• Het primair onderwijs heeft in 2019 een negatief financieel resultaat geboekt van ongeveer €130 miljoen en dus flink ingeteerd op de reserves. Dat blijkt uit de jaarcijfers over 2019 die door de Dienst Uitvoering Onderwijs (DUO) zijn gepubliceerd. De jaarcijfers lijken positief uit te vallen, maar schoolbesturen ontvingen in 2019 geld dat in 2020 volledig aan de medewerkers werd uitgekeerd.

  • Schoolbesturen kunnen vanaf 15 juni uitstel aanvragen voor het aanleveren van de jaarverslaggeving over 2019. Een verzoek om coulance kan in de periode van 15 juni 2020 tot 1 juli 2020 ingediend worden. Het schoolbestuur stuurt hiervoor een e-mail naar het Informatiecentrum Onderwijs van DUO. Een verzoek kan niet via brief of telefonisch worden ingediend.

  • De ministers van OCW handhaven de deadline van 1 juli voor het indienen van de jaarverslagen en waar van toepassing ook de bekostigingsgegevens. Zij gaan echter wel een coulanceregeling hanteren voor schoolbesturen die de deadline niet halen. Binnenkort volgt er meer informatie over de vorm van deze coulance.

  • Schoolbesturen die voorheen de lasten van groot onderhoud rechtstreeks via de staat van baten en lasten lieten verlopen, mogen dat in het jaarverslag over 2019 niet meer doen. Zij moeten direct kiezen voor ofwel de componentenbenadering (activeren en afschrijven) ofwel voor een onderhoudsvoorziening op de wijze die de Regeling Jaarverslaggeving Onderwijs voorstaat.

  • Schoolbesturen in het primair onderwijs zijn het afgelopen jaar minder voorzichtig gaan begroten waardoor zij meer geld direct aan onderwijs hebben kunnen besteden. Vrijwel al het geld dat zij in 2018 binnenkregen, hebben zij ook uitgegeven en hierdoor zijn de reserves amper gegroeid. Zo blijkt uit de Financiële Staat van het Onderwijs die de Inspectie van het Onderwijs dinsdag publiceerde.

  • ‘De inkomsten en uitgaven van de schoolbesturen in het primair onderwijs waren in 2018 op macroniveau vrijwel met elkaar in evenwicht.’ Dat schrijven de ministers Ingrid van Engelshoven en Arie Slob (Onderwijs) aan de Tweede Kamer. Ze vinden het positief dat de schoolbesturen in hun begroting voor de komende jaren laten zien dat ze van plan zijn de reserves aan te spreken.

  • Schoolbesturen en samenwerkingsverbanden in het primair onderwijs hebben in 2018 vrijwel al het geld dat zij ontvingen ook daadwerkelijk ingezet voor het onderwijs. Daarmee neemt de vermogenspositie in de sector niet toe. Prognoses laten bovendien zien dat de vermogens de komende jaren meer zullen afnemen dan eerder begroot. De PO-Raad constateert dat schoolbesturen minder voorzichtig zijn gaan begroten, om middelen maximaal in te zetten voor het onderwijs.

  • Hoe wordt het schrijven van het bestuursverslag makkelijker en het effect van het verslag groter? In de Pilot bestuursverslag kijkt een groep schoolbesturen naar de mogelijkheden om het verslag van de schoolbesturen in het primair onderwijs meer te structureren. Maar alle schoolbesturen worden uitgenodigd om mee te denken en mee te praten.

  • Welke ICT-kosten zijn er en hoe maken wij die inzichtelijk op de begroting?

    ICT-kosten worden vaak gemaakt bij verschillende partijen en zijn in de begroting ondergebracht bij meerdere posten die lang niet altijd als “ICT” geoormerkt zijn. Om toch inzicht te krijgen in deze kosten is er het volgende stappenplan:

    1. Maak samen met alle scholen een inventarisatie van alle ICT-kosten.
    2. Categoriseer de kosten. Denk hierbij aan:
    • Hardware, waaronder ook digiborden, printers en access points;
    • Infrastructuur, zoals internetverbinding, locatieverbindingen;
    • Afschrijving van apparatuur;
    • Software, zowel onderwijsinhoudelijke als administratiesoftware, van aanschaf en jaarlijkse licenties tot onderhoud;
    • Clouddiensten;
    • Inrichtingskosten, zoals installatie en configuratie;
    • Beheer;
    • Kosten einde levenscyclus, d.w.z. het verwijderen en afvoeren van hard- en software;
    • Personeel, zoals een ICT-coördinator en de inhuur van derden.
    1. Neem uw begroting erbij en probeer de categorieën zoveel mogelijk letterlijk over te nemen of anders te specificeren als ICT-uitgave.

    Voor een uitgebreide ICT-meerjarenbegroting kunt u gebruikmaken van de spreadsheet financieel onderdeel innovatie- en investeringsplan ICT.

Pagina's