetverbinding precies nodig heeft - dat maakt de keuze voor een provider en het inkopen van internet een ingewikkelde klus.

    Speelruimte en flexibiliteit

    Bepaal allereerst wat de behoefte aan connectiviteit is op school. Probeer in te schatten hoeveel leerlingen gebruikmaken van devices. Houd daarbij niet alleen rekening met de huidige behoefte of de behoefte in de nabije toekomst. Om mee te kunnen gaan met nieuwe technologische ontwikkelingen in het onderwijs heeft de school speelruimte en flexibiliteit in bandbreedte nodig.

    De verwachting is dat de benodigde bandbreedte binnen 3 jaar flink zal stijgen door een groei in het gelijktijdig gebruik van devices, de adoptie van digitaal leermateriaal en eventuele groei in leerlingenaantallen. Daarbij stijgt de behoefte aan upload-bandbreedte sneller dan de behoefte aan download-bandbreedte.

    Lees het volledige antwoord op de website van Kennisnet.

    Kennisnet en de PO-Raad verzamelden in gesprekken met po- en vo-scholen de meestgestelde vragen van bestuurders. Deze vraag is er een van. Samen werken Kennisnet en PO-Raad aan Slimmer leren met ICT. Zodat scholen ICT op hun eigen manier makkelijk kunnen inzetten voor onderwijs, leerlingen meer op maat kunnen leren en we zo het beste uit ieder kind kunnen halen. Deze serie is mede mogelijk gemaakt door het Doorbraakproject Onderwijs & ICT.

  • Minister Henk Kamp (Economische Zaken) is in overleg met staatssecretaris Sander Dekker (Onderwijs) over het organiseren van snel internet op alle scholen. Dat zei hij woensdag in een debat met de Tweede Kamer.

  • Waar moet ik op letten bij de keuze van een provider?

    Een goede internetverbinding is tegenwoordig een onmisbare schakel in het onderwijs. De keuze voor een provider en het soort product kan daar grote invloed op hebben. Maar veel scholen weten nog niet waar ze op moeten letten bij deze keuze. 

    Geadverteerde en daadwerkelijke beschikbare bandbreedte

    Er is een verschil tussen de snelheden waarmee aanbieders adverteren en de daadwerkelijke snelheid van de aansluiting. De bandbreedte die een aanbieder noemt is veelal niet gegarandeerd. Bij ADSL en VDSL hangt de werkelijke bandbreedte sterk af van de afstand tussen de schoollocatie en het verdeelpunt van de aanbieder. Bij ADSL, VDSL, coax (kabel) en glas spelen daarnaast ook aansluitingen in de omgeving die het netwerk belasten (de zogenaamde overboekingsfactor) een rol. Hoe meer andere gebruikers er actief zijn, hoe minder bandbreedte daadwerkelijk beschikbaar is. De invloed hiervan is lastig te voorspellen.

    Lees het volledige antwoord op de website van Kennisnet.

    Kennisnet en de PO-Raad verzamelden in gesprekken met po- en vo-scholen de meestgestelde vragen van bestuurders. Deze vraag is er een van. Samen werken Kennisnet en PO-Raad aan Slimmer leren met ICT. Zodat scholen ICT op hun eigen manier makkelijk kunnen inzetten voor onderwijs, leerlingen meer op maat kunnen leren en we zo het beste uit ieder kind kunnen halen.

  • Hoe kan ik een goed draadloos netwerk regelen op school?

    Een veilig en betrouwbaar wifi-netwerk is essentieel om het onderwijs met bijvoorbeeld digitaal leermateriaal te faciliteren. Maar het inrichten en regelen ervan is vaak ingewikkelde materie voor niet-technici. Hoe kan je dit als school aanpakken?

    Inschatting wifi-toegangspunten

    Bepaal vanuit de visie op het onderwijs en de dagelijkse schoolpraktijk waar in het schoolgebouw leerlingen en medewerkers precies moeten kunnen werken met mobiele devices. Gebruik om hier een goede inschatting van te kunnen maken het flowdiagram uit de Handreiking wifi voor ict-coördinatoren.

    Houd er rekening mee dat:

    • er per lokaal met 30 leerlingen een wifi-toegangspunt nodig is
    • als er in de gang ook wifi nodig is, dan is er per 50 meter een extra toegangspunt nodig
    • de wifi-behoefte in gemeenschappelijke ruimtes afhankelijk is van meer factoren
    • er mogelijk behoefte is aan wifi op het buitenterrein

    Lees het volledige antwoord op de website van Kennisnet.

    Kennisnet en de PO-Raad verzamelden in gesprekken met po- en vo-scholen de meestgestelde vragen van bestuurders. Deze vraag is er een van. Samen werken Kennisnet en PO-Raad aan Slimmer leren met ICT. Zodat scholen ICT op hun eigen manier makkelijk kunnen inzetten voor onderwijs, leerlingen meer op maat kunnen leren en we zo het beste uit ieder kind kunnen halen. Deze serie is mede mogelijk gemaakt door het Doorbraakproject Onderwijs & ICT.

Pagina's