• Heeft uw school of bestuur een prangend vraagstuk op het gebied van ICT in het onderwijs? En is extra ondersteuning gewenst? Dien uw innovatieve ‘versnellingsvraag’ dan snel in! Vanaf woensdag 16 mei vervalt deze mogelijkheid tot gratis begeleiding vanuit Kennisnet en de PO-Raad.

  • Om kinderen klaar te stomen voor de toekomst zetten scholen in op de ontwikkeling van 21e eeuwse vaardigheden bij leerlingen. Wat vraagt dit aan kennis, vaardigheden en houding van leraren om deze ontwikkeling goed te kunnen begeleiden? Een vraagstuk waar stichting WereldKidz, bestaande uit dertig basisscholen en een school voor speciaal onderwijs, al een aantal jaar mee aan het puzzelen is.

  • In de derde ronde van 2016 kunnen weer nieuwe versnellingsvragen van start gaan. De toetscommissie heeft twee vragen van schoolbesturen geselecteerd als versnellingsvraag. Dit betekent dat de PO-Raad en Kennisnet de betreffende schoolbesturen verder gaan helpen met de ontwikkeling en implementatie van hun ICT vraagstuk. Zo wil Stichting Samenwerking Vrijescholen Zuid-Holland met een versnellingsvraag het pedagogisch kompas van de Vrije School vertalen naar wensen en eisen ten aanzien van digitale leermiddelen.

  • Complexe problemen oplossen door ze op te delen in kleine stukjes en daardoor leren hoe een computer werkt. Deze vaardigheid, een onderdeel van het zogenoemde computational thinking en daarmee een 21e-eeuwse vaardigheid, kunnen leerlingen voortaan onder de knie krijgen met hulp van de nieuwe leerlijn programmeren. De PO-Raad en haar ICT-partner Kennisnet hebben deze leerlijn op 25 mei officieel gelanceerd op het minisymposium ‘computational thinking’. Vanaf nu kunnen alle scholen de leerlijn gebruiken in hun onderwijs. De leerlijn is ontwikkeld door en op initiatief van het primair onderwijsveld zelf.

  • Nieuwsgierig naar de nieuwe leerlijn programmeren? En wilt u meer leren over computational thinking? Kom dan naar het minisymposium!

  • Wilt u meters maken met ICT in uw scholen maar loopt u daarbij tegen belemmeringen aan? Laat het ons weten en stel uw versnellingsvraag. Of ondersteun de vraag van een van uw collega-besturen en draag zo bij aan het sneller vinden van een antwoord. Door enkele technische aanpassingen aan de website is het ondersteunen van vragen nu makkelijker geworden.

  • Basisschool Het Palet uit Almere gebruikt al veel ICT bij het geven van onderwijs. De leerlingen werken met allerlei programma’s op de tablet. De programma’s werken goed, er is echter één belemmerende factor: Een dashboard waarin de resultaten en voortgang van de leerlingen samenkomen, ontbreekt. Op dit moment moeten leerkrachten op verschillende systemen inloggen om inzicht te krijgen in de voortgang van één leerling. Dat kan efficiënter! Bekijk de nieuwe film en leer welke oplossing PO-Raad en Kennisnet hiervoor met Het Palet zoeken.

  • Hoe kunnen we de competenties van leraren op het gebied van onderwijs en ICT vergroten? Hoe kunnen we een leerlijn digitale geletterdheid ontwerpen en deze fasegewijs implementeren? Deze en twee andere vragen zijn woensdag door de toetscommissie geselecteerd als versnellingsvraag. De PO-Raad en Kennisnet ondersteunen de schoolbesturen die deze vragen hebben ingediend bij het vinden van de antwoorden.

  • Wat zijn versnellingsvragen? Wat doen de PO-Raad en Kennisnet ermee en wat levert dat op voor leerlingen? En welk proces doorloopt een versnellingsvraag eigenlijk? Dit nieuwe filmpje geeft binnen vijf minuten inzicht in deze en meer vragen. Kijk snel!

  • Scholen en hun besturen met een prangende vraag over onderwijs en ICT, een zogenoemde versnellingsvraag, kunnen die nog indienen tot 20 januari van dit jaar. Uit de inzendingen selecteert een toetscommissie diverse vragen die met hulp van de PO-Raad en Kennisnet worden beantwoord. Op die manier helpen zij de sector bij het verder implementeren van ICT om kinderen te laten leren. 

Pagina's