• De commissie-Borstlap presenteerde in januari zijn advies ‘In wat voor land willen wij werken?’ aan het kabinet. De PO-Raad herkent de aandachtspunten en ziet een duidelijke link met het eerder verschenen advies van de Wetenschappelijke Raad voor het Regeringsbeleid (WRR). De rapporten bieden aanknopingspunten voor het gesprek met schoolbesturen en teams over goed werkgeverschap in het primair onderwijs.

  • De Wetenschappelijke Raad voor het Regeringsbeleid (WRR) pleit er in het rapport ‘Het betere werk’ voor om het bevorderen van goed werk als een belangrijke maatschappelijke opdracht te zien, zowel voor de overheid als voor de sociale partners. De kwaliteit van werken staat volgens onderzoekers de komende tijd verder onder druk, ook in het onderwijs. De PO-Raad herkent de conclusies van de WRR en kan zich goed vinden in zijn aanbevelingen.

  • De PO-Raad, VO-raad en vakbonden hebben woensdagmiddag een goed, inhoudelijk overleg gehad met minister-president Rutte en minister Slob. Onderwerp van gesprek waren de forse en groeiende personeelstekorten in het primair en voortgezet onderwijs en de hoge werkdruk.

  • De PO-Raad is teleurgesteld dat het kabinet in 2020 ondanks een begrotingsoverschot niets extra’s over heeft voor het primair onderwijs. Dit laat zien dat ze het lerarentekort, hét probleem waar het onderwijs voor staat, onvoldoende serieus neemt. Het kabinet presenteerde haar jaarlijkse miljoenennota met bijbehorende Rijksbegroting dinsdagmiddag.

  • In Dagblad Trouw pleit voorzitter van de VO-raad Paul Rosenmöller voor een landelijk onderwijspact. Rosenmöller geeft aan dat het onderwijs de komende jaren voor grote uitdagingen staat. Zijn oplossing om ervoor te zorgen dat onderwijskwaliteit behouden blijft? Samenwerking en een breed gedragen langetermijnvisie.

  • De inzet van het extra budget vanuit het Werkdrukakkoord leidt daadwerkelijk tot werkdrukverlichting op de scholen. De middelen worden het vaakst besteed aan de inzet van onderwijsassistenten. Dat blijkt uit onderzoek van DUO Onderwijsonderzoek dat eind februari/begin maart is uitgevoerd onder bijna zeshonderd leerkrachten in het basisonderwijs.

  • Er is onduidelijkheid over het geld dat schoolbesturen de komende jaren kunnen verwachten in het kader van het werkdrukakkoord. De PO-Raad gaat hierover in gesprek met minister Arie Slob (Onderwijs).

  • Voor het schooljaar 2019-2020 komen er extra middelen voor werkdrukverlaging beschikbaar. Welk bedrag komt er per leerling beschikbaar voor werkdrukverlaging?

    Als gevolg van een kasschuif is het bedrag per leerling dat beschikbaar komt voor de aanpak werkdruk aangepast van €155,55 naar €220,08 per leerling. Het model Extra middelen aanpak werkdruk in de Toolbox is op het nieuwe bedrag aangepast.

  • Vanaf volgend schooljaar is er structureel 333 miljoen euro beschikbaar om de werkdruk in het primair onderwijs aan te pakken. Het tweede deel van het extra geld uit het Werkdrukakkoord komt daarmee eerder beschikbaar. Minister Arie Slob (Onderwijs) heeft deze kasschuif woensdagavond 6 maart bekend gemaakt. De PO-Raad is verrast door dit besluit en heeft een kanttekening, maar ondersteunt in principe de keuze om geld voor het primair onderwijs eerder beschikbaar te stellen. De werkdruk is nog steeds hoog.

Pagina's