• ,,We moeten als sector laten zien dat we volwassen zijn en onze eigen kwaliteit bewaken’’, zegt Marten Elkerbout, bestuurder bij Openbaar Onderwijs Spaarnesant in Haarlem. Hij stapte 2,5 jaar geleden over van het voortgezet onderwijs naar zijn huidige organisatie, een bestuur met 25 scholen (regulier po, sbo, vso). ,,Er moest hier veel op de rit gezet worden. Ik vond dit een mooi moment om te kijken of we op de goede weg zijn.’’ Mensen uit alle lagen van de organisatie droegen bij aan de zelfevaluatie.

  • Schoolbestuurders kunnen veel leren van een frisse blik van buiten. Reden voor de PO-Raad om hen vertrouwd te maken met een systeem van bestuurlijke visitatie. Zowel de besturen die tot nu toe...

  • Bestuurlijke visitaties kunnen onderwijsorganisaties helpen om een flinke stap te zetten in hun professionalisering. De PO-Raad organiseert daarom in opdracht van haar leden bestuurlijke visitatietrajecten. Dit jaar is het streven om tenminste voor 35 schoolbesturen een traject te faciliteren. Hoe worden onderwijsbesturen en hun organisaties hier beter van? De PO-Raad vroeg het aan drie betrokkenen.

  • Zo’n vijftien po-besturen hebben al meegedaan aan een bestuurlijke visitatie. Dit jaar kunnen 35 schoolbesturen instappen voor de volgende ronde. Visitator Helma van der Hoorn en gevisiteerde schoolbestuurder Loek Oomen vertellen waarom zij collega’s van harte aanraden om dat te doen. ,,Als bestuurder werk je veel buiten de organisatie, maar je krijgt weinig feedback van collega’s van buitenaf."

  • Schoolbesturen in het primair onderwijs werken volop aan de verdere professionalisering van hun organisatie. Om hen daarbij te ondersteunen, inventariseert de PO-Raad het aanbod van begeleiding bij zelfevaluaties, (collegiale) visitaties en audits. De sectororganisatie voor het primair onderwijs nodigt organisaties uit de educatieve infrastructuur daarom uit om aan te geven wat zij besturen en scholen kunnen bieden als het gaat om deze begeleiding.

  • Schoolbestuurders kunnen veel leren van een frisse blik van buiten. Reden voor de PO-Raad om hen vertrouwd te maken met een systeem van bestuurlijke visitatie. Zowel de besturen die tot nu toe...

  • Auditeren, auditie doen, op audiëntie komen, onze taal kent vele variaties op het Latijnse woord audire. Allemaal hebben ze te maken met horen en gehoord worden. Bij audits in het basisonderwijs draait het echter niet alleen om horen en gehoord worden. Een geauditeerde school moet zich ook gehoord voelen. Zodat er daadwerkelijk iets gebeurt met de aangedragen punten. Hoe je dat bereikt, vertellen de door de PO-Raad getrainde auditoren en een aantal experts in het boekje 'Een spiegel voor de school’.

  • Leden van de PO-Raad die zich verder willen professionaliseren via bestuurlijke visitatie, kunnen zich voorbereiden in een lerend netwerk. Na vijf bijeenkomsten met dit lerend netwerk beschikt u over een uitgebalanceerde zelfevaluatie en bent u klaar om de onafhankelijke visitatiecommissie te ontvangen. Het laatste is niet verplicht. U kunt dus ook deelnemen als u enkel geïnteresseerd bent in het visitatietraject, maar (nog) niet gevisiteerd wilt worden.  

  • Zeven schoolbestuurders uit de omgeving Utrecht en Zuid-Holland vormden al een netwerk. Omdat zij behoefte hadden aan een verdiepingsslag en benieuwd waren naar het bestuurlijke visitatietraject van de PO-Raad, zochten zij contact. Zo ontstond een nieuw lerend netwerk met als doel: voorbereiding op bestuurlijke visitatie. Netwerkbegeleider Jos van der Pluijm en projectleider bestuurlijke visitatie Selma Janssen vertellen over deze samenwerking. ,,Na vier bijeenkomsten heb je je zelfevaluatie af en ben je klaar om de onafhankelijke visitatiecommissie te ontvangen.''

Pagina's