• In de Code Goed bestuur hebben de leden van de PO-Raad met elkaar afgesproken dat het jaarverslag actief publiek wordt gemaakt. In de meeste gevallen betekent dit dat de schoolbesturen het bestuursverslag en de jaarrekening op hun website publiceren. Om de informatie echt goed over te brengen en een verdiepend gesprek er over aan te kunnen gaan, kiezen sommige schoolbesturen er voor hun jaarverslag ook op een andere manier te presenteren. Eén daarvan is het schoolbestuur SAAM*.

  • De PO-Raad verkent de mogelijkheid van het opzetten van een benchmark. Doel van de benchmark op bestuursniveau is het onderlinge leren te stimuleren, handvatten te bieden voor gesprekken over besteding van onderwijsgeld en daarnaast een feitelijk onderbouwd sectorbeeld te schetsen. De vraag is nu hoe deze benchmark er uit kan zien en wat er dan voor nodig is. Hiervoor nodigt de PO-Raad schoolbestuurders uit mee te denken via regiotafels en een vragenlijst.

  • Hoe wordt het schrijven van het bestuursverslag makkelijker en het effect van het verslag groter? In de Pilot bestuursverslag kijkt een groep schoolbesturen naar de mogelijkheden om het verslag van de schoolbesturen in het primair onderwijs meer te structureren. Maar alle schoolbesturen worden uitgenodigd om mee te denken en mee te praten.

  • Het actieleernetwerk verantwoording zoekt dat de komende maanden uit. Binnen het traject ‘Regie op verantwoording’ werken schoolbesturen samen in een actieleernetwerk aan de ontwikkeling van verantwoording in het primair onderwijs. Eind maart kwam het netwerk van bestuurders voor het eerst samen. Op welke thema’s zetten zij de komende tijd in?

  • Veel schoolbesturen werken op dit moment aan het jaarverslag. Wilt u in het jaarverslag van uw schoolbestuur extra aandacht besteden aan de verantwoording van de vermogenspositie? Heeft uw schoolbestuur reserves? Leg het verhaal achter deze cijfers dan uit in uw jaarverslag.

  • De Tweede Kamer werd recent bijgepraat over de lumpsumfinanciering van het onderwijs. Tijdens het rondetafelgesprek werd een aantal opvallende uitspraken gedaan. Hebben schoolbesturen echt 16 miljard aan reserves op de plank liggen? En gaat slechts de helft van het geld naar personeel? De PO-Raad checkt deze uitspraken.

  • Wat doen schoolbesturen in het primair onderwijs aan verantwoording en waar kunnen zij nog stappen maken? 16 schoolbesturen werken samen in een actie-leernetwerk aan de ontwikkeling van verantwoording in het primair onderwijs.

  • Aan het einde van de week ontvangen alle leden van de PO-Raad een mailing met een Deelnameovereenkomst, een Verwerkersovereenkomst en nieuwe Gebruiksvoorwaarden van Vensters.

  • Wilt u graag een duwtje in de rug om aan de slag te gaan met Vensters? We ondersteunen u graag met een aantal themabijeenkomsten. Zo komt u eindelijk toe aan het actualiseren van uw schoolpagina op scholenopdekaart.nl. Tijdens de themabijeenkomst schrijven voor ouders werkt u in Vensters, onder begeleiding van het Vensters-team én een expert. Zo krijgt u direct antwoord op uw vragen en maakt u concrete stappen. Ook wordt uw kennis opgefrist.

Pagina's