• Het model voor de berekening van de extra middelen voor aanpak werkdruk is uitgebreid met een berekening van het budget voor professionalisering en begeleiding van starters en schoolleiders. Door beide budgetten in een model samen te brengen, heb je per school direct overzicht welke bedragen beschikbaar zijn en onderwerp zijn van gesprek met de personeelsgeleding van de medezeggenschapsraad.

  • De werkdruk onder basisschoolleraren is hoog. De Onderwijsraad schrijft in zijn advies ‘Tijd voor focus’ dat het beheersen van de werkdruk van leraren een gezamenlijke verantwoordelijkheid is van lerarenteams, schooldirectie, schoolbestuur én overheid. De raad adviseert dat leraren, schoolleiders en schoolbesturen samen in beeld brengen wat nodig is voor goed onderwijs, hoeveel tijd dat kost en wie de uitvoering op zich nemen. De Onderwijsraad geeft verder aan dat de Rijksbekostiging structureel omhoog moet voor meer menskracht in het onderwijs.

  • De commissie-Borstlap presenteerde in januari zijn advies ‘In wat voor land willen wij werken?’ aan het kabinet. De PO-Raad herkent de aandachtspunten en ziet een duidelijke link met het eerder verschenen advies van de Wetenschappelijke Raad voor het Regeringsbeleid (WRR). De rapporten bieden aanknopingspunten voor het gesprek met schoolbesturen en teams over goed werkgeverschap in het primair onderwijs.

  • De Wetenschappelijke Raad voor het Regeringsbeleid (WRR) pleit er in het rapport ‘Het betere werk’ voor om het bevorderen van goed werk als een belangrijke maatschappelijke opdracht te zien, zowel voor de overheid als voor de sociale partners. De kwaliteit van werken staat volgens onderzoekers de komende tijd verder onder druk, ook in het onderwijs. De PO-Raad herkent de conclusies van de WRR en kan zich goed vinden in zijn aanbevelingen.

  • De PO-Raad, VO-raad en vakbonden hebben woensdagmiddag een goed, inhoudelijk overleg gehad met minister-president Rutte en minister Slob. Onderwerp van gesprek waren de forse en groeiende personeelstekorten in het primair en voortgezet onderwijs en de hoge werkdruk.

  • De PO-Raad is teleurgesteld dat het kabinet in 2020 ondanks een begrotingsoverschot niets extra’s over heeft voor het primair onderwijs. Dit laat zien dat ze het lerarentekort, hét probleem waar het onderwijs voor staat, onvoldoende serieus neemt. Het kabinet presenteerde haar jaarlijkse miljoenennota met bijbehorende Rijksbegroting dinsdagmiddag.

  • In Dagblad Trouw pleit voorzitter van de VO-raad Paul Rosenmöller voor een landelijk onderwijspact. Rosenmöller geeft aan dat het onderwijs de komende jaren voor grote uitdagingen staat. Zijn oplossing om ervoor te zorgen dat onderwijskwaliteit behouden blijft? Samenwerking en een breed gedragen langetermijnvisie.

  • De inzet van het extra budget vanuit het Werkdrukakkoord leidt daadwerkelijk tot werkdrukverlichting op de scholen. De middelen worden het vaakst besteed aan de inzet van onderwijsassistenten. Dat blijkt uit onderzoek van DUO Onderwijsonderzoek dat eind februari/begin maart is uitgevoerd onder bijna zeshonderd leerkrachten in het basisonderwijs.

  • Er is onduidelijkheid over het geld dat schoolbesturen de komende jaren kunnen verwachten in het kader van het werkdrukakkoord. De PO-Raad gaat hierover in gesprek met minister Arie Slob (Onderwijs).

Pagina's