Het werkverdelingsbeleid gaat uit van gesprekken op bestuursniveau, schoolniveau en werknemersniveau. Moet deze volgorde in de praktijk ook worden aangehouden?

Juridisch gezien wel. De PGMR moet instemmen met het bestuursformatieplan en de meerjarenbegroting. Daarna pas kan de PMR instemmen met het werkverdelingsplan op schoolniveau en wordt met elke werknemer afspraken gemaakt over de inzet in het volgende schooljaar. Verder kan het proces zo worden ingericht zoals het op het eigen bestuur of op de eigen school handig is. Gesprekken over de werkverdeling kunnen in het team worden gestart voor het bestuursformatieplan definitief is. Gesprekken met individuele medewerkers kunnen al worden gevoerd voordat het teamgesprek wordt gevoerd. Hierin mag elk bestuur en elke school een eigen weg vinden en kan een natuurlijk proces worden gevolgd.

PO-Raad en vakbonden hebben een infographic laten maken over het voeren van de gesprekken over de werkverdeling in de school. Schoolbesturen en scholen kunnen het schematische overzicht gebruiken bij de invulling van de afspraken uit de cao.