-
11-06-2020
Minister Arie Slob (onderwijs) wil nog deze zomer een tijdelijke wetenschappelijke curriculumcommissie instellen om het vervolgtraject van Curriculum.nu in goede banen te leiden. Dit meldt hij in een brief aan de Tweede Kamer. Curriculumexperts en leerplanontwikkelaars worden verantwoordelijk voor de ontwikkeling van nieuwe kerndoelen voor het po en de onderbouw vo.
-
06-03-2020
De Tweede Kamer is – opvallend genoeg ook binnen de coalitie - verdeeld over het vervolg van Curriculum.nu. In het algemeen overleg over Curriculum.nu kwam naar voren dat meerdere partijen twijfelen aan de bouwstenen die de verschillende ontwikkelteams maakten. Ook betwist een aantal partijen het standpunt van minister Arie Slob (onderwijs) dat er voldoende draagvlak is voor de curriculumherziening.
-
09-12-2019
Het kabinet is tevreden over de voorstellen van leraren en schoolleiders voor een nieuw curriculum voor het primair en voortgezet onderwijs, zo laat minister Arie Slob (Onderwijs) weten in een brief die hij maandag aan de Tweede Kamer stuurde. Volgens de bewindsman hebben zij hiermee een goede basis gelegd voor de daadwerkelijke kerndoelen en eindtermen die de komende tijd moeten worden uitgewerkt.
-
21-10-2019
De Inspectie van het Onderwijs voert op verzoek van minister Arie Slob (Onderwijs) een thematisch onderzoek uit naar burgerschapsonderwijs. Ze wil onderzoeken hoe scholen invulling geven aan hun burgerschapsopdracht en in hoeverre dit strookt met democratische basiswaarden als gelijkwaardigheid, verdraagzaamheid (bijvoorbeeld op het gebied van seksuele diversiteit), autonomie en het afwijzen van discriminatie.
-
Evenement30-10-2019, 15-11-2019, 20-11-2019, 22-11-2019, 26-11-2019, 27-11-2019, 03-12-2019, 02-12-2019, 21-11-2019, 09-12-2019
In het afgelopen anderhalf jaar hebben 125 leraren en 18 schoolleiders voor negen leergebieden voorstellen opgesteld voor de integrale curriculumherziening van het basis- en voortgezet onderwijs....
-
10-10-2019
Laat voorstellen van de leraren en schoolleiders de basis vormen voor het herziene curriculum en veranker Digitale geletterdheid en Burgerschap in het curriculum. Dit zijn enkele van de adviezen van de Coördinatiegroep van Curriculum.nu bij de overhandiging van de voorstellen voor de basis van de herziening van de kerndoelen en eindtermen. De herziening moet ervoor zorgen dat de landelijk vastgelegde onderwijsdoelen leerlingen nog beter voorbereiden op hun persoonlijke, maatschappelijke en werkende leven.
-
09-07-2019
Bijna met vakantie? Vergeet niet te reageren op de conceptvoorstellen voor de curriculumherziening. Dat kan nog tot en met zondag 11 augustus. Jouw feedback is heel belangrijk en dus van harte welkom!
-
Meepraten over de opbrengsten van Curriculum.nu en dus over wat onze kinderen op school moeten leren? In het land zijn diverse bijeenkomsten waar je jouw input kunt geven. Op basis van jouw input...
-
06-05-2019
Begrip voor de werking van en omgang met digitale technologie, een basiskennis van statistiek in het primair onderwijs en aandacht voor leren communiceren met en over literatuur voor alle leerlingen in het primair en voortgezet onderwijs. Dit is een greep uit de voorstellen van leraren en schoolleiders voor de herziening van de kerndoelen en eindtermen voor het primair en voortgezet onderwijs. Je kunt nu op de voorstellen reageren.
-
04-04-2019
Vanaf 7 mei kunt u nog een allerlaatste keer feedback geven op de bouwstenen die moeten leiden tot nieuwe kerndoelen. Omdat de PO-Raad het van groot belang vindt dat leraren en schoolleiders in onze sector meedenken en meespreken, hebben we een handreiking opgesteld om schoolbesturen te helpen in de eigen regio een feedbacksessie te organiseren.