• Het aantal werknemers uit andere sectoren die de overstap willen maken naar het primair onderwijs en als leraar aan de slag willen, is verdubbeld. Dat blijkt uit cijfers van het Landelijk Overleg lerarenopleidingen Basisonderwijs (LOBO). Diverse media waaronder Radio 1 en het AD hebben hier aandacht aan besteed. Een positieve ontwikkeling want door het lerarentekort zijn nieuwe leraren hard nodig. Bovendien brengen zij-instromers andere vaardigheden de school in. Dit draagt bij aan de kwaliteit van het onderwijs en meer diversiteit in de lerarenteams. 

  • Mag een zij-instromer het opleidingstraject in het praktijkonderwijs volgen?

    Het levert geen probleem op als een zij-instromer het opleidingstraject in het praktijkonderwijs volgt en niet in het basisonderwijs of speciaal (basis)onderwijs. Een leraar met een Pabogetuigschrift is bevoegd om les te geven in het praktijkonderwijs. De stage kan dus prima binnen het praktijkonderwijs gevolgd worden, later is het mogelijk om evt. ook in het (speciaal) basisonderwijs te werken.

  • De PO-Raad vindt het goed nieuws dat minister Arie Slob (Onderwijs) het subsidieplafond voor zij-instromers heeft verhoogd. De minister heeft daarvoor geld gevonden in de bestaande begroting van het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap (OCW). Het opleiden van zij-instromers helpt in de aanpak van het lerarentekort en is een van de speerpunten van de PO-Raad geweest in het gezamenlijke overleg over de aanpak lerarentekort.

  • Terwijl diverse media vrijdag nog berichtten dat de subsidie voor zij-instromers in het primair onderwijs bijna op is, zegt minister Arie Slob (Onderwijs) zaterdag in de krant dat er geld bij moet als de pot voortijdig leeg is. Goed nieuws in deze tijden van een lerarentekort, want dankzij de subsidie wordt het voor scholen aantrekkelijker om een zij-instromer aan te stellen. 

  • Zij-instroom zit in de lift, ziet de PO-Raad. En dat juicht zij van harte toe, met het oog op het lerarentekort en het positieve effect van zij-instroom op de diversiteit in de schoolteams en de onderwijskwaliteit. Maar wat is nu een goed zij-instroom traject? Daarover is nog veel onduidelijk. Wat niet helpt is de berichtgeving in de media afgelopen week waarin een verkorte deeltijdopleiding als voorbeeld van zij-instroom wordt genoemd.

  • Veel mensen zijn geïnteresseerd in een baan als leraar, maar slechts weinigen zetten de stap. Dat heeft onder meer te maken met onze huidige opleidingsinfrastructuur. Maar daarin komt verandering. Een overzicht van de verschillende routes naar het leraarschap. En waar de meeste winst is te behalen in de strijd tegen het lerarentekort.

  • Uit recentelijk onderzoek blijkt dat veel mensen geïnteresseerd zijn in een baan als leraar, maar dat slechts weinigen de stap zetten. En dat is jammer, want zij-instromers brengen andere vaardigheden de school in waardoor er meer diversiteit in de teams ontstaat. Bovendien zijn leraren, meer dan ooit, hard nodig. Maar wat kunnen wij als sector doen om de drempel te verlagen? Onder andere door zij-instroom binnen de school goed te organiseren. En dit vraagt om specifieke kennis ten aanzien van werving, selectie, scholing op maat en begeleiding. Daarom organiseert de PO-Raad in samenwerking met het Platform Samen Opleiden en Professionaliseren de landelijke werkconferentie zij-instroom. Het doel van deze bijeenkomst? Initiatieven bij elkaar brengen en de uitwisseling van kennis en ervaringen te faciliteren.   Op de werkconferentie geven tien schoolbestuurders en/of hogescholen u een kijkje in de keuken. Hoe geven zij vorm en inhoud aan zij-instroom? In een gesprek delen zij graag hun ervaringen en tips met u. We starten de werkconferentie met een inleiding ‘randvoorwaarden voor succesvol lerend-werken’ door Paul Hennissen (lector Opleiden in de School bij de Nieuwste Pabo). In deze inleiding verbindt hij inzichten vanuit het Samen Opleiden met zij-instroom. In twee rondes worden praktijkvoorbeelden via tafelgesprekken gepresenteerd en vindt uitwisseling van ervaringen plaats. Onderwerpen die aan de orde komen zijn o.a. inzet van bovenschoolse coaches, didactiek voor volwassenen, regionale samenwerking, gezamenlijk ontwerpen van het scholingsprogramma, innovatieve assessment-onderzoeken, movementgroepen en videobegeleiding.

  • Als het halen van een lesbevoegdheid makkelijker of gratis zou zijn, het salaris hoger wordt en lesgeven kan worden gecombineerd met ander werk, zouden meer mensen oren hebben naar een baan als leraar. Dat blijkt uit het Onderwijsdrijfverenonderzoek van Motivaction, in opdracht van de Stichting Platform Bètatechniek (PBT).

  • In de nacht van de leraar, 4 oktober, volgde ik een kookworkshop met vier hobbykoks uit het onderwijs. Met een leraar, een opleider en een student maakten we een toetjesdiner om van te watertanden. En tijdens het smelten van de chocola en opspuiten van de macarons ontstonden schitterende en interessante gesprekken over - hoe kan het ook anders - het beroep leraar.

  • Voor het eerst in jaren is het aantal nieuwe aanmeldingen voor de pabo gestegen, van 6.144 naar 6.610. Dat meldde NOS Nieuws gisteren. De PO-Raad is er erg blij mee, al is het nog maar een druppel op een gloeiende plaat. Tegen de tijd dat de huidige instromers zijn afgestudeerd, kampt de sector nog altijd met een tekort van duizenden leraren, zo is de verwachting.