• Vanuit mijn rol als leerkracht van groep 7/8 maak ik vele beslissingen. Laat ik een kind wiebelen op zijn stoel als het betrokken is? Zal ik de middelbare school afraden om drie drukke leerlingen samen in één brugklas te plaatsen, of juist niet? Welke woorden kies ik om mijn schooladvies uit te leggen aan een leerling en zijn ouders? In onze onderwijscultuur is samenwerken een veelbesproken thema, maar daarmee niet vanzelfsprekend, constateert Tom Kroon. 

  • Iedere leerkracht in het Nederlandse primair onderwijs werkt eraan: een positieve, leerzame klas vol eigenaarschap. Graag zien wij glimmende oogjes, kinderen die op de punt van hun stoel zitten en mooie ontwikkelingen op pedagogisch en didactisch gebied. Om dit te bereiken, hebben wij onderwijsmensen allerlei denkbeelden en aannames om kinderen te stimuleren bij hun ontwikkeling. Een positief pedagogisch klimaat heeft invloed op het welbevinden van de leerlingen. Het welbevinden heeft vervolgens invloed op de ontwikkeling en het leervermogen.

  • Na een herfstachtige dag ligt het speelplein naast de school waar ik werk bezaaid met bladeren en takken. Met name de takken nodigen kinderen uit tot spel en het opzoeken van grenzen. Dat varieert van speerwerpen tot Oosterse vechtkunsttaferelen. Afgelopen week was het raak: tijdens een dergelijk gevecht kregen twee kinderen het letterlijk met elkaar ‘aan de stok’. Kind overstuur, leerkrachten met elkaar in beraad.

  • Afgelopen zomervakantie sprak ik met Fabrice, een Franse wijnhandelaar, over zijn werk. Opvallend genoeg hoorde ik veel gelijkenis met mijn rol als bovenbouwleerkracht en mijn omgang met ICT in de klas:  ‘Ieder wijnjaar is anders en vraagt om een nieuwe zoektocht. De ene wijn is namelijk niet de andere wijn. Door invloeden kan een wijn anders smaken. Zo zijn er goede jaren en magere jaren’. Ik dacht aan het begin van een nieuw schooljaar.